www.sporen-met-rob.nl
(Deutsche Bundesbahn)
Rheine en Salzbergen, 17-10-1975.
In maart van dat jaar was ik de laatste keer in Rheine geweest. Inmiddels was er een belangrijke verandering doorgevoerd, de inzet van de serie 01.10 was in de reizigersdienst gestaakt en overgenomen door dieselloks. Ook de kolengestookte loks van de serie 044 van Bw. Emden kreeg je niet meer voor de lens zodat er alleen de oliegestookte machines serie 042 en 043 van Rheine overbleven. Treinen getrokken door diesels fotografeerde ik niet, achteraf natuurlijk een enorme fout maar zo is het nu eenmaal.
Ik was per trein uit Rotterdam gekomen, zag onderweg nog de 2211 in Bad Bentheim om vervolgens in een nevelig en nat Rheine aan te komen (waar de zon in de ochtend verkeerd staat voor treinen vanuit het goederenstation of Münster). Vóórdat ik met de bus naar het Bw. ging maakte ik even wat foto's in het station.
Foto's (Rob van der Rest) In het station van Rheine tref ik de 043 196-5 met het hersporingsrijtuig. Nog even wordt alles gecontroleerd en kan de loc met het rijtuig op pad. Het vertrek duurde even zodat ik naar het perron aan de overzijde snelde, via de onderdoorgang, om het vertrek vast te leggen. Bf. Rheine 17-10-1975.
Foto (Rob van der Rest) Kort erna komt een onbekende loc serie 220 met aan de haak de 042 271-0 tot stilstand in het station, het verdere verloop wacht ik niet af, ik ga met een vriend mee die me naar het Bw. brengt en de rest van de dag trekken we samen op. Bf. Rheine 17-10-1975.
Na aankomst in het Bw. voor 1,39 DM mijn verzekeringskaartje gekocht en dan kon je er in alle rust fotograferen.
Foto's (Rob van der Rest) De 042 202-2 is de eerste machine die voor de lens komt. Ernaast staat de 140 694-1 die je net als de 042er niet meer op het spoor aantreft. Bw. Rheine 17-10-1975.
Al snel liep ik naar de plek waar de machines na binnenkomst in het Bw. verzorgt worden. Het bijzondere is dat dezelfde 2 machines die ik daar aantref zich in 2019 in Nederland bevinden. Beiden (nog) niet bedrijfsvaardig, de 042 105-7 bij de SSN in Rotterdam en de 042 241-0 bij de VSM in Beekbergen. Bij de VSM wordt in 2018/2019 aan de loc gewerkt om hem weer bedrijfsvaardig te maken. Wie had dat ooit kunnen denken 43 jaar geleden toen ik de foto maakte.
Foto's (Rob van der Rest) De 042 105-7 en 042 241-0 in Bw. Rheine. Opname op 17-10-1975.
Foto (Rob van der Rest) Een klein stukje verder staat de 042 113-1, deze machine bleef tot het einde van de stoomtijd in 1977 bij het Bw. Rheine en is sedert 1981 te vinden in het Auto & Techniek museum in Sinsheim. In de achtergrond staan nog 2 kranen voor het vullen met kolen voor de tenders van kolengestookte machines, echter zou dat werk nog maar weinig plaatsvinden omdat er bij het Bw. Rheine géén kolengestookte machines meer aanwezig zijn. Opname op 17-10-1975.
Foto (Rob van der Rest) Aan de zijkant van de locloods vond je altijd wel 1 of 2 machines. We zien hier goed het verschil in uitvoering, links de 2-cilinder 042 018-2 en rechts de 3-cilinder 043 672-5. Bij de 043er ligt de 3e cilinder voor onder de ketel. De 042 018-2 ging in 1976 buiten dienst en bevind zich bedrijfsvaardig bij het Dampflok-Gesellschaft München. De machine staat in het Bahnpark Augsburg. Ook de 043 672-5 ging in 1976 terzijde en is gesloopt. Bw. Rheine 17-10-1975.
Foto (Rob van der Rest) Het toeval wil dat de 043 606-3 ook mooi voor de foto er bij staat. Oók deze machine kwam na zijn buitendienststelling naar het Dampflok-Gesellschaft München. De lok is rolvaardig en staat ook in Bahnpark Augsburg. Bw. Rheine 17-10-1975.
Hierna had ik het wel gezien en vertrok weer richting station Rheine. Onderweg kon ik nog een foto maken van een loc in het goederenstation.
Foto's (Rob van der Rest) Boven: De 043 381-3 en 043 364-9 staan voor een beladen autotrein in Rheine Gbf. Foto gemaakt vanuit de rijdende bus. Eenmaal aangekomen in het station van Rheine wil ik de trein bij doorkomst mooi fotograferen, maar juist op dat moment drukt een E-lok serie 140 zijn passagierstrein langs het spoor waar ik sta te fotograferen. Bf. Rheine 17-10-1975.
Foto's (Rob van der Rest) Aangezien een hele trein niet lukte dan maar wat detailopnamen. De 043 364-9 had fraai glimmende banden om de ketel en bleef tot het einde van de stoomtractie in het Bw. Rheine. De loc is in september en oktober 1980 bij Klöckner in Osnabrück gesloopt. Bf. Rheine 17-10-1975.
Daarna ging het naar Salzbergen waar we de rest van de middag verbleven. Net na het station, richting Rheine verbleven we een tijd, de overweg zorgde ervoor dat er op tijd gewaarschuwd werd als er een trein aankwam. Er was die dag veel vervoer en ondanks het ontbreken van de serie 01.10 (012) voor personentreinen was het volop genieten.
Foto's (Rob van der Rest) De eerste trein die zich daar presenteerde was de 042 186-7 met lege autotransportwagens richting Osnabrück. Duidelijk is de overweg te zien en de brug over het spoor. In de achtergrond links is het stationsgebouw te zien en let bij de onderste foto ook even op de prachtige bestelbus. Salzbergen 17-10-1975.
Foto (Rob van der Rest) Tegenwoordig, 2018, is er een druk verkeer van beladen autotreinen en dat was in 1975 ook al. De 042 241-0 is met een dergelijke trein onderweg naar eindbestemming Emden. Het is dus niet zo dat de loks van deze serie gespaard werden en alleen korte treinen reden, kijk maar eens naar de lengte van deze trein. Salzbergen 17-10-1975.
Foto (Rob van der Rest) Eén van de taken van Bw. Rheine was het ophalen van treinen in Bad Bentheim die als bestemming Rheine Gbf. of Osnabrück hadden. Je herkende het ophalen van treinen in Bad Bentheim aan het feit dat losse loks met tender vóór vanuit Rheine die kant uitreden. De 042 347-5 als losse lok onderweg. Salzbergen 17-10-1975.
Foto's (Rob van der Rest) Het ertsverkeer vanuit Emden was zeer imposant. Hier zien we de 043 321-9 met beladen ertstrein van 2000 Ton onderweg naar Rheine. Ondertussen waren de sporen naast de hoofdlijn ook bezet door 2 werktreinen. Na de passage van deze ertstrein duurde het nog wel even voor men verder kon, ook de 4000 Ton ertstrein van Emden naar Rheine moest nog langskomen en deze had voorrang op alle overige treinverkeer.
Foto's (Rob van der Rest) Daar was hij dan, de Gdg. 52918 van Emden naar Rheine met als trekkracht de 043 315-1 en 043 666-7. Wát een geweld, dit leefde, hier zag je goed de enorme kracht van de serie 44, de grond dreunde als dit voorbij kwam. Prachtig!!! Salzbergen 17