www.sporen-met-rob.nl

 (Deutsche Bundesbahn, Rheinhausen, Hohenbudberg 05-07-1971)

Nadat ik eerder op 1 juli een bezoek gebracht had aan Rheinhausen en Hohenbudberg was ik in de gelegenheid om op maandag  5 juli dat nog eens over te doen. Vroeg in de ochtend dan maar weer met de trein vanuit Rotterdam richting Duitsland met als eindpunt het station van Rheinhausen. In het station wilde ik niet te lang blijven omdat ik daar op 1 juli al aardig wat opnamen had gemaakt. Na het passeren van een 50er ging ik op weg naar het Bahnbetriebswerk Hohenbudberg. Na een flink stukje wandelen bereikte ik eerst Hohenbudberg Ost Fahrdienstleitung waar ik begon met wat opnamen te maken.

 (Foto Rob van der Rest) De 051 864 rijd als losse loc richting Krupp-Hüttenwerke. Bf. Rheinhausen 05-07-1971.

 

(Foto Rob van der Rest) De 051 857 is onderweg richting het rangeerstation van Hohenbudberg met een gemengde goederentrein. Hohenbudberg Ost Fahrdienstleitung 05-07-1971.

(Foto Rob van der Rest) Niet veel later volgde de fraaie 050 587 met een lege kolentrein dezelfde richting uit. Hohenbudberg Ost Fahrdienstleitung 05-07-1971.

Het looppad wat ik volgde liep echter wat lager dan de sporen en had een groot nadeel. Er stond zoveel hoog onkruid dat ik dit steeds in beeld kreeg. Ik durfde echter niet dichter langs de sporen te gaan staan om niet het risico te lopen dat ik met de Duitse spoorwegpolitie in aanraking kwam. Het was echter één van de weinige plekken waar alle treinen fotografeerbaar voorbij kwamen, blijven staan dan maar. Vervolgens kreeg ik in het daarop volgende uur een flink aantal losse locs voor de lens (die ik hier niet allemaal laat zien) en besloot na het fotograferen van een loc waar wel een trein aan vast zat verder te lopen, ruim een kilometer, naar het Bahnbetriebswerk.

   

(Foto's Rob van der Rest) Links boven: De 052 212, rechts boven de 044 945 en daaronder de 050 513 alle richting het Bahnbetriebswerk. Hohenbudberg Ost Fahrdienstleitung 05-07-1971.

 

(Foto Rob van der Rest) Als laatste op dit plekje legde ik de 051 696 vast met een beladen goederentrein, deze machine had ik in 1969 al een keer in het Bw.Oberhausen Osterfeld Süd gefotografeerd. Hohenbudberg Ost Fahrdienstleitung 05-07-1971.

Ondertussen had ik weer wat energie op gedaan, een boterham en een pakje melk doen wonderen en zette ik de gang erin naar het Bw. Daar aangekomen een verzekering regelen en wachten op mijn begeleider, zonder deze medewerker was Bw. bezoek niet mogelijk. Vaak waren het mensen die als reserve aanwezig waren en blij waren even wat te doen te hebben.

(Foto Rob van der Rest) De toegewezen begeleider kwam uit het gebouw naast de draaischijf vandaan en gelijk kon ik een leuke foto maken, de 052 815 wordt gedraaid. Bw. Hohenbudberg 05-07-1971.

(Foto Rob van der Rest) Voor de locloods troffen we de 050 739 aan, de loc was uitgerust met een cabinetender. Bw. Hohenbudberg 05-07-1971.

(Foto's Rob van der Rest) Aan de andere kant van de 50er stonden ook nog 2 machines, als eerste fotografeerde ik de 044 329 van het Bw. Gelsenkirchen-Bismarck met daarachter de onderstaande     051 329 van Hohenbudberg zelf. De 50er had trouwens een wat vreemd uitziend nummerbord, het originele was tijdelijk vervangen door een zelf gemaakt exemplaar. Bovendien was het zuiver toeval dat je 2 verschillende typen had met na het typenr. (Baureihenummer) dezelfde cijfercombinatie. Bw. Hohenbudberg 05-07-1971.

(Foto Rob van der Rest) Als laatste machine van de serie 044 fotografeerde ik de 044 948 van Gelsenkirchen-Bismarck die wacht op het vertreksein richting Rheinhausen. In de achtergrond is de brug zichtbaar die zich bevindt bij Hohenbudberg Ost Fahrdienstleitung. Bw. Hohenbudberg 05-07-1971. 

(Foto Rob van der Rest) Als laatste stelde mijn begeleider voor om nog even te gaan kijken bij de bekoling van het Bahnbetriebswerk. Op de foto wordt de 052 493 voorzien van wat zand en kolen voordat deze klaar is voor het volgende werk. De bekolingsinstallatie was trouwens behoorlijk groot, een enorme rolbrug overspande de sporen. Bw. Hohenbudberg 05-07-1971.  

(Foto Rob van der Rest) Onderweg naar het Bw. had ik de 050 761 ontmoet die dezelfde richting als ik heenging om verzorgd te worden voor de volgende inzet. Aangekomen bij de verzorgingsplaats trof ik de machine terwijl er druk aan gewerkt werd. Hohenbudberg Rbf. 05-07-1971.

(Foto Rob van der Rest) De 050 761 heeft zojuist een verse lading kolen ontvangen en zal even later van het nodige water voorzien worden. Het onderhoudspersoneel is al bij de waterkolom aanwezig. Op de voorgrond is één van de slakkenkuilen te zien, her en der ligt wat gereedschap op de grond. De loopkraan van de bekoling tornt hoog boven alles uit. Bw. Hohenbudberg 05-07-1971.

Bovenstaande foto was ook tevens het einde van mijn bezoek aan het Bahnbetriebswerk Hohenbudberg, rustig aan wandelde ik de ruim 2 kilometer terug naar het station van Rheinhausen om weer enkele uren in de trein naar Rotterdam te verblijven.