www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rijen, Dorst en Hulten, 05-05 en 06-05-1990

Op mooie dagen was ik vaak op de 'Brabantroute' te vinden. Het vlakke landschap tussen het dorp Rijen en Tilburg bood vele fotomogelijkheden evenals het deel tussen het dorp Dorst, Molenbeek en Rijen waar het spoor door het bos loopt. Je had kort na het station Gilze-Rijen richting Tilburg 3 overwegen, één in Rijen en 2 in Hulten. De 2 overwegen in Hulten zijn er nog, die in Rijen is opgeslokt en een klein stukje verder vervangen door een tunneltje tussen het huidige industrieterrein en de nieuwe woonwijk. Ik begin de fotoserie in Hulten aan de Broekdijk.

Foto (Rob van der Rest) De 1105 heeft zojuist het station Gilze-Rijen verlaten en is met zijn gehuurde Belgische M2-rijtuigen op weg richting Tilburg als IC van Roosendaal naar Zwolle.  Hulten, Broekdijk 05-05-1990.

Foto (Rob van der Rest) Goederenvervoer was er in die tijd ook al genoeg, we zien de 1313 met een Unit-Cargo trein naar Kijfhoek.  Hulten, Broekdijk 05-05-1990.

Hierna schuif ik een paar hondert meter op richting Rijen naar de overweg aan de Moerstraat, deze kruiste toen de Venneweg, hoek De Uitvang. Aan weerskanten stonden toen nog een paar boerderijen.

Foto's (Rob van der Rest) De 1611 met de IC van Venlo naar Den Haag CS, toen had je aan 5 rijtuigen nog genoeg. Vanaf dezelfde overweg (foto onder) fotografeer ik de 1633 die met een Huckepacktrein onderweg is richting Rotterdam. Het lichtsein staat nog steeds op dezelfde plek.  Rijen, Moerstraat 05-05-1990.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf de kant van Breda nadert de 1204 met de buurlandtrein van Den Haag CS via Venlo naar Keulen. De 4 Duitse rijtuigen gaan vanaf Venlo met een DB loc verder.  Rijen, Moerstraat 05-05-1990.

Vervolgens ging ik verder richting het station.

Foto (Rob van der Rest) De stoptrein naar Roosendaal vanuit de richting Den Bosch bestond deze middag uit Mat'54 stel 375 en een onbekende soortgenoot. We maken het vertrek mee richting Roosendaal.  Station Gilze-Rijen 05-05-1990.

Daarvandaan ging het richting Vijf Eiken waar ik de auto parkeerde en het bos langs de spoorlijn inliep, je kwam dan vanzelf in de Gemeente Dorst, waar het bos onder valt, terecht.

Foto (Rob van der Rest) De 1201 fotografeer ik op weg richting Tilburg op de plaats waar het bos begint. De paar M2-rijtuigen zijn voor deze machine een peuleschilletje. Pas later besefte ik me dat het fotostandpunt de machinist wel eens flink aan het schrikken gebracht kon hebben. Achteraf een domme actie voor een treinplaatje!   Dorst 05-05-1990.

Foto's (Rob van der Rest) Vanaf de andere zijde diende zich het Mat'54 stel 742 aan op weg naar Roosendaal, even later gevolgd door de 1643 met de buurlandtrein van Keulen naar Den Haag CS.  Dorst 05-05-1990.

Foto's (Rob van der Rest) Halfverwege het bos richting Dorst had je toen nog een overweg, deze bevond zich aan het einde van de Boslaan op de hoek met de Suraeweg. De Suraeweg liep toen nog over het spoor. De 1102  mag de uit 5 rijtuigen bestaande IC van Venlo naar Den Haag CS brengen, even later gevolgd door de 1310 die met een lange set rongenwagens dezelfde kant op gaat en deze waarschijnlijk op Kijfhoek achter zal laten.   Dorst 05-05-1990.

De volgende dag moest ik wachten voor de spoorwegovergang aan de Oosterhoutseweg, aangezien de camera altijd in de buurt was maar even knippen.

Foto's (Rob van der Rest) De 1148 is op weg naar Roosendaal, even later gevolgd door de 1201 die de kant van Zwolle heengaat.  Rijen, Oosterhoutseweg 06-05-1990.