www.sporen-met-rob.nl
Het spoor toen, en nu
"Niets is zo veranderlijk als een mens" luid een bekend spreekwoord maar dat geld zeker ook voor de ontwikkeling van de spoorwegen in binnen en buitenland. Niet alleen de tractievorm veranderde van stoom naar elektrische locomotieven maar ook gold dat voor de veranderende omgeving en infrastructuur. Soms kom ik op plaatsen waar ik 30 of 40 jaar geleden ook kwam maar die zó veranderd zijn dat er zelfs géén treinen meer rijden of dat het onmogelijk is om er te fotograferen. Ik neem de bezoeker graag mee in het verleden én de huidige tijd.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gouvy (België)
Soms moet je om hulp vragen om een toen en nu plaatje te kunnen maken. Spoorwegliefhebber Wim Plokker, woonachtig in Gouvy hielp me deze keer aan de opname uit 2016. Hij ging speciaal voor mij op pad om een foto van de huidige situatie te maken, waarvoor mijn dank.
Foto boven (Rob van der Rest) en onder (Wim Plokker) Op 09-08-1984 werd de foto gemaakt met de NMBS 5540 en een set M 4 rijtuigen die van Luxemburg op weg is naar Luik. Perron 1 lag toen nog direct tegen het stationsgebouw aan met aan de andere zijde spoor 2. De trein staat op spoor 3. Verder is er niet veel veranderd in en rond dit leuke station. Op de onderste foto is ook de trein naar Luik weer te zien en ook nu weer op spoor 3, echter de trein staat nu niet aan de linkerkant langs het perron maar aan de rechterzijde. Het oude spoor 1 is vervallen (daar staan nu de betonranden voor nieuwe perrons), zodoende is het toenmalige spoor 2 spoor 1 geworden en vanzelf zijn nu de toenmalige sporen 3 en 4 veranderd in 2 en 3. Verder is de paal met nummer 78 nog steeds op dezelfde plek, alleen iets ouder geworden. De onderste foto werd gemaakt op 04-08-2016. De CFL 3015 rijd als trein IC 115.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vielsalm (België)
Foto's (Rob van der Rest) Op NMBS lijn 43 van Luik naar Luxemburg vind je het prachtige stationnetje van Vielsalm. Op 09-08-1994 trof ik er de NMBS 5531 met 3 M4-Rijtuigen als trein IR p 117 naar Luxemburg. Heerlijk om hier foto's te maken. De trein bracht buiten de 'normale' passagiers ook een grote groep padvinders die in de schitterende Ardennen aan hun zomerkamp begonnen. Nog steeds is deze landelijke sfeer van het stationnetje behouden (ondanks alle moderniseringen) zoals uit onderstaande foto blijkt. Het stationsgebouw is aan de linkerkant wat verandert, het kleine huisje is weg en een stukje van het gebouw (WC) ontbreekt. De dieselloc van de NMBS is vervangen door een elektrische loc van de Luxemburgse spoorwegen CFL, de 4 rijtuigen zijn van de NMBS. De CFL 3012 is op 27-07-2016 als IC 110 op weg naar Luxemburg, tussen de beide opnamen zit dus 22 jaar verschil.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bahnhof Rheine
Als je praat over grote veranderingen zijn die in het station van Rheine goed zichtbaar. Niet alleen de stationsomgeving veranderde maar ook het ingezette materieel op het spoor. Was ik daar in 1972 en 1988, kortgeleden in 2016 was ik er weer. De unieke beelden vind je hieronder.
Foto (Rob van der Rest) De 012 101-2 vertrekt uit het station van Rheine met een sneltrein naar Münster Hbf. Let even op het kleine gebouw links op de foto, dit vindt je ook nog terug op de andere 2 foto's. Het hoge gebouw met de 2 torens zal je dan niet meer terugvinden, de omgeving is daar volledig veranderd. Opname op 06-05-1972.
Foto (Rob van der Rest) Na de elektrificatie in september 1972, het stoppen van de treinen getrokken door de serie 012 in 1975 en het einde van de stoomtijd in 1977 voerden elektrische locomotieven de boventoon. Dat waren soms prachtige combinaties zoals bovenstaande foto laat zien. Een sneltrein met als trekkracht de 110 302-7 vertrekt vanaf hetzelfde spoor als de stoomloc, ook deze keer weer naar Münster Hbf. De kleine loc in de achtergrond zorgde voor het nodige rangeerwerk wat voornamelijk bestond uit het plaatsen en weghalen van rijtuigen. Een deel van de klassieke beveiliging is nog aanwezig. Opname gemaakt in juli 1988.
Foto (Rob van der Rest) Op deze foto is de veranderde omgeving goed te zien. Een vestiging van de Media-Markt is duidelijk zichtbaar en waar het gebouw met de 2 torens stond bevindt zich nu, niet zichtbaar, een vestiging van de Lidl. Behalve de sneltreinen tussen Emden en Münster zijn de getrokken treinen vervangen door de treinstellen van de nieuwe vervoerder WestfahlenBahn. Zij rijden met treinstellen van Stadler Flirt 3 de diensten tussen Münster en Emden Aussenhafen. In beeld de 1428 102-6 en de 1428 115-8, onderweg als trein 26257 naar Münster Hbf. De klassieke beveiliging is vervangen door moderne lichtseinen maar het oude seinhuis links op de foto staat er na 44 jaar nog steeds. Opname op 07-07-2016.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Barendrecht Vork
Foto's (Rob van der Rest) Vanaf het viaduct van de A29 wat over de havensporen liep en de Maeterlinckweg had je een prachtig uitzicht over de havenspoorlijn en het afbuigende spoor naar Rotterdam Lombardijen. Op de bovenste foto is de 2211 op weg met een fraaie goederentrein richting Waalhaven Zuid. Deze foto werd gemaakt op 07-09-1992. Na de sluiting van de oude havenspoorlijn is het een wandel- en fietspad geworden zoals onderstaande foto laat zien, gemaakt op 22-03-2016. Duidelijk is te zien hoe en waar het oude spoor liep, het fietspad heeft de naam Havenspoorpad gekregen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Station Geel, België
Foto's (Rob van der Rest) Op 15-07-1989 fotografeerde ik in het station van Geel de 6317 als IR 1685 naar Antwerpen Centraal. Duidelijk in beeld is de fraaie overkapping. De passagiers zijn aan het instappen. Op 17-02-2016, bijna 27 jaar later, fotografeerde ik weer op dezelfde plek. Het station is flink veranderd maar de oude perronoverkapping is gebleven en ook de woningen links op de foto zijn er nog. De dieselloks zijn vervangen door elektrische treinstellen. De nieuwe Desirostellen verzorgen nu voor een deel de dienst naar Antwerpen Centraal, zoals op de foto de 08565 die als L 2983 rijdt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rotterdam Zuid
Foto's (Rob van der Rest) Boven: Het is januari 1975 als ik vanaf de Varkenoordsebrug in Rotterdam Zuid deze foto maak. Een treinstel Plan T is op weg richting Dordrecht. In de achtergrond zijn nog de gashouders en een watertoren te zien van de oude gasfabriek "Feijenoord". De watertoren is er op 18 januari 2016 nog steeds als deze foto gemaakt wordt vanaf het nieuwe Varkenoordseviaduct. Het moderne treinstel (SLT 2428) rijdt als sprinter naar Breda. Het 2-sporige baanvak van toen is verandert naar een 4-sporig baanvak, het spoor wat voorzien is van nieuw grind leid direct naar de goederensporen van Lombardijen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rotterdam Lombardijen
Foto's (Rob van der Rest) Op 10-06-1983 rijdt vlak bij de overweg aan de Wester Hordijk de NMBS 1505 voorbij met de TEE 88 naar Parijs. Links is de bebouwing rond station Rotterdam Lombardijen te zien en kan je zonder problemen langs het spoor rijden of lopen. Natuurlijk rijden er tegenwoordig nog steeds internationale treinen zoals de Thaly's voorbij alleen zie je die niet meer, of nauwelijks, op deze plek. De vroegere overweg is verandert in een tunnel en de sporen zijn verder uitgebreid met name voor de HSL. Waar eens het zandpad liep staat nu een enorme geluidswand en is er van de vroegere situatie niets meer te herkennen. De onderste foto werd gemaakt op 21-05-2015, er is in 32 jaar veel verandert.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hulten
Foto's (Rob van der Rest) De spoorlijn tussen station Gilze Rijen en Tilburg op 29-06-1991. De opnameplek is er nog steeds en weinig veranderd, in de achtergrond is nog alles weiland. De 1103 heeft een lege zouttrein aan de haak en rijdt richting Venlo, verder zijn in de trein ter opzending de 1611 en de 1223 te zien. Op de onderste foto komen we de ERS 189 211 tegen die met de Weil am Rhein shuttle ook op weg is naar Venlo. Deze foto dateert van 01-10-2015. In de achtergrond is in de loop der jaren een nieuwe woonwijk verrezen die zich niet zichtbaar rechts achter de bomen bevind. Het maisveld links is als zodanig nog steeds in gebruik. De foto werd gemaakt vanaf de haaks op de spoorlijn liggende Broekdijk in Hulten.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Station Cochem, Duitsland
Foto boven (Jan van Barneveld) 45 jaar verschil zit er tussen de bovenste en onderste opname, vrijwel tot op de meter nauwkeurig op dezelfde plek gefotografeerd. Het oude stationsgebouw van Cochem is er nog steeds, de perrons zijn wat moderner, de overkapping is iets veranderd en het groen in de heuvels is iets meer geworden maar verder...De stoomtrein, met voorop de 023 093, die op weg gaat richting Trier is vervangen door een elektrisch treinstel, de 442 708 die dezelfde richting uitgaat. De opname van de stoomtrein werd gemaakt in augustus 1970, het moderne treinstel op de onderste foto werd digitaal vastgelegd op 25 juli 2015. Foto onder (Rob van der Rest).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk
Foto's (Rob van der Rest) Een plek waar ik al heel lang foto's maak is die bij de overgang aan de Wieldrechtse Zeedijk in Dordrecht. Op 19-02-1989 was ik hier ook te vinden, het was de dag dat de langste trein ter wereld voorbij zou rijden, toen ik deze foto van een onbekend treinstel Mat'54 op weg naar Vlissingen nam. Rechts zijn nog volkstuintjes te zien en is de omgeving nog kaal. Ruim 25 jaar later, op 13-11-2014, nam ik onderstaande foto vanaf hetzelfde plekje. De volkstuintjes zijn al lang verdwenen, er is nu een aarden wal die een in aanbouw zijnde woonwijk tegen geluid gaat beschermen en in de achtergrond is de nodige nieuwbouw zoals een hotel te zien. Verder is het spoorwegmaterieel nogal veranderd, in beeld weer de IC naar Vlissingen maar nu gereden door de stellen 8737 + 8742.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Op de grens van Barendrecht en Rotterdam
Foto's (Rob van der Rest) Vanaf de Rotterdamse Kooiwalweg (links) loopt een fietspad naar Barendrecht. De scheiding tussen Rotterdam en Barendrecht wordt gemarkeerd door de havenspoorlijn. Beide opnamen zijn vrijwel vanaf dezelfde plek gemaakt. De bovenste foto van de 2244 met een set containerdraagwagens werd gemaakt op 28-04-1993, de trein rijd richting Waalhaven. Op 21-05-2015 was ik weer op hetzelfde plekje, het huisje en de hoogspanningsmast zijn er nog steeds maar van de vroegere spoorlijn is weinig te bekennen, daar grazen nu de paarden.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De NS 20 "Kameel"
Foto (Rob van der Rest) De NS 20 "Kameel" is wel een van de meest bijzondere dieselelektrische motorrijtuigen die in Nederland bij Allan in Rotterdam gebouwd is. Het werd als NS directierijtuig in 1954 afgeleverd in de Pruisisch blauwe kleur en met de bekende Allan vleugel. Tot 1973 reed het in die kleurstelling, daarna werd het in de huisstijl geel-grijs gebracht en verdween eveneens de kenmerkende Allan vleugel. Begin 1991 werd het stel uit de dienst genomen, vooral in begin 1991 werd het stel regelmatig ingezet bij evenementen en afscheidritten. Op de foto zien we het stel tijdens de Rayon Dagen in Den Haag CS op 12-01-1991, je kon toen kleine stukjes meerijden.
Foto (Rob van der Rest) De "Kameel" werd echter in 2004 weer door de hoofdwerkplaatsen Haarlem en Tilburg in oude luister hersteld en in 2005 in het Spoorwegmuseum geplaatst, echter was het toen nog niet rijvaardig. Rijvaardig werd het echter weer in februari 2008 en sinds die tijd staat het weer ter beschikking van de directie en wordt het gebruikt bij allerlei evenementen. Eén van die evenementen was de reünie en afscheid van de werkplaats Feijenoord, georganiseerd door de man achter de website www.Feijenoordsemeesters.nl, Cor de Rijke op 15-05-2010. Dit is ook de datum van de foto, de NS 20 bevind zich hier enkele honderden meters voor het depot.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Schin op Geul
Foto's (Rob van der Rest) Op bovenstaande foto is de verbinding Maastricht-Simpelveld-Heerlen of Aachen Hbf. nog volop in bedrijf. Het armsein doet nog dienst, in de achtergrond staan de nieuwe lichtseinen. NS stel 184 gaat op weg richting Simpelveld. Aan het dak van de kerk wordt hard gewerkt en deze is vanaf het perron ook nog goed zichtbaar. De foto werd gemaakt op 14-08-1984. De foto onder is genomen op 23-08-2014. De beide diensten naar Heerlen en Aachen via Simpelveld zijn verdwenen en alleen de museumtreinen van de ZLSM maken nog gebruik van het spoor naar Simpelveld. De in 30 jaar tijd gegroeide bomen ontnemen vrijwel geheel het zicht op de kerk, alleen de kleine toren is duidelijk te zien.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Barendrecht
Zeer grote veranderingen vonden plaats rond Barendrecht, méér sporen en een nieuw groot station, het veranderde de omgeving volledig zoals op onderstaande foto's te zien is.
Foto's (Rob van der Rest) Vanaf het viaduct in de Dierensteinweg had je bovenstaand uitzicht. De 1129 is op weg naar Den Haag, het aantal sporen bedraagt daar 5. De foto werd gemaakt in april 1983. Anders is de situatie op 13-08-2009 als de 6442 met een goederentrein richting Kijfhoek rijd. Het aantal sporen is dan uitgebreid naar 7 met daarnaast 2 sporen van de HSL. Een enorme geluidswand (rechts) van ongeveer 5 meter hoog moet de Barendrechters beschermen tegen lawaai en een ongeluk. In de achtergrond ligt het begin van het nieuwe station van Barendrecht.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------