www.sporen-met-rob.nl
Ingezonden foto's
Soms ontvang ik foto's van vrienden, kennissen of andere liefhebbers van spoorwegen. Als het materiaal een goede kwaliteit heeft plaats ik het graag, na verkregen toestemming van de maker, op mijn site. Vaak zijn het foto's gemaakt op plaatsen waar ik en ook anderen weinig komen, dat kunnen opnamen uit Nederland zijn maar de meeste interesse gaat uit naar foto's van buiten onze landsgrenzen. Het copyright van die opnamen berust altijd bij de inzender.
Mijn grote dank gaat dan ook uit naar de inzenders van de onderstaande foto's.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zwitserland, mei 2015
In het station Interlaken Ost komen 3 spoorbedrijven bij elkaar en hebben daar hun eindpunt, als eerste een normaalsporige lijn van het landelijke net waarop zowel ICE, SBB als een regionaal bedrijf rijden richting Bern. Dan een metersporig bedrijf van SBB dat de verbinding met Luzern onderhoud en verder nog een metersporig bedrijf BOB dat richting de tandradbanen rijd die weer naar de Jungfrau Bahn gaan. Deze beide spoorbedrijven hebben kleine stukjes tandrad . Het merkwaardige is dat in het station het normaalspoor het verst van het stationsgebouw af ligt en dat het SBB meterspoor een stukje normaalspoor naar een depot op enkele kilometers verderop kruist. De BOB splitst op een gegeven moment in twee takken die naar de twee uiteinden van de Wengener Alp Bahn gaan. De tandradbaan naar de Jungfrau sluit daar weer halverwege op aan.
Foto (L.Dries) Overzichtkaart van het openbaar vervoer in deze streek.
Foto's (L.Dries) De BLS verzorgt de treinenloop van het regionale en S-bahn verkeer in en om Bern. Links boven: BLS RABe stel 565 729 in het station van Interlaken Ost. Rechts boven: In hetzelfde station staat de bij Stadler gebouwde "Kiss" te wachten. Zij hebben bij de BLS de benaming MUTZ (Moderner, Universeller TriebZug) gekregen. De MUTZ 011 heeft 'Nicht einsteigen' op het elektronische koersbord staan. 03-05-2015.
Foto's (L.Dries) De BOB (Berner Oberland Bahn) verzorgt de dienst tussen Interlaken Ost-Lauterbrunnen en Interlaken Ost-Grindelwald. We zien hier de binnenkomst van een stel van de BOB in Interlaken Ost. De reis zal verder gaan naar Lauterbrunnen via Wilderswil en Zweilütschinen, in Zwielütschinen is ook het depot en de werkplaats van de BOB gevestigd. 03-05-2015.
Foto (L.Dries) Onderweg tussen Interlaken Ost en Wilderswil. Opname op 03-05-2015.
Foto (L.Dries) BOB treinstel in Wilderswil. Opname op 03-05-2015.
Foto (L.Dries) DE SPB (Schynige Platte-Bahn) verzorgt de treindienst tussen Wilderswil en de Schyniger Platte. De Schyniger Platte is een hoog gelegen bergplateau op 1987 mtr. van waaruit je uitzicht hebt op de Brienzersee, de Thunersee, de Eiger, de Mönch en de Jungfrau. Een treinstel van de SPB zien we hier in het station van Wilderswil. Opname op 03-05-2015.
Enkele dagen later wordt de rit ondernomen naar de Kleine Sheideg.
Foto's (L.Dries) Boven: In het station van Wilderswil stond deze sneeuwploeg, bepaald geen luxe in dit gebied. De SPB X 103 heeft nu even geen werk. De onderste foto laat ons een stukje van de fraaie rijtuigen van de Schynige Platte Bahn zien. Opnamen op 05-05-2015.
Na het maken van de bovenstaande fotos wordt de rit naar de 'Kleine Sheideg' ondernomen, gestart wordt in Wilderswil en overgestapt in Lauterbrunnen op de trein van de WAB.
Foto (L.Dries) Kort voor vertrek richting Kleine Sheideg.
