www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Dordrecht en Rotterdam, 18-03 en 20-03-1990
De maand maart in 1990 was er een om niet snel te vergeten. Eerst kreeg ik een kijkje 'in de keuken' door met een dieselstel Plan U mee te rijden tussen Dordrecht en Geldermalsen en 2 dagen later de bruggen over de Koningshaven en de Nieuwe Maas te fotograferen vanaf het dak van het bedrijf waar ik toen werkte. Hoezeer mijn geboortestad verandert is zie je aan de nu getoonde opnamen, in 2019 is veel van het gefotografeerde verdwenen of omgeven door nieuwbouw.
Foto (Rob van der Rest) De 1117 komt het station van Dordrecht binnen gereden met de Intercity naar Den Haag CS. Aan de rechterkant op de foto is wat laag hekwerk te zien als afscheiding tussen straat en sporen. Daar zou ik later dat voorjaar gebruik van maken, vanaf die kant kon je mooie foto's maken van het goederenverkeer. Opname op 18-03-1990.
Foto (Rob van der Rest) Even later komt het Plan U stel 142 vanuit Geldermalsen aan in het station. De 'Meester' steekt zijn hand al voor het raam, met deze trein zou ik een rit maken van Dordrecht naar Geldermalsen en terug. Het avondzonnetje doet gelukkig ook goed mee. Opname op 18-03-1990.
Na aankomst in Dordrecht krijg ik uitgebreid verteld hoe alles werkt in zo'n cabine, daar was tijd genoeg voor. Ik verzuimde alleen om wat foto's van de binnenzijde te maken, jammer. In Dordrecht had ik een retourtje gekocht want, al was je de gast van de 'Meester' moest je wel een geldig vervoersbewijs hebben. Op de heenweg kon ik, omdat de coupé waarin ik zat direct achter de bestuurderscabine lag, soms even naar binnen kijken hoe het er aan toe ging. Interessant!
Foto (Rob van der Rest) In Geldermalsen was er even tijd voor het 'diner' dat bestond uit een blikje Cola en een broodje. De hoofdconducteur en vriend Wilfred W. praten nog even bij over spoorse zaken waarna de terugweg weer aanvaard werd. Doordat nu het motorgedeelte voor zat kon ik niet meer tijdens het rijden af en toe in de cabine kijken. Bij aankomst in Dordrecht eindigde de dienst voor dit stel en zijn machinist, hélemaal klaar was hij niet, eerst moest het stel nog afgetankt worden voor inzet op de volgende dag (en er gaan héél wat liters diesel in).
Op dinsdag 20 maart kon ik, voordat ik aan het werk moest, even vanaf het dak van het gebouw van werkgever drukkerij Hofmans/De Maas offset wat foto's maken. Immers was men al druk met het bouwen van de Willemsspoortunnel bezig en was het dus nog een kwestie van afzienbare tijd of je kon geen foto's meer maken van treinen op deze plek. Het gebouw stond aan de de Ruyterstraat op het Noordereiland. Het leverde unieke Rotterdamse plaatjes op.
Foto's (Rob van der Rest) De hefbrug over de Koningshaven (in de volksmond 'De Hef'') in een stralend ochtendzonnetje. Vanuit het zuiden komt een onbekende loc serie 1200 met een Intercity over de brug gereden. Op het water bij de brug liggen veel werkschepen die bezig zijn met werkzaamheden voor de spoortunnel. Op de onderste foto zien we dezelfde trein maar nu rijdt deze op de spoorbruggen over de Nieuwe Maas. Rotterdam Noordereiland 20-03-1990.
Foto's (Rob van der Rest) Ook de stoptreinen van en naar Dordrecht met Mat'64 fotografeer ik. Ook hier zijn geen nummers van de stellen bekend, op de bovenste foto wordt richting Rotterdam CS gereden, op de onderste foto richting Dordrecht. In de achtergrond ligt de straat de Boompjes, hier lagen in die tijd altijd ook een aantal bokken van Smit Tak waarvan we er 2 zien. Rotterdam Noordereiland 20-03-1990.
Foto (Rob van der Rest) Na nog even de 2250 gefotografeerd te hebben, de loc is ongetwijfeld op weg richting depot Feijenoord, is het tijd om te gaan werken. Achter de loc zijn de panden aan de Van der Takstraat te zien en links de Euromast. Rotterdam Noordereiland 20-03-1990.
Foto (Rob van der Rest) Op deze foto is de autobrug al lang vervangen door de Willemsbrug. Links de spoorbruggen in hun vrijwel volle lengte met aan het einde station Blaak dat ongeveer in het midden ligt van de 1ste pylon. Rotterdam 20-03-1990.