www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam Feijenoord en havenlijn, 04-09 tot 15-09-1989

Rotterdam was voor mij natuurlijk altijd het leukste om te fotograferen. Omdat ik toen op Rotterdam Zuid woonde lag het voor de hand dat de camera in dit stadsdeel het vaakst ter hand werd genomen. Er was natuurlijk veel te zien, de serie 600 als rangeerlocs, de  series 2200/2300 en 2400/2500 voor de lijnritten met als zwaartepunt de havenlijn. Het was er allemaal. Héél langzaamaan begon in die tijd de instroom van de nieuwe serie 6400 die de vervanger werd van alle oudere series zoals we die op de onderstaande foto's tegenkomen. Ik begin op de brug bij het depot om later op de havenlijn (04-09 en 14-09) terecht te komen en daarna op 15-09 weer vanaf de brug te fotograferen. 

Foto (Rob van der Rest) De Lijnwerkplaats Feijenoord zoals op het bord op het werkplaatsgebouw staat zag er op 4 september aan het begin van de avond zó uit. Vlak voor de ingangsdeur van het machinistenverblijf staat een onbekende loc serie 600 met daarachter de toen nieuwe 6410 die voor instructiedoeleinden werd gebruikt. Er is nog een overvloed aan locs serie 2200/2300 met, niet zo goed zichtbaar, ook enkele locs serie 2400/2500. Ná deze foto ging het richting havenlijn.

Foto (Rob van der Rest) Losse ritten waren er op de havenlijn best veel, op de foto zijn de 2299 + 2308 onderweg richting Whz.  Rotterdam Zuidwijk 04-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit de Botlek/Europoort zijn de 2425 en 2423 met een trein onderweg richting Kijfhoek. De laagstaande zon staat recht in de lengte van de lijn waardoor een betere foto niet mogelijk was.  Rotterdam Zuidwijk 04-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) Tijdens een korte stop langs de havenlijn kom ik 10 dagen later de 2423 wéér tegen. In de laatste zonnestralen wordt het voorbijrijden vastgelegd van de loc als deze op weg is richting Waalhaven Z.   Rotterdam Maeterlinckweg 14-09-1989.

Een dag later zoek ik het door mij meest geliefde plekje weer op, de brug over de sporen bij de 2e Rosestraat. Onder de brug bevond zich Post K van waaruit de wissels en seinen bediend worden. De kunst was natuurlijk om de klassieke beveiliging (het armsein) op de foto te krijgen als een loc de sporen naar het depot op reed.

Foto's (Rob van der Rest) De eerste machine die in beeld kwam was de 2254. De wachter van Post K plaatste het sein echter direct na passage weer in de stop stand. De gebouwen in de achtergrond zijn van de vroegere scheepswerf van Piet Smit jr.  Rotterdam Fo, Post K 15-09-1989.

Foto's (Rob van der Rest) Wachten dus maar op een andere loc die zich komt melden bij het depot. In dit geval de 2419, ook hier weer werd het sein na passage direct gesloten.  Rotterdam Fo, Post K 15-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) Na de passage van de 2419 ben ik de brug afgelopen, na korte tijd meld zich de 2425 die de thuishaven opzoekt. Ik sta op het iets verhoogde dijklichaam waardoor ik deze foto kan maken met het sein er volledig op.  Rotterdam Fo, Post K 15-09-1989.

Vanaf de straatkant had ik gezien dat er een rangeerloc vanaf de goederensporen aankwam. Snel naar boven lopen maar weer en dat leverde een lekker plaatje op. Rangeren en 'afstoten' zoals het al in de tijd ging als dit werk door stoomlocs werd gedaan.

Foto (Rob van der Rest) De 'Hippel' 653 loopt over het wissel om daarna weer de goederensporen op te rijden en even later komt deze terug met 2 gesloten goederenwagens aan de haak. Even wachten tot de overweg is gesloten en dan kan het verder. Vervolgens stapt de rangeerder af en geeft aan de machinist aan wanneer de assen van de 2e wagon over het wissel zijn gelopen, wacht tot het wissel weer omgaat waarna de jonge Meester de wagons op een ander spoor tegen een trein aanzet. Rechts is het bedrijf van de bekende oud voorzitter van de voetbalclub Feyenoord te zien, Cor Kieboom, een begrip op Rotterdam Zuid.  Rotterdam Feijenoord goederen 15-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) Als laatste foto van die middag, want het was langzaamaan etenstijd geworden, fotografeer ik het vertrek van de 2320 + 2311 richting de havenlijn. Op de plek waar de 2311 zich bevind kruisten vroeger de sporen van de RTM de NS rails.  Rotterdam Fo, Post K 15-09-1989.