Foto (L.Dries) Onderweg naar de Kleine Sheideg vanaf Lauterbrunnen vond deze ontmoeting plaats met de WAB (Wenger Alp Bahn) BDHe 108. 05-05-2015.
Foto's (L.Dries) Aangekomen op de Kleine Sheideg treffen we er de treinstellen van de Jungfraubahn. Zij rijden van hier uit naar de Jungfrau, daar bevind zich het hoogste station van Europa. Er wordt gereden met 2 gekoppelde stellen zoals op de beide foto's te zien is. 05-05-2015.
Foto (L.Dries) Interieur van een van de Stadler treinstellen van de WAB.
Foto (L.Dries) Na de stop bij de Kleine Sheideg werd doorgereden naar het station van Grindelwald waar de laatste foto van de dag gemaakt wordt. Eén van de treinstellen is voorzien van een reclame voor het merk Samsung. Opname op 05-05-2015.
Als laatste tripje werd enige dagen later een bezoek gebracht aan de Brienz Rothorn Bahn.
Foto (L.Dries) Oliegestookte stoomlok nr.12 H2/3 van de BRB. De machine werd gebouwd in 1992 door SLM (Schweizerischen Lokomotiv- und Machinenfabrik) in Winterthur. De lijn die wordt bereden is slechts 7,6 km lang maar overwint wel een hoogte vanaf 566 mtr. tot 2244 mtr. Opname in Planalp op 09-05-2015.
Foto (L.Dries) De aandrijving van lok 12 van de BRB.
Foto (L.Dries) De BRB 12 wacht in het station van Planalp om zijn tocht te beginnen naar het eindstation Rothorn Kulm. Opname op 09-05-2015.
Met dank aan L.Dries voor het insturen van deze opnamen.
Veel meer informatie over deze spoorbedrijven vind je op de pagina's van Wikipedia.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Leipzig Hbf., 21-08-2015.
In 2015 bestond het station van Leipzig 100 jaar, in 1915 kwam het station in zijn geheel gereed. Het is het grootste kopstation in Europa en telt 24 sporen. Speciaal voor deze website maakte Klaus Kabitzsch onderstaande opnamen tijdens zijn vakantie in zijn vm. geboorteland (DDR).
Foto's (Klaus Kabitzsch) Boven: De prachtige en imposante voorkant van Leipzig Hbf. 100 jaar oud maar nog steeds springlevend. Ook de stijl van de binnenkant is nauwelijks verandert zoals we op de onderstaande foto kunnen zien. Leipzig 21-08-2015.
In het station bevind zich een museumspoor waarop zich locomotieven en een treinstel bevind, dit spoor wordt daar zeker al vanaf 2005 voor gebruikt.
Foto (Klaus Kabitzsch) De E 94 056 is eigendom van het DB museum in Nürnberg met verblijfplaats Leipzig Hbf. De machine werd gebouwd bij AEG Berlijn in 1942 met het fabrieksnr. 3535. De machine is niet bedrijfsvaardig. Leipzig Hbf 21-08-2015.
Foto (Klaus Kabitzsch) De E 44 046 is ook eigendom van het DB museum in Nürnberg. Deze loc werd gebouwd in 1936 bij Krauss Maffei AG in München-Allach onder fabrieksnr. 15549. Het elektrisch gedeelte werd gebouwd door Siemens-Schuckert Werke GmbH in Berlijn. De machine is niet bedrijfsvaardig. Leipzig Hbf 21-08-2015.
Foto (Klaus Kabitzsch) Nog zo'n prachtige veteraan, de E 04 01 en ook van het DB museum in Nürnberg. Deze loc is in 1932 gebouwd voor de DRG (Deutsche Reichsbahn Gesellschaft) door AEG met fabrieksnummer 4681, ook deze machine is niet bedrijfsvaardig. Leipzig Hbf 21-08-2015.
Foto (Klaus Kabitzsch) Op de foto de E 04 01, E 44 046 en E 94 056. Leipzig Hbf 21-08-2015.
