www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Hulten, Rijen, Dorst en Roosendaal, april 1990

De 'Brabantroute' was en is nog steeds een stuk spoorlijn waar veel verkeer over heen gaat. Met het in gebruik nemen van de Betuweroute voor het goederenverkeer is het er wel iets rustiger geworden maar doordat de route naar Duitsland voor de verdere aanleg nog maandelijks een week buiten dienst is kan je er als spoorwegliefhebber nog steeds genieten van veel treinverkeer. Deze foto's komen uit een tijd dat de verscheidenheid aan treinen en locomotieven nog groot was en de Betuweroute nog aangelegd moest worden. De foto's hieronder werden allemaal op zaterdagen gemaakt.

Foto (Rob van der Rest) Op de grens van Hulten en Rijen bevond zich een overweg met vlak daarvoor een sein. Een goed plekje om foto's te maken. De fraaie 1308 is met een matig beladen containertrein op weg richting Kijfhoek.  Opname op 07-04-1990.

Foto (Rob van der Rest) Op hetzelfde plekje maakte ik de voorbij komende 1112 met aan de haak de IC van Venlo naar Den Haag CS.  07-04-1990.

Een week later zocht ik het wat verder weg, aan de andere kant van Rijen had je ook een paar aardige fotoplekjes.

Foto (Rob van der Rest) De 1142 is met de IC van Venlo naar Den Haag CS ter hoogte van de overgang bij cafe, restaurant en Manege 'De Vijf Eiken'. De overweg en "De vijf Eiken' bestaan ook in 2019 nog steeds.  Opname op 14-04-1990.

Foto's (Rob van der Rest) Na een stukje verder gereden te zijn kreeg je dit mooie fotoplekje. Het bos rechts van me behoorde tot het militaire terrein van de vliegbasis Gilze-Rijen die enkele honderden meters rechts van me lag. Links achter het gebouw bevond zich een bakstenenfabriek. Het gebouw in de achtergrond bestaat nog steeds en bevind zich aan de Vijf Eiken nr. 7.  De 1143 is met gehuurde Belgische M2-rijtuigen op pad van Zwolle naar Roosendaal. Vanaf de kant van Breda (foto onder) had je een wat minder uitzicht op die plek. De 1638 heeft de zaterdagse vistrein van IJmuiden naar Chiasso in Italië aan de haak. Vaak waren dat, net zoals op de foto, maar 4 wagons die door de loc tot Venlo gebracht werden.  Rijen, 14-04-1990.

Brabant kon in die tijd ook nog kleine boerenbedrijven waar nog traditieoneel met werkpaarden geploegd werd, het is het begin van een ritje naar de omgeving van Dorst.

Foto (Rob van der Rest) Dáár moest ik toch wel even voor stoppen, net buiten Chaam richting Breda werd deze opname gemaakt, dat is wat anders als de Pk's van een locomotief. Oók historie net zoals de meeste van de onderstaande locs.  Chaam 28-04-1990.

Ik koos er deze zaterdagmiddag voor om door het bos van Rijen naar Dorst te lopen, je had er enkele fraaie fotoplekken.

Foto (Rob van der Rest) De 1308 met een Unit-Cargo trein uit Gremberg onderweg naar Kijfhoek.  Dorst 28-04-1990.

Foto (Rob van der Rest) De 'Paaltjesloc' 1111 mag er voor zorgen dat de IC van Venlo naar Den Haag CS op zijn eindbestemming komt.  Dorst 28-04-1990.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf de kant van Breda komt de buurlandtrein van Den Haag CS naar Keulen voorbij. De 1623 zal de rijtuigen tot Venlo brengen waarna het met een Duitse loc verder gaat.  Dorst 28-04-1990.

Foto (Rob van der Rest) Steeds verder loop ik richting de bebouwde kom van Dorst. Op deze plek had je toen midden in dit bos nog een overweg van waaraf deze opname is gemaakt. De 2253 en nog 3 soortgenoten zijn op weg met een lege ertstrein naar de Rotterdamse Maasvlakte. Alleen al het geluid van de diesels in dit stukje natuurgebied was prachtig...  Dorst 28-04-1990.

Foto (Rob van der Rest) De verbinding tussen Zwolle en Roosendaal was deze middag voor de 1129 met z'n M2-rijtuigen. Deze lichte passagierstreinen reden ook wel met de serie's 1200, 1300 en 1600.    Dorst 28-04-1990.

        

Foto (Rob van der Rest) De zwaarste en imposantste trein van deze middag was de beladen ertstrein van de Maasvlakte richting Dillingen die met 4 diesels naar IJsselmonde of Kijfhoek werd gereden, waarna de rit vandaar verder ging met 2 diesels en een elektrische loc naar Venlo. In dit geval wordt de 1315 ondersteund door de 2285 en 2271.  Dorst 28-04-1990.

Hierna hield ik het voor gezien, de fotobuit was weer fraai voor deze middag. De volgende dag ging ik naar Roosendaal voor een stoomrit van de SSN.

Foto (Rob van der Rest) Voordat de stoomtrein er aan kwam keek ik eerst even in Roosendaal bij de opstelsporen. Ik trof er de 2432 die van de zondagsrust genoot met aan de haak een lange sleep NMBS M2-rijtuigen.  Opname op 29-04-1990.