www.sporen-met-rob.nl
(Deutsche Bundesbahn)
Bahnbetriebswerk en Bahnhof Rheine, 25-08-1976 Deel 1
Het is woensdag 25 augustus 1976 als ik weer een dag in Rheine doorbreng. Aangekomen met de trein uit Rotterdam begeef ik me snel naar de bus die me naar het buurtschap Rheine-Hauenhorst zal brengen waar het Bw. gevestigd is. Het is een prachtige dag dus aan het weer zal het niet liggen. Wat me al eerder opgevallen was toen ik op 21 augustus een bezoek aan Rheine had gebracht was de slechte uiterlijke toestand van de aanwezige machines. Sommige locs waren zo vuil dat het nummerschild op de rookkastdeur nauwelijks te lezen was. Het belangrijkste was dat het allemaal nog reed, dus werd het toch een goede dag met veel foto's.
Foto's (Rob van der Rest) 2 van de weinige nog redelijk schone locs, de 043 364-9 hield het uit tot het einde van het stoomtijdperk in september 1977, de 042 218-8 ging eerder terzijde namelijk op 10-11-1976 en werd voor sloop vrijgegeven op 29-12-1976. De 043 364-9 was trouwens de laatste loc die ik op 21-08 fotografeerde. Bw. Rheine 25-08-1976.
Foto (Rob van der Rest) Voor de kleine locloods stond de 042 271-7, aan de rechter koplamp hangt een briefje voor een kleine reparatie. Bw. Rheine 25-08-1976.
Foto (Rob van der Rest) De 042 364-0 was ook ontzettend vuil, het locnummer is nauwelijks te lezen. Op het machinistenhuis ontbreekt het DB-schild. De loc in de achtergrond is de 042 097-5. Bw. Rheine 25-08-1976.
Foto's (Rob van der Rest) Naast de grote locloods staan de 043 381-3 en 042 096-3. De 043 381-3 zag er nog redelijk goed uit, iets wat van de 042 096-3 niet gezegd kon worden. Op de onderste foto is goed het verschil tussen beide locs te zien. Beide machines bestaan in 2020 nog steeds bij museumorganisaties, echter niet rijvaardig. Bw. Rheine 25-08-1976.
Van de ooit zo mooie serie 01.10 olie (012) trof ik nog locs aan in het Bw. Zij waren in juni 1975 werkloos geworden.
Foto's (Rob van der Rest) De 012 081-6 zag er nog redelijk uit, de 012 063-4 was in een wat mindere toestand. Beide machines zijn overigens behouden gebleven en nog bij Duitse museumorganisaties aanwezig. De 012 063-4 staat als monument bij het station van Braunschweig. Bw. Rheine 25-08-1976.
Na het korte Bw. bezoek nam ik de eerstvolgende bus weer richting Bf. Rheine.
Foto (Rob van der Rest) Nét na aankomst in het station komt om 12.22 uur de 042 186-7 met een beladen autotrein door het station gereden. De 042 186-7 was trouwens één van de weinig goed uitziende locs, zowaar de rookkastdeur glom een beetje in het zonnetje. Links staat al geruime tijd een wagenset langs perron 8 zonder loc. Bf. Rheine 25-08-1976.
Foto's (Rob van der Rest) Het is 13.20 uur als de eerstvolgende stoomtrein in beeld komt. Links is de wagenset ondertussen voorzien van de 140 694-1 die de personentrein later naar Münster Hbf. zal brengen. De ertstrein is de Gdg.52912 die als trekkracht de 023 094-2 en de 043 326-8 heeft die door de locs in het goederenstation van Rheine achtergelaten wordt. Het was dus gewoon een uur wachten totdat ik deze heerlijke foto kon maken. Bf. Rheine 25-08-1976.