Foto's (Klaus Kabitzsch) Een andere bijzonderheid is het diesel 2-wagenstel DR SVT 137 225a-b. Hiervan werden er 13 gebouwd tussen 1935 en 1936 en deze werden ook wel "Fliegende Hamburger" genoemd. Het stel 137 225 werd na de oorlog 1940-1945 gebruikt, tot aan 1975, als salonrijtuig van de regeringsleiders van de toenmalige DDR. Leipzig Hbf 21-08-2015.
Foto (Klaus Kabitzsch) Zijaanzicht van de SVT 137 225, in het midden het wapen van de Deutsche Reichsbahn. Leipzig Hbf 21-08-2015.
Foto (Klaus Kabitzsch) Ook een stoomloc bevind zich hier. De 52 5448 is in beheer bij de EMBB (Eisenbahnmuseum Bayrischer Bahnhof) en is niet bedrijfsvaardig. De loc werd gebouwd in 1943 bij Schichar-Werke Elbing onder nummer 3726. Leipzig Hbf 21-08-2015.
Foto (Klaus Kabitzsch) Het vervoer in de oorlog van 1940-1945 kende in Duitsland vele donkere kanten. Ook Leipzig en omgeving speelde daarin een rol. In het station staat een gedenkteken wat herinnert aan deze tijd en als afsluiting van deze fotoserie een opname hiervan. Leipzig Hbf 21-08-2015.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Duitsland, juli 2015
Tijdens een vakantie in het Zwarte Woud werden door mijn zoon en schoondochter enkele foto's gemaakt. Zij reisden enkele keren met de trein en maakten daarvan wat opnamen rond en op de stations.
Foto (J.J.v.d. Kwaak-v.d. Rest) De 50 245 was een oudgediende van de EFZ (Eisenbahnfreunde Zollernbahn). Zij schonken de lok in 2011 aan de gemeente Triberg die de machine op een spoor naast het station plaatste. Triberg 12-07-2015.
Foto's (J.J.v.d. Kwaak-v.d. Rest) In het station van Triberg stoppen ook de treinen van de DB richting Karlsruhe. De 146 113-6 is de druklok van een RE trein naar Karlsruhe Hbf, de machine is een Werbe-lok die op de zijkanten reclame heeft, in dit geval voor het Baden-Württemberg Ticket van de DB. Station Triberg 12-07-2015.
Foto (J.J.v.d. Kwaak-v.d. Rest) De EFZ rijd op 12-07-2015 een toeristentrein onder de titel Schwarzwaldbahn Erlebnisfahrten, "37 Tunnel unter Dampf". Tussen Hausach en St.Georgen bevinden zich 37 tunnels waar doorheen de lijn voert. Op de foto's de aankomst en het vertrek van de 52 7596 van de EFZ in station Triberg.
Ook het Schwarzwälder Freilichtmuseum Vogtsbauernhof in Gutach werd per trein bezocht. In 2014 had men daar een nieuw station gebouwd.
Foto (J.J.v.d. Kwaak-v.d. Rest) Het station Gutach Freilichtmuseum gelegen aan de Schwarzwaldbahn Offenburg-Konstanz. Opname op 14-07-2015.
Foto (J.J.v.d. Kwaak-v.d. Rest) De 146 230-8 is met een RE op weg naar eindpunt Karlsruhe Hbf. Station Gutach Freilichtmuseum 14-07-2015.
Foto (J.J.v.d. Kwaak-v.d. Rest) De SWEG (Südwestdeutsche Verkehrs AG) en de OSB (Ortenau-S-Bahn) rijden hier gezamenlijk het station van Gutach Freilichtmuseum binnen op weg naar Hornberg. De SWEG VT 520 (Offenburg) en de OSB VT 529 (Schenkenzell) verzorgen de dienst. De OSB is een volle dochteronderneming van de SWEG. De dieseltreinstellen zijn van het type Stadler RS 1. Opname op 14-07-2015.
