www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam havenlijn en Hulten, 11, 12 en 14-03-1990

Op 3 verschillende data was ik weer te vinden op de door mij meest geliefde plekjes, op de havenspoorlijn en langs de lijn bij Hulten. Steeds weer kreeg je prachtige treinen voor de lens die herinneren aan de mooie havenspoorlijn en het landelijke plekje bij Hulten. Het was de tijd dat alles nog van NS was (en dat is tegenwoordig, 2019, wel even anders).

Foto's (Rob van der Rest) 4 machines trekken de 4800-Ton zware ertstrein naar de Kijfhoek. Goed te zien is dat alle 4 machines flink moeten werken om de zware trein in gang te houden. Zoals voorgeschreven rijdt de trein met de trekkende cabines voorop. In beeld zien we de 2234, 2310, 2251 en 2241 die de klus klaren. Omdat de wagens uitgevoerd zijn met automatische koppelingen is een koppelwagen noodzakelijk, goed te zien achter de 4e machine. De foto werd gemaakt vanaf het talud van de A 29 ter hoogte van het crematorium aan de Rotterdamse Maeterlinckweg, wat op de onderste foto zichtbaar is, op 11-03-1990.

Een dag later was ik er weer, maar dan iets later op de middag.

Foto's (Rob van der Rest) Losse locs die richting Whz. of Botlek reden waren er ook genoeg. Op de bovenste foto zien we de 2256 naar Whz. en op de onderste foto de 2434 en 2439 die luid toeterend voorbij kwamen, de 'Meester', vriend Dirk, herkende al snel de fotograaf.  Rotterdam Maeterlinckweg 12-03-1990.

Een paar dagen later was het weer Hulten als fotopunt.

Foto (Rob van der Rest) De 1639 is met IC 2508 vanuit Keulen via Venlo op weg naar Den Haag CS. Achter de NS-rijtuigen bevinden zich 4 rijtuigen van de DB die door een Duitse loc tot Venlo gebracht zijn waarna de 1639 met zijn rijtuigen de trein overnam. Aan de rechterkant stond toen nog een boerderij waarvan we op de foto hieronder ook nog een stukje zien. De nieuwe wijk Tilburg-Reeshof moest toen nog uitgevonden worden.  Hulten 14-03-1990.

Foto (Rob van der Rest) De 1313 is met een set kunstmestwagens op weg richting het Rotterdamse. Rechts de toenmalige boerderij, aan de andere kant van de overweg stond een witte boerderij, zowel boerderijen als overweg zijn later verdwenen en tegenwoordig bevind zich aan de rechterkant een industrieterrein en links een woonwijk.  Hulten 14-03-1990.

Foto (Rob van der Rest) Op deze foto kan je inschatten waar deze overweg zich toen ongeveer bevond. Na de 3 bovenleidingportalen begon station Gilze-Rijen. De 1109 heeft een van de NMBS gehuurde set M2 rijtuigen aan de haak en is als IC 4648 op weg van Roosendaal naar Zwolle.  Hulten 14-03-1990.

Foto (Rob van der Rest) De 2332 is op weg richting Gilze-Rijen. Mogelijk is het een proefrit vanuit de werkplaats Tilburg, er werd dan tot station Gilze-Rijen gereden waar een derde spoor lag en weer terug.  Hulten 14-03-1990.

Foto (Rob van der Rest) Het laatste plaatje van deze reeks is IC 4345 van Zwolle naar Roosendaal met de 1106 en M2 rijtuigen.  Hulten 14-03-1990.