www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

NMBS, fotogalerij Deel 3

In deze fotogalerij staan foto's waarbij géén reisverhaal te maken is.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De laatste autotreinen naar het Zuiden...

In 2003 zouden er voor het laatst (auto)slaaptreinen rijden vanuit Denderleeuw naar Bolonga (TAA 1290/1291), Denderleeuw naar St. Raphael (TAA 1435/1436) en Denderleeuw naar Narbonne (TAA 1439/1440). In mijn dia-verzameling vond ik deze foto's daarvan, alle gemaakt in Denderleeuw.

Foto (Rob van der Rest) De 2719 staat gereed aan perron 8 als TAA 1439 (Camino Azul) van Denderleeuw naar Narbonne.  Station Denderleeuw 01-08-2003.

Foto (Rob van der Rest) Naast de TAA 1439 staat aan hetzelfde perron de 2714 met de TAA 1435 (Azur Express) van Denderleeuw naar St Raphael.  Station Denderleeuw 01-08-2003.

Foto (Rob van der Rest) Na het vertrek van de 2719 wordt de 2727 geplaatst met zijn beladen autowagens. De rijtuigen moeten dan nog tegen de autowagens geplaatst worden. De 2727 zal als TAA 1290 (Freccia del Sole) van Denderleeuw naar Bolonga rijden.   Station Denderleeuw 01-08-2003.

Foto (Rob van der Rest) Aan perron 8 staat de 2130 met de TAA 1439 (Camino Azul) van Denderleeuw naar Narbonne. De trein wacht op zijn passagiers op 05-09-2003 in het station van Denderleeuw.

Foto (Rob van der Rest) Even later komt de 2745 als TAA 1436 het station binnengereden. Na plaatsing van de rijtuigen loopt de machine om om kop te maken en als TAA 1435 (Azur Express) te vertrekken naar St Raphael.  Station Denderleeuw 05-09-2003.

Foto's (Rob van der Rest) Op de buitenste sporen wacht al geruime tijd een trein bestaande uit de 2325 en 2370 met de beladen autowagens voor de TAA 1290. Als de rijtuigen langs het perron geplaatst zijn rangeert de trein daar naartoe (foto onder), daarna gaat de trein onderweg van Denderleeuw naar Bolonga (vóór 2003 was de eindbestemming trouwens Rimini). Opvallend was de inzet van de 23ers wel, normaal werd deze trein gereden met een loc reeks 27.  Station Denderleeuw 05-09-2003.

Op 28 september 2003 eindigde de inzet van alle 3 de treinen en sloot de NMBS dit tijdperk af.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tussen Beauraing en Pondrome...

Foto's (Rob van der Rest) Tijdens een boswandeling in de Ardennen kwamen we ook terecht op een klein bruggetje over de spoorlijn tussen Beauraing en Pondrome. Ik hoopte natuurlijk op een goederentrein richting Pondrôme, tussen Beauraing en Pondrôme zat een behoorlijke stijging dus dat zou leuk kunnen worden. Maar helaas, géén goederentrein dus moesten we het doen met de voorbijkomende dieseltjes en dat is ook leuk! We zien de 4410 + 4503 die als trein L 7610 op weg waren naar Bertrix. We zien de trein als deze de berg oprijd, de bovenste foto is de trein aan de voorkant gefotografeerd, op de onderste opname van achteren.   Beauraing 24-07-1997.

Foto's (Rob van der Rest) Na een flinke poos wachten kwam de trein naar Dinant voorbij, bergaf dus. Ook deze werd van 2 kanten gefotografeerd. De 4508 + 4510 rijden als trein L 7631 van Bertrix naar Dinant.  Beauraing 24-07-1997.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een klein uitstapje...

Foto (Rob van der Rest) Even met een familielid een uitstapje naar Namen en Dinant. Na een 'bakkie koffie' in Dinant reed ik naar Anseremme. De (niet meer zo best uitziende) 5201 verzorgde die dag de ritten tussen Dinant en Houyet voor de kajakliefhebbers. Vertrek vanuit Anseremme naar Houyet met de 5201 als druklok van trein T 8997.  Opname 29-07-1997.

Foto's (Rob van der Rest) Op ons gemak zochten we het fraaie plekje op bij de tunnel van Walzin. De 4404 en 4501 komen daar aan ons voorbij als L 7631 van Bertrix naar Dinant, even later (foto onder) komen de beide treinstelletjes weer voorbij maar nu als L 7612 naar Bertrix. Opname 29-07-1997.

Foto (Rob van der Rest) Op het moment dat we weer naar de auto wilden lopen hoorden we ineens een flinke herrie, waar kwam dat vandaan? Te laat hadden we in de gaten dat het uit de richting van Anseremme kwam, we stonden dus niet op de meest gunstige plek. De 5306 + 5315 zijn onderweg met een staaltrein richting Bertrix.  Walzin 29-07-1997.

Hierna werd de rit naar de citadel van Namen aangevangen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Serie 25.5 met internationale treinen

Foto (Rob van der Rest) De serie 25.5 was nog wel voor extra treinen en D-treinen te zien. De Beneluxdienst had men al in 1987 vaarwel gezegd, opgevolgd door de serie 11. We zien op deze foto de 2551 die met een mooie set Eurofimarijtuigen onderweg is van Amsterdam naar Brussel. De foto werd gemaakt kort na station Rotterdam Zuid op 10-09-1994.

Foto (Rob van der Rest) Eerst op 23-04-1995 fotografeerde ik weer een loc serie 25.5, de 2552 komt met de D-trein van Parijs naar Amsterdam CS voorbij Hulten. Hier werd normaal niet gereden maar dit betrof dan ook een omleiding ivm. werkzaamheden. In de achtergrond is de oprukkende nieuwbouw van Rijen te zien, hierdoor zou ook de boerderij rechts na enige jaren verdwijnen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bijzondere treinen door Daniël Moens

Foto (Daniël Moens) Tijdens de kerstmaand van 2018 kreeg de Desiro 08207 een speciale kerstbestickering. We zien hier het treinstel op het station van Brugge St Pieters op 16-12-2018.

Foto (Daniël Moens) Lineas 1312 in de zwarte beschildering met een beladen autotrein bij doorkomst in Bertrix, lijn 165 op 19-04-2019.

Foto (Daniël Moens) De Lineas 7741 is op 02-05-2019 onderweg naar het Stoomcentrum Maldegem met aan de haak de NMBS stoomloc 29 013 en een rijtuig. De foto werd gemaakt in de omgeving van Dudzele, lijn 51B.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Locs van Infrabel (2)

Foto's (Rob van der Rest) Een behoorlijk deel van het bestand van de diesellocs serie 62/63 is van de NMBS overgegaan naar spooraannemer Infrabel. Aanvankelijk reden de locs in het geel/groen, al sedert enige jaren wordt deze kleurstelling vervangen door de blauwe huisstijl van Infrabel, maar ten tijde van deze foto's nog niet. De 6295 bij vertrek uit de bundels van Antwerpen Noord op 01-04-2005. Op de onderste foto zijn we in de opstelbundel van het station van Lier. Hier zijn altijd machines van Infrabel aan te treffen. Van rechts naar links zien we de 6291, 6317, 6292, 6312 en 6295 die we ook op de bovenste foto zien. Deze foto werd gemaakt op 09-07-2005.

Foto (Rob van der Rest) De 6264 was voorzien van beveiliging van het type ECTS, beveiliging die gebruikt wordt op de HSL lijnen. Voor het doen van testritten was de loc op de foto bezig rond en in het nieuwe station van Noorderkempen. Opname op 07-08-2006.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Diesel rangeerlocomotieven serie 73 en 82...

De serie 73 en 82 kon men in de bundels (rangeer- en opstelterreinen) veelvuldig aantreffen. Zij verzorgden vanuit de bundels van Antwerpen Noord het vervoer van en naar de kleinere bundels in de havens. In de kleinere bundels verzorgden zij dan de bedieningen naar de diverse bedrijven. Vele foto's maakte ik van deze bedieningen waarvan je er hieronder enkele aantreft. Eind 2008 kwam door de instroom van de serie 77/78 een einde aan deze bedieningen door de locs van deze series. Van de serie 73 kwamen een 8-tal naar RRF in Rotterdam.

Foto (Rob van der Rest) De 8270 + 8267 zijn met één wagon, specifiek voor het vervoer van bananen, onderweg. De wagen was opgehaald bij bundel Rhodesië en men rijd nu naar de splising Leopold en verder. Links staat de 7385. Deze loc gaat met een set rongenwagens dezelfde richting uit als de 82ers die hij opgehaald heeft op de achter hem liggende bundel Kongo.  Antwerpen, splitsing Leopold 10-08-2005. 

Foto (Rob van der Rest) De 8265 is bezig met het rangeren naar de goede sporen van een containertrein in bundel Angola. Het is warm en door de openstaande cabinedeur is een stukje zichtbaar van het bedieningspaneel van de loc. De loc bevind zich in splitsing Leopold. Opname op 25-05-2007.

Foto's (Rob van der Rest) In bundel Angola fotografeer ik loc 7387die er bezig is met het samenstellen van een containertrein. Deze foto werd gemaakt op 28-07-2003. Dezelfde loc zien we terug op Rotterdam CS tijdens de bouw van het nieuwe station. Op 06-10-2008 was de ex NMBS loc in dienst gekomen bij RRF. Tijdens de bouw van het station had de loc de stickers van de firma Mobilis en de aanduiding TBI Infra. Deze opname werd gemaakt op 11-04-2012. De RRF locs kregen de nummers 101 t/m 108 en staan thans (2018) alle buiten dienst op Rotterdam Waalhaven Zuid.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De 1188.

Foto (Daniël Moens) De 1188, voorheen rijdende in de Beneluxdienst van Brussel naar Amsterdam, zien we hier in het station van Blankenberge met een set M4 rijtuigen. Het betreft een ledig materieel rit. Opname op 06-07-2012.

Foto (Rob van der Rest) Hier zien we de lok onderweg als Benelux van Brussel naar Amsterdam tijdens de passage van station Rotterdam Zuid. Opname op 18-05-2008.