www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam, april 1989

Mijn woonplaats was toch wel de favoriete plek om te fotograferen. Het was met de fiets makkelijk te doen om langs al die plekjes te rijden waar ik graag fotografeer. Aangezien de verscheidenheid aan materieel in en om Rotterdam groot was hoefde ik niet altijd ver weg te gaan om te fotograferen. Doordat de bouw van de Willemsspoortunnel en de daarmee samengaande nieuwbouw van station Rotterdam Zuid al een poosje aan de gang was fotografeerde ik daar als eerste.

Foto's (Rob van der Rest) De Lmt 204 was regelmatig te vinden op de sporen in de buurt van station Rotterdam Zuid. I.v.m. de nieuwbouw en het verleggen van sporen was de 'Sik' een welkom werkpaard. Opname op 01-04-1989.

Foto's (Rob van der Rest) Vlakbij station Rotterdam Zuid was er het machinistendepot en de werkplaats Feyenoord. Aangezien de locserie 2400/2500 nog steeds ingezet werd trof je er altijd wel een aantal machines, in dit geval de 2513, 2501(in oude kleuren maar zonder de originele nummerplaten), 2458 en 2502.  Opname op 01-04-1989.

Foto (Rob van der Rest) Terug dan maar naar het station Rotterdam Zuid. Goed te zien is dat er een tijdelijk uit hout opgetrokken noodperron was. De 1138 heeft de eer om de D 283 van Parijs N naar Amsterdam CS te brengen. De loc heeft in Roosendaal de trein van een Belgische machine overgenomen.  Opname op 01-04-1989.

Foto (Rob van der Rest) De IC van Den Haag Cs naar Venlo bestond in die tijd uit niet meer als 4 rijtuigen, een makkelijk klusje voor de 1153 die in Rotterdam CS op het cellulose wordt vastgelegd.  Opname op 08-04-1989.

Foto (Rob van der Rest) Toen ik op 13-04-1989 aan de Waalhaven Zuid voorbij fietste kon ik mooi de radioloc 2269 fotograferen.

Aan het eind van de maand trof ik er weer de 2269, deze keer in vol bedrijf. Ik maakte opnamen op zowel de Waalhaven Zuid als bij het Rail Service Center van de ECT.

Foto's (Rob van der Rest) Mooi in het zonnetje aan het werk, de 2269 rangeert naar een trein met containers die even later bij het RSC geplaatst zal worden. Kijk verder eens naar hoe de Waalhaven Zuid er toen uitzag. De klassieke beveiliging is nog aanwezig, buiten enkele elektrische wissels ook nog veel handwissels, veel gesloten wagens nog voor stukgoed en vooral géén bovenleiding. Hekken waren er ook nog niet dus fotograferen kon je zonder veel beperkingen. Wat een tijd!!!   Opname op 29-04-1989.

   

Vervolgens werd koers gezet naar het RSC waar ik vastlegde hoe een gedeeltelijk beladen containertrein werd gebracht. Het spoor tussen Waalhaven Z en het RSC was toen nog enkelsporig.

Foto (Rob van der Rest) De 2269 drukt een containertrein de sporen op bij het RSC. In die tijd was er nog een gewone gelijkvloerse spoorwegovergang, later zou het Reewegviaduct in gebruik worden genomen.  Rotterdam Rsc 29-04-1989.

Foto's (Rob van der Rest) Nadat de 2269 de wagens geplaatst heeft keert deze weer terug naar Whz.  Rotterdam Rsc 29-04-1989.

Foto (Rob van der Rest) Ik eindigde de dag weer op Rotterdam CS. Een lange trein bestaande uit 3 stellen ICm-1 rijden station Rotterdam CS binnen. Eén van die stellen is het treinstel 4024 met totaal reclame van Aegon. Links staat nog een treinstel Mat'54 2tje. Opname op 29-04-1989.