www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Hulten, werkplaats Feijenoord en Utrecht, 08-07 tot 19-07-1989
Oók de opnamen die hieronder te zien zijn werden gemaakt als 'tussendoortjes' bij het wachten op treinen van de speciale ritten tgv 150 jaar Spoorwegen. De gebruikte kleurenfilm is toentertijd zeer slecht ontwikkeld, ik heb geprobeerd om alles zo goed als mogelijk te herstellen maar bij niet alle opnamen is de kleur perfect te noemen. De beelden laten echter wel mooi de verscheidenheid aan materieel zien die er toen op de sporen te vinden was.
Foto (Rob van der Rest) De 1158 is met een mooie gemengde goederentrein op weg naar Kijfhoek. Deze foto werd in de ochtend gemaakt, het is wat nevelig het wordt vast een mooie dag. Hulten 08-07-1989.
Aan het begin van de avond, rond 18.40, ging ik weer terug aan de lijn bij Hulten, nu koos ik de plek aan de Hulteneindsestraat. Het wachten was hier op SNCF TGV treinstel 305 die door de 1607 overgebracht zou worden naar Roosendaal. Die foto mislukte helaas.
Foto (Rob van der Rest) De 1623 is met de uit 4 rijtuigen bestaande Intercity (héél normaal in die tijd) van Venlo onderweg naar Den Haag CS. Hulten 08-07-1989.
Foto's (Rob van der Rest) De grazende koeien hebben, op één na, niets met de voorbijrijdende 1604 met zijn IC naar Venlo en al helemaal niets met de aanwezige fotograaf. Even later ( foto onder) komt de 1127 voorbij met een IC de andere kant op, richting Den Haag CS. Hulten 08-07-1989.
Foto (Rob van der Rest) Inmiddels was ik het spoor overgestoken en besloot te wachten op de IC van Zwolle naar Roosendaal die gereden werd met een Mat'54 4 tje. Ik vergat echter wel om het nummer van het stel te fotograferen. Hulten 08-07-1989.
Eenmaal weer thuis maakte ik een paar dagen later nog een foto bij de werkplaats Feijenoord.
Foto (Rob van der Rest) Een onbekende Diesel 3 staat op de sporen bij de werkplaats. Dieseltreinstellen moesten altijd in deze richting staan zodat bij eventuele reparaties aan het motordeel dit deel ook in de werkplaats stond en niet door zijn lengte er buiten. Deze dieselstellen afkomstig van de, toen nog, Betuwelijn kwamen hier wel vaker. Opname op 13-07-1989.
Enkele dagen later was ik weer op de camping in Chaam en werd Hulten weer de fotoplek.
Foto (Rob van der Rest) De 1144 mocht zich deze dag uitleven met de IC van Den Haag CS naar Venlo. Achter de lok bevind zich een fraaie pakwagen van de DB. Hulten 15-07-1989.
Foto (Rob van der Rest) Vanuit de richting van Tilburg komt de 1630 voorbij richting Den Haag CS. Op de IC verbinding tussen Venlo en Den Haag vond je de loctypen 1100, 1200, 1300 en 1600. De serie 1500 was in 1986 buiten dienst gegaan en de serie 1700 verscheen eerst vanaf 1991 op het spoor. Hulten 15-07-1989.
Foto's (Rob van der Rest) Dezelfde loktypen vond je ook voor de goederentreinen die hier voorbij kwamen. Boven zien we de 1649 met een Huckepacktrein richting Tilburg en verder, onder is de 1135 onderweg naar Kijfhoek met waarschijnlijk, gezien de bonte samenstelling, een Unit Cargo vanuit Gremberg. Hulten 15-07-1989.
Foto (Rob van der Rest) De 1304, die sedert 09-12-2018 weer bedrijfsvaardig is, komt hier aan me voorbij met de IC van Venlo naar Den Haag. Hulten 15-07-1989.
Foto (Rob van der Rest) Als laatste een plaatje gemaakt tijdens het wachten op de treinenshow van 150 jaar Spoorwegen in Utrecht Goederen. De 1203 vertrekt met een trein met o.a. betonblokken voor het plaatsen van bovenleidingmasten. In de achtergrond de meest gefotografeerde gebouwen van Utrecht in dat jaar... Opname op 19-07-1989.