Met dank aan Marcel van der Rest en Jolanda van der Rest-van der Kwaak.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jordanië
Spoorwegliefhebber L.Dries bracht in oktober 2014 zijn vakantie door in Jordanië. Tijdens een excursie werd ook een bezoek gebracht aan het plaatsje Wadie Rum, gelegen ergens in de woestijn tussen Amman en Medina. In het gelijknamige stationnetje bevond zich een museum wat gaat over de spoorlijn die de naam heeft Jordan Hedjaz Railways. Het typische is dat de naam Hedjaz ook anders gespeld wordt b.v. Hidjaz of Hejaz. Dat heeft te maken met de verschillende vertalingen. De lijn werd aangelegd door Turkije en was gereed voor gebruik in 1908. De onderstaande foto's geven een indruk van zijn bezoek.
Foto (L.Dries) Het stationsbord van Wadi Rum station. Opname op 15-10-2014.
Foto's boven en onder (L.Dries) Bij de Japanse spoorwegbouwer Nippon Sharyo werden 5 van deze locomotieven gebouwd die eigenlijk bestemd waren voor Thailand maar uiteindelijk in Jordanië terecht kwamen. De machines kregen het nummer 81 t/m 85. Bovenstaande loc is bedrijfsvaardig en heeft het nummer 82. Over de dieselloc achter de stoomloc zijn geen gegevens bekend. Wadi Rum 15-10-2014.
Foto's (L.Dries) Links: de opschriften op de zijkant van de tender. Rechts: Het fabrieksschildje van Nippon in het machinistenhuis. Wadi Rum 15-10-2014.
Foto (L.Dries) Een kijkje in het machinistenhuis van stoomloc 82. Wadi Rum 15-10-2014.
Foto (L.Dries) Met zo'n excursie ben je niet alleen.... toch geeft de opname wel een goed beeld van de aanwezige wagons. Wadi Rum 15-10-2014.
Een bijzondere bijdrage is dit aan de site, want wanneer zal je als spoorwegliefhebber hier terechtkomen. Misschien wel nooit. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
België
Soms rijden er bijzondere treinen op het spoor van grote historische waarde. Eén van die treinen is de Venice-Simplon-Oriënt Express die bestaat uit prachtige Pullman rijtuigen met daarbij ook 3 restauratierijtuigen die een naam hebben, namelijk Lalique, Etoile du Nord en Chinois. Op 26 oktober 2014 nam Daniël Moens de kans waar om bij mooi weer deze trein te fotograferen in de omgeving van Brugge en Oostende. De trein was op 26-10 om 01.35 uur uit Basel vertrokken naar Brugge onder treinnummer 13468. Brugge was het eindpunt van deze rit waarna de trein leeg doorging naar Oostende om schoon te maken en de voorraden weer aan te vullen. Vervolgens ging de trein weer naar Brugge voor de terugrit die om 18.00 uur vertrok, onder treinnummer 13469, om via Namen, Bertrix en Virton het Franse Thionville te bereiken waar van lok gewisseld werd voor het laatste deel naar Basel.
Foto (Daniël Moens) CFL lok 3004 ter hoogte van Oostkamp op weg met de Oriënt Express als Tr.13468 naar Brugge. Opname op 26-10-2014.
Foto (Daniël Moens) CFL 3004 met de ledig materieeltrein op weg van Brugge naar Oostende in de omgeving van Oostende. Opname op 26-10-2014.
Foto's (Daniël Moens) De lege Oriënt Express weer onderweg van Oostende naar Brugge voor de terugrit naar Basel. Omgeving Oostende 26-10-2014.
Op de mistige ochtend van 2 november reed deze trein weer dezelfde route door België van Basel naar Brugge.
Foto (Daniël Moens) De trekkracht werd deze keer geleverd door de CFL 3009 die hier op weg is met zijn trein op lijn 166 ter hoogte van Glaumont. Wegens werkzaamheden rijd de trein in tegenspoor. Na de stop in Namen ging deze machine kapot en werd vervangen door de NMBS lok 1879 die de trein verder bracht naar Brugge en Oostende. Glaumont 02-11-2014.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zwitserland
Onderstaande opnamen werden gemaakt door Marcel van der Rest tijdens een zeer kort bezoek aan het station van Neuchâtel in Zwitserland. Hij had toen even gelegenheid tussen de optredens met de drumfanfare Excelsior uit Rotterdam door voor een bezoekje. Het weer was niet bijzonder goed wat ook gold voor zijn camera maar de opnamen zijn, naar mijn mening, goed genoeg en interessant om op mijn site te plaatsen. Opnamen gemaakt in mei 1988.
Foto: (Marcel van der Rest) Eén van de nieuwe stellen voor de reizigersdienst bij vertrek uit het station. Type RBDe 560, nummer onbekend, van deze stellen werden er tussen 1987 en 1990 80 stuks gebouwd. Neuchâtel, mei 1988.
Foto (Marcel van der Rest) De nog groene 11255 wacht op het vertrek. Deze machine behoorde tot de serie RE 4/4 2 met de nummers 101 - 349, thans de serie Re 420 waarvan er nog 234 van de oorspronkelijke 250 in dienst zijn. Neuchâtel, mei 1988.
Foto (Marcel van der Rest) Links staat de 11377 met daarnaast aan de rechterzijde het stel 1429, een stel uit de serie RBe 540. Deze stellen werden tussen 1959 en 1966 gebouwd in een aantal van 84 stuks met de nummers 1401-1482. Na ombouw in 1992 zijn er thans nog 74 in dienst. Neuchâtel, mei 1988.
Foto's (Marcel van der Rest) Links: Rangeerloc 16366 is ondergebracht in de serie Ee 3/3, er werden tussen 1930 en 1942 46 stuks gebouwd, nummers 16331 tot 16376. Ze zouden allemaal in dienst zijn. Rechts boven: Een onbekende loc uit de serie Re 4/4 2 wacht op de volgende inzet. Neuchâtel, mei 1988. (alle info uit Wikipedia).
Foto (Marcel van der Rest) Met een overzicht van het grote station van Neuchâtel sluiten we deze serie af, let op het fraaie seinhuis op de foto. Neuchâtel, mei 1988.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Engeland
Het eerste item is aan mij gestuurd door L.Dries en gaat over de Ffestiniog Railway uit Wales. De spoorbreedte is 597 mm, smalspoor dus, en men heeft zowel stoom als diesellocomotieven. De lijn werd in 1836 geopend en op 1 augustus 1946 gesloten. Op 20 september 1954 begon men bij Boston Lodge met de restauratie van de lijn en in 1982 kwam het laatste stuk tot Blaenau Ffestiniog gereed. De lijn werd op 30-04-1983 officieel geopend en loopt van Porthmadog naar Blaenau Ffestiniog, een afstand van ongeveer 40 Mijl.
(Foto: L.Dries) De in 1879 door Boston Lodge gebouwde Merddin Emrys wordt gereed gemaakt voor een rit naar Blaenau. Station Porthmadog, september 2013.
Foto (L.Dries) De Merddin Emrys, FR Nr.10, werd geheel gerestaureerd in 1987/88 en is de oudste werkende Double Fairlie op het spoor. Station Porthmadog, september 2013.
Foto (L.Dries) De Merddin Emrys kort voor vertrek uit station van Portmadog. September 2013.
Foto (L.Dries) De Welsh Pony werd gebouwd in 1867 bij George Engeland en Co. In juni 2013 werd besloten dat de loc in de komende jaren bedrijfsvaardig hersteld zal worden waarbij het streven is om de machine in 2017 gereed te hebben. Station Porthmadog, september 2013.
Foto (L.Dries) Na aankomst van de rit van Porthmadog naar Blaenau Ffestiniog wordt de loc voorzien van een nieuwe watervoorraad. Station Blaenau Ffestiniog, september 2013.
Foto: (L.Dries) Na de verzorging van de machine wordt de loc weer voor de trein gezet voor de terugrit naar Porthmadog. Station Blaenau Ffestiniog, september 2013.
Méér over de Ffestiniog Railway en hun tractiematerieel vind je op Wikipedia.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------