www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Rotterdam, transport 012 104

Toen in maart 1976 de eerste DB loc serie 012 naar de Stoom Stichting Nederland kwam was dat niet de eerste die hier te zien was. In 1975 vond namelijk de overbrenging plaats van de 012 104-6 naar het Steamtown Railway Museum in Engeland. Dit transport en de verscheping kon ik vastleggen dankzij info van andere spoorwegvrienden. De fotoserie start echter met foto's van de betreffende lok toen deze nog gewoon in dienst was bij de Deutsche Bundesbahn. Geniet niet alleen van de unieke opnamen maar vooral ook van de kades aan de Rotterdamse Waalhaven waar van containervervoer toen nauwelijks sprake was en het stukgoed overheerste.

Foto (Jan van Barneveld) In juli 1969 fotografeert Jan van Barneveld de 012 104-6 met een sneltrein in het station van Hamburg - Altona.

Foto (Rob van der Rest) Ikzelf kom de lok tegen op 24-03-1974 als de 012 104-6 de draaischijf verlaat van het Bw. Rheine en op weg gaat naar het station van de gelijknamige plaats voor het rijden van een passagierstrein richting Emden. Nadat de lok op 22-05-1974 uit de rijdende dienst is genomen verblijft deze in het Bw. Rheine en wordt de machine voor sloop vrijgegeven op 18-09-1974. De lok werd echter niet gesloopt en kwam in het bezit van het Steamtown Railway Museum in Carnforth. Per schip werd de machine vervoerd naar Engeland.

Op 12 februari 1975 kwam de 012 104-6 vanuit Rheine aan op de Rotterdamse Waalhaven Zuid, zo snel als mogelijk ging ik er heen. Ik trof er inderdaad de stoomloc waarbij deze ook de grote interesse had van NS personeel en nog enkele andere spoorwegliefhebbers. Helaas liet de camera me een beetje in de steek, naar later zou blijken.

Foto (Rob van der Rest) Het is nevelig en nat op Whz., links staat een rangeerlocje serie 500/600 en een loc serie 2400/2500. Verder is duidelijk dat de klassieke beveiliging hier nog dienst doet, er zijn (links) 5 rangeerseinen in beeld die de bijnaam "rouwbriefjes" hadden.  Rotterdam Whz, 12-02-1975.

Foto (Rob van der Rest) Na enige tijd wordt de 012 104 overgebracht naar de kade van het Nederland Transport Bureau (NTB) aan de Sluisjesdijk. Daar trof ik 'bakkie' 608 die de 012 104 de kade opduwt. Zó zagen die kades er in de stukgoedtijd soms uit. Opname op 12-02-1975.

Foto (Rob van der Rest) Het doorkijkje geeft ons een beeld van de 012 104, het op de kade staande stukgoed en een fraaie vrachtwagen. De tender is hier nog aan de lok gekoppeld, in de dagen erna zouden deze van elkaar losgekoppeld worden. Rotterdam Sluisjesdijk 12-02-1975.

Een paar dagen later ben ik weer ter plekke aan de Sluisjesdijk. Het Ms. Benarty zal de loc naar Engeland vervoeren. Aangezien ik het terrein niet opmocht zat er niets anders op dan met mijn niet zo beste tele-objectief opnamen vanaf de straatkant te maken. Na enig klimwerk vond ik een plekje waar vanaf ik opnamen kon maken.

Foto (Rob van der Rest) De kabels van de dekkranen van het Ms. Benarty zijn al aan de lok vastgemaakt. Dit schip was uitgerust met grote kranen die een dergelijke last konden tillen, tenslotte moesten er nogal wat Tonnen staal aan boord gehesen worden. Als eerste volgde de loc, later kwam de tender aan de beurt.  15-02-1975.

Foto's (Rob van der Rest) De lok is vrij van de straat en komt langzaam omhoog, er wordt druk gefotografeerd en gefilmd, cineast Aad de Wolf (bij velen zeker bekend) had een plekje gevonden om alles vast te leggen vanaf een vorkheftruck. Enorme boomstammen voor de papierindustrie bepalen verder het beeld. Kade NTB Rotterdam Sluisjesdijk, 15-02-1975.

Op de plek waar ik stond kon ik niet blijven staan, door een gebouw links van me wat het zicht van de werkzaamheden aan me ontrok, zocht ik een ander fotoplekje. De lok kwam meer naar het midden van het schip te staan.

Foto's 3x (Rob van der Rest) De lok hangt boven de plek waar deze uiteindelijk geplaatst gaat worden. Na een tijdje als de machine op de goede plek staat kunnen de kabels verwijderd worden en zal door havenpersoneel (sjorders genaamd) de lok voor de overtocht gereed gemaakt worden. Op de derde foto is het personeel zichtbaar boven de 012 104 die voor het hijswerk zorgen. 15-02-1975.

Na deze opnamen in de ochtend ging ik een poosje naar huis om later nog een keer terug te komen, in de middag stond de toen gelukkig aanwezige zon goed om vanaf Waalhaven Pier 1 vanaf de kade van Thomsons Havenbedrijven (THB) nog wat foto's te maken. Inmiddels was ook de tender aan boord gehesen en kon ik een echt Rotterdams plaatje maken met de Euromast op de achtergrond.

Foto (Rob van der Rest) Naast het Ms. Benarty liggen nog 2 binnenschepen die ook nog wat lading voor het schip hebben. Goed te zien is op welke plek de zware stoomlok is neergezet. Was het in die tijd niet een fantastisch gezicht om dit zo in de Rotterdamse Waalhaven te zien? Dit soort schepen en het stukgoed zijn vrijwel van de wereldzeeën verdwenen, de evolutie heeft in 42 jaar niet stilgestaan. Opnamen vanaf de kade van THB, Waalhaven Pier 1  15-02-1975.

De 012 104-6 is echter niet in Engeland gebleven, tegenwoordig is de machine in Krefeld waar de loc rijvaardig gemaakt wordt.