www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Bahnbetriebswerk Gelsenkirchen-Bismarck, 07-04-1977

Het stoomtijdperk komt bij de DB steeds sneller aan zijn einde. Veel Bahnbetriebswerken waren dan ook al gesloten en de weinige die er nog waren hadden vaak geen vaste omlopen meer, behalve dan Bw. Rheine waar nog genoeg te zien was. De rit voerde echter niet naar Rheine maar naar het Ruhrgebied waar de laatste kolengestookte locs van de serie 044 (Br.44) hun laatste dagen sleten. Ze werden nog ingezet vanuit het Bw.Gelsenkirchen-Bismarck. Duidelijk was toen al dat het einde in zicht was, op welke trajecten de machines ingezet werden was geheel onduidelijk, wél dat het vrijwel ondoenlijk was ergens langs een lijn te gaan staan in de hoop een trein met een 44er voor de lens te krijgen. We beperkten ons dan tot het Bahnbetriebswerk, waar we trouwens niet de enigen waren die hier nog foto's wilden maken. Véél liefhebbers waren ons al voorgegaan en ook velen hadden een (computer) locschild weten te bemachtigen. Ik bezat zelf al een tijdje het schild van de 044 216-0 van de linkerzijde van de loc.

Foto's (Rob van der Rest) Het was nog regenachtig toen we het Bw. binnenliepen. De 044 650-0 en de koud reserve staande 044 215-2 kwamen het eerst voor de lens. Op de bovenste foto is het net opgehouden met regenen, op de onderste opname kwam er al wat meer licht. Het spoor waarop de beide machines stonden was trouwens flink verzakt, kijk maar hoe het er bij het machinistenhuis en tender uitziet. De 044 650-0 en 044 215-2 hadden trouwens geen enkel locschild meer.  Bw.Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977.

Na een tip van personeel konden we de binnenkomst van de 044 556-9 vastleggen.

  

Foto's (Rob van der Rest) De 044 556-9 had een trein in het rangeerstation afgeleverd en komt de sporen naar het Bw. opgereden, na verzorging krijgt de loc een plaatsje op het spoor naast de 044 650-0 en de 044 215-2.  Bw.Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977.

Foto (Rob van der Rest) Machtig zo'n machine met een gewicht rond 170 Ton. Zonder locschilden weliswaar maar toch....het blijft imposant, ook is goed de ligging van de 3e cilinder te zien in het midden onder de ketel.  Bw.Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977.

Foto's (Rob van der Rest) Even komt het zonnetje door, gauw maar een paar plaatjes in kleur schieten. Een verfbeurtje was wel lang geleden zo te zien.  Bw.Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977.

Foto's (Rob van der Rest) Koud reserve. De 044 215-2 zag er nog wel redelijk uit maar gezien het aantal diensten zal deze loc niet meer ingezet zijn. De 044 215-2 (44 215) werd op 25-05-1977, ruim 7 weken na deze foto's vrijgegeven voor sloop.  Bw.Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977.

Foto (Rob van der Rest) Er stond ook een rij voor de sloop vrijgegeven machines, achter de 044 552-8 (44 1552) stonden ook nog de 044 177-4 (44 1178) en de 044 754-0 (44 1754). Op 21-02-1977 was hun definitieve terzijdestelling. Zij dienden als onderdelen leverancier voor de nog aanwezige machines.   Bw.Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977.

Foto (Rob van der Rest) Vrij plotseling werd de onder stoom zijnde 044 216-0 naar buiten gereden. De machine zag er nog redelijk uit.  Bw.Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977.

Foto's (Rob van der Rest) De 044 216-0 op de draaischijf. In de achtergrond is de watertoren van het Bw. goed zichtbaar. Na het einde van de stoomtijd op 25-05-1977 bleef deze nog een tijdje staan, in juli 1978 werd de toren gesloopt, tezamen met de kolenbunker. De draaischijf en locloods bleef behouden en zijn tegenwoordig (2020) een museum.  Bw.Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977.

  

Foto's (Rob van der Rest) Nadat de machine op het juiste spoor was geplaatst werd nog even flink stoom afgeblazen. Altijd een foto waard.  Bw.Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977.

Foto (Rob van der Rest) Zonder dat ik wist dat de loc nog in Nederland terecht zou komen en nog 2 dagen in het Paasweekend van dat jaar bij de VSM in Apeldoorn ingezet werd maakte ik ook nog maar een kleurenfoto van de redelijk goed uitziende machine. Na de inzet bij de VSM werd de machine geparkeerd bij sloper van Uffelen in Apeldoorn die de eigenaar was. Daar is de machine ook gesloopt. Bw.Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977.

Foto (Rob van der Rest) Nu de 044 216-0, 044 556-9 en 044 650-0 zo mooi naast elkaar stonden nog maar een foto, rechts staat ook nog mooi het uitrijsingaal in beeld.  Bw.Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977.

Gelukkig kwam er opnieuw beweging vanuit de locloods, de 044 424-0 werd naar buiten gereden.

  

Foto's (Rob van der Rest) De 044 424-0 werd via de draaischijf voor de 044 216-0 geplaatst.  Bw.Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977

Foto (Rob van der Rest) Op het moment dat het zonnetje weer even scheen maakte ik nog een foto, ondertussen was ook de rangeerloc 261 825-4 naast de beide stomers gezet, alleen was ik toen niet zo slim om deze in zijn geheel mee te fotograferen.  Bw.Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977.

Foto (Rob van der Rest) Langzaamaan komt er een einde aan ons bezoek, het zonnetje schijnt, dus nog maar een plaatje in kleur van de 044 424-0, 044 216-0, 044 556-9 en 044 650-0.  Véél meer als dit was het niet, géén rijdende treinen met stoom, wel nog even een stukje lopen om een rijdende machine te zien.  Bw.Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977.

Foto (Rob van der Rest) Een tegenlichtopname. Op het rangeerterrein hadden we in de verte een stoompluim gezien. We liepen een eind die richting uit om te kijken of we nog een door stoom getrokken trein konden vastleggen. Helaas, het bleef bij een losse loc, in dit geval de 044 481-0 die ik enige jaren hiervoor als loc van Bw. Emden in Rheine voor een trein gefotografeerd had. De hele omgeving straalt de sfeer van toen uit. grauwe industrie in een landschap van schoorstenen en snelwegen. Het Ruhrgebied ten voeten uit.  Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977.

Omdat de auto bij het Bw. geparkeerd stond toch maar even kijken waar de 044 481-0 gebleven was.

     

Foto's (Rob van der Rest) Tot onze verrassing stond de 044 481-0 al in de locloods samen met de 044 508-0, de 044 377-0 en de 044 434-9. Zowel de 44 481 als de 44 434 droegen hun oude nummerschild met de nummering zoals die vóór 1968 gebruikt werd.  Gelsenkirchen-Bismarck 07-04-1977.

   

Foto's (Rob van der Rest) De allerlaatste foto die ik maakte was van de 044 556-9 die vanaf de draaischijf komt en richting goederensporen gaat. Aan een bijzondere dag was een einde gekomen, nog eenmaal kon ik genieten van de kolengestookte Jumbo's van Bw.Gelsenkirchen Bismarck.

Op 25 mei 1977, 7 weken na mijn bezoek, eindigde de inzet van stoomlocs bij het Bw.Gelsenkirchen Bismarck. Een tijdperk werd afgesloten.