www.sporen-met-rob.nl
(Deutsche Bundesbahn, Stolberg 02-07-1971)
Stolberg had ik al eerder bezocht in januari 1971. Ondanks het feit dat men er niet veel bijzondere machines had trok mij dit Bahnbetriebswerk toch aan. Gedurende de hele dag was er een behoorlijk aantal treinen die allen getrokken werden door machines van de bouwserie 50, na de omnummering vanaf 1968 omgezet naar de serie 050-053. De locs werden over het algemeen ingezet naar Aachen-West, Bf.Mariagrube en Alsdorf (Eschweiler Bergwerks Verein, EBV) en natuurlijk de omgeving van Stolberg. Zoals meestal gebruikelijk begon ik in het Bahnbetriebswerk, daar kon men je ook nog wel eens wat informatie geven over waar je moest zijn voor goede fotoplekken.
(Foto Rob van der Rest) De eerste aanblik op deze ochtend, een aantal 50ers in de locloods. Bw. Stolberg 02-07-1971.
(Foto Rob van der Rest) Een klein stukje verder naast de draaischijf stond de 050 620, wachtend op het moment van in dienst gaan. Stolberg 02-07-1971.
(Foto Rob van der Rest) De 051 546 van Bw. Neuss en de Stolberger 050 220 en 052 201. In Stolberg stonden de machines vaak op deze manier in de locloods, met de neus tussen de deuren en de schoorsteen er een stukje buiten. Bw. Stolberg 02-07-1971.
(Foto Rob van der Rest) Naast de locloods stonden nog meer machines, hoe klein ben je als je er loopt. Bw. Stolberg 02-07-1971.
(Foto Rob van der Rest) De 094 062 stond sinds 1 april 1970 in het Bw. Stolberg terzijde. Uiteindelijk werd de machine geheel uit de dienst genomen en vrijgegeven voor de sloop op 09-09-1971. Na de lange stilstand zag de machine er nog niet eens zó slecht uit. Bw. Stolberg 02-07-1971.
(Foto's Rob van der Rest) Aan de 053 031 wordt nog wat gesleuteld voordat de loc in dienst komt. De 050 220 is de locloods uitgereden en zal even later vertrekken. Bw. Stolberg 02-07-1971.
(Foto Rob van der Rest) De 051 299 heeft zich zojuist aangemeld bij de seinhuiswachter van het seinhuis in de achtergrond. De meester hangt uit de machine en wacht op het moment waarop hij toestemming krijgt om te vertrekken richting het Rbf. Bw. Stolberg 02-07-1971.
Het was op het moment van vertrek van de 051 299 al 10 voor 12 geworden en dat deed me besluiten om een einde te maken aan mijn bezoek aan het Bahnbetriebswerk en eens te gaan kijken wat er zoal door het station van Stolberg kwam rijden. Vér hoefde ik daar niet voor te lopen want het Bw. bevond zich vlakbij het station. Ik had in het Bw. gehoopt wat wijzer te worden op mijn vraag waar ik de meeste kans had om de 50ers voor treinen te kunnen fotograferen, het simpele antwoord was in Alsdorf of station Stolberg zelf. Alsdorf was geen optie want ik wist niet hoe ik daar (het had geen station) moest komen dus was de keuze snel gemaakt, ik besloot in het station van Stolberg te blijven.
(Foto Rob van der Rest) De machine die het eerst in beeld kwam was de uit Aachen-West komende 051 729 met een gemengde goederentrein. Bf. Stolberg 02-07-1971.
(Foto Rob van der Rest) De 050 622 bleef tot het einde van het Bw. Stolberg in april 1976. De met 'tender vóór' rijdende loc gaat richting Aachen. Deze machine bleef bewaard en stond lange tijd als bedrijfsvaardige loc in het verkeersmuseum van Nürnberg. Helaas brandde de fraaie locloods van het Verkeersmuseum in oktober 2005 af waarin ook de 050 622 stond. Wat er verder met de machine is gebeurd is mij niet bekend. De machine nam in 1985 deel aan ritten ter gelegenheid van 150 jaar Duitse spoorwegen. Bf. Stolberg 02-07-1971.
(Foto Rob van der Rest) De 051 791 is de volgende 50er die aan mij voorbij rijdt. Bf. Stolberg 02-07-1971.
(Foto Rob van der Rest) De Stolberger 051 565 op weg naar de volgende klus. Bf. Stolberg 02-07-1971.
(Foto Rob van der Rest) Vanaf het grote rangeerstation van Stolberg vertrokken veel treinen richting Aachen, stoomloc 052 201 is de volgende die richting op. Bf. Stolberg 02-07-1971.
(Foto Rob van der Rest) Aan het eind van de middag komt de 051 299 aan mij voorbij gereden, de loc was om 11.50 uur vanuit het Bw. Stolberg in dienst gekomen. Bf. Stolberg 02-07-1971.
(Foto Rob van der Rest) Het Bw. Stolberg lag (rechts) ingeklemd tussen de driehoek van het station en deze sporen. In de voorgrond de 140 125 terwijl over het viaduct een 50er met een kalktrein onderweg is. Stolberg 02-07-1971.
(Foto Rob van der Rest) In de achtergrond wacht een loc van de serie 260 tot verder gerangeerd kan worden. Ook de 053 031 wacht om verder te kunnen rijden. De 053 031 is één van de laatste 50ers die begin juni 1976 nog werden ingezet vanuit Bw. Stolberg. Op 3 juni 1976 eindigde zij officieel haar dienst. Stolberg 02-07-1971.
Rond de klok van 17.00 uur eindigde mijn bezoek aan het Bw. Stolberg en het gelijknamige station. Ondanks het feit dat er alleen machines van de serie 050-053 reden een heerlijke dag met veel stoom. Ik zou er nog regelmatig terugkeren met als hoogtepunt het afscheid van Bw. Stolberg in 1976.
Meer over het Bw. Stolberg vind u op deze sites: www.guidorademacher.de en op www.nicospilt.com