www.sporen-met-rob.nl

( Deutsche Bundesbahn, Rheine 28-05-1971)

 

Na alweer een lange treinreis vanuit Rotterdam konden we beginnen aan een mooi dagje stoomtreinen fotograferen. Zoals gewoonlijk in Rheine liet de aangekondigde zon het afweten, gelukkig de door stoom getrokken treinen niet, het was op deze dag dat we de camera 35 keer konden laten klikken. Ook wilden we net als de laatste keer dat we in Rheine waren (14-09-1970)onder andere het Bahnbetriebswerk bezoeken. Voordat we met de bus naar Rheine-Hauenhorst konden hadden we nog een klein uur, de bus was net weg, dus die tijd maar volmaken op het station en de brug even verderop.

(Foto Rob van der Rest) De 012 084 staat gereed voor een sneltrein richting Emden, aan de andere kant van het perron wacht een loc serie 220 met een trein richting Hengelo. Bf. Rheine 28-05-1971.

(Foto Rob van der Rest) Al snel nadat we op de brug waren aangekomen passeerde ons de 042 202 met een goederentrein richting Salzbergen. Bf. Rheine 28-05-1971.

(Foto Rob van der Rest) Vanaf de andere kant naderde ook een stoomtrein, de 042 218 bereikt met zijn ketelwagens binnen enkele ogenblikken Bf. Rheine, 28-05-1971.

(Foto Rob van der Rest) Snel dan weer terug naar het station, we hadden vanaf de brug gezien dat er een reizigerstrein neergezet werd, even een plaatje maken van het vertrek en dan op naar de bus. Op de foto de 042 271 met enkele Ümbauwagen (een peulenschilletje voor een dergelijke loc) richting Münster. Bf. Rheine 28-05-1971.

Eenmaal in het Bahnbetriebswerk aangekomen snel ons verzekeringspapiertje ophalen en kijken waar we de eerste leuke plaatjes konden maken. Voor de eerste foto hoefden we niet ver te lopen, direct voor het gebouw van de Lokleitung stond de goed uitziende 043 326.

Foto boven (Rob van der Rest) De machtige 043 326 voor de deur van de Lokleitung. Onder de rechterkoplamp zit een briefje wat betekend dat er iets aan de machine niet goed is. Werk aan de loc dus voordat deze weer ingezet kan worden. Bw. Rheine 28-05-1971.

Foto onder (Rob van der Rest) Nóg zo'n mooie machine die klaar is om ingezet te worden, een staatsieportret van de 011 091, Bw. Rheine 28-05-1971.

Foto links onder (Rob van der Rest) Goed te zien op deze foto is het verschil in grootte van de ketels van de 043 438 en 042 218, Bw. Rheine 28-05-1971.

Foto rechts onder (Rob van der Rest) De 011 056 staat ook klaar voor de volgende inzet, een inzet die nog slechts enkele maanden zou duren. Bw. Rheine 28-05-1971.

 

 

Foto links boven (Rob van der Rest) De Emdener 044 199 heeft aan de voorzijde een beplating, iets wat slechts enkele 44ers hadden. Bw. Rheine 28-05-1971.

Foto rechts boven (Rob van der Rest) De 044 678 van Bw. Emden is ook klaar om de volgende trein te gaan rijden.  Bw. Rheine 28-05-1971.

(Foto Rob van der Rest) Met deze opname van de grote locloods van het Bw. Rheine verlaten we het. Voor de loods de 044 199 en 044 678. Bw. Rheine 28-05-1971.

Even voor 13.00 uur kwamen we terug bij het station, daar aten we even onze boterham op op een van de bankjes. Vanaf deze plek hoefde je vrijwel geen trein te missen hoewel je de treinen uit de richting Emden/Salzbergen goed in de gaten moest houden. Door het verderop liggende viaduct (wat het geluid en zicht op het spoor weg nam) moest je soms snel handelen om nog een redelijke foto te kunnen maken. Omdat het weer iets verbeterde besloten we na het verslinden van de boterhammen ons te verplaatsen naar het viaduct. Daarvandaan had je een goed uitzicht over het station en de treinen vanuit de richting Salzbergen, kunst was wel om de andere kant van het viaduct te bereiken zonder in het plaatselijke ziekenhuis te belanden én ook nog de trein te fotograferen die eraan kwam.

Foto boven (Rob van der Rest) De 043 131 met een beladen ertstrein op weg richting Münster en verder, Bf. Rheine 28-05-1971.

Foto onder (Rob van der Rest) De 012 054 vertrekt met aan de haak de D 735 Köln-Norddeich/Mole uit Bf. Rheine, 28-05-1971.

 

(Foto Rob van der Rest) De 012 060 verlaat met een sneltrein het Bf. Rheine op weg naar Emden, 28-05-1971.

(Foto Rob van der Rest) De fraai uitziende 042 096 verlaat Rheine richting Salzbergen. Zo te zien heeft de machine kortgeleden een onderhoudsbeurt gehad, Bf. Rheine 28-05-1971.

(Foto Rob van der Rest) Géén geweldig scherpe opname maar interessant genoeg om te plaatsen. Het Ausbesserungswerk Lingen had ook het groot onderhoud aan machines van de serie 94, een toevalstreffer dus deze foto, de machine is op weg na een bezoek aan het AW Lingen naar haar thuishaven Bw.Köln-Eifeltor. Daar verbleef de loc tot 28-10-1971 om toen te verhuizen naar het Bw. Emden. Daar werd de loc officieel op 15-11-1973 uit de dienst genomen en voor de sloop vrijgegeven op 28-03-1974.

Na de passage van de 94er verscheen er een werktrein die begon met het storten van nieuwe ballast, even geen treinen dus. Het lijkt dan of de onderstaande foto's op een andere dag zijn gemaakt maar niets is minder waar.

(Foto Rob van der Rest) Al snel nadat we op de brug waren aangekomen passeerde ons de 042 202 met een goederentrein richting Salzbergen. Bf. Rheine 28-05-1971.

(Foto Rob van der Rest) De Emdener 044 290 is op weg richting Salzbergen als losse loc. De machine heeft aan het machinistenhuis géén raam aan de voorzijde, meerdere locs van deze serie hadden dit waardoor het er binnenin nogal donker was. De stoker kijkt even naar de fotografen op het viaduct. Bf. Rheine 28-05-1971.

(Foto Rob van der Rest) Als laatste opname van die dag een foto van het dagelijks vervoer, een lege ertstrein getrokken door de 043 672 op weg naar Emden. Bf. Rheine 28-05-1971.

Door een beschadiging aan de spiegelreflexcamera (Exakta 1A) waren nogal wat negatieven van deze dag niet bruikbaar en zijn ook een aantal oninteressante opnamen niet geplaatst. Toch was het een goede dag voor ons als fotografen en stoomlocliefhebbers, er was veel te zien, met de lange thuisreis voor de boeg genoeg stof om over te praten.