www.sporen-met-rob.nl

(Goederenvervoerders)

Inleiding.

In de 90er jaren werd door het Europese parlement besloten de markt voor het goederen- en personenvervoer vrij te geven, zodat niet alleen de nationale vervoerders zoals de NS en DB goederen over het spoor konden vervoeren maar ook andere transporteurs met eigen tractiematerieel zich over het gehele spoorwegnet konden verplaatsen. Het zorgde voor veel veranderingen in de loop der jaren. In Nederland was de NS al enige jaren opgedeeld in NS reizigers en NS Cargo als voorloper van dit gebeuren. Het wereldje van de goederenvervoerders is echter nogal aan veranderingen onderhevig en in de afgelopen 14 jaar heb ik heel wat goederenvervoerders zien gaan en komen of zijn samengevoegd tot een groter geheel. Vooral voor de liefhebbers van goederenvervoer per spoor werd het leuk, méér verschillende tractievormen, méér kleur en méér grensoverschrijdende treinen. In 1996 werd de start gemaakt met Lovers rail die uitsluitend personen vervoerde. In maart 1998  was ACTS (Afzet Container Transport Systeem), opgericht in 1989 de eerste maatschappij die goederen ging vervoeren, waarna in 1998 Short Lines ook startte met treinen tussen Rotterdam en Born. Van veel vervoerders heb ik foto's gemaakt en aangezien de start dus zo'n 14 jaar geleden plaatsvond vind ik het op zijn plaats om ook hieraan aandacht te besteden.

 

(Foto Rob van der Rest) Hoewel ACTS de eerste goederenvervoerder was die zelf treinen begon te rijden tussen Groningen en Wijster in maart 1998 volgde al snel Short-Lines met treinen naar Born. De DE 11, 12 en 13 werden van HGK gehuurd. De Short-lines DE 13 op weg naar Born. Hulten 29-08-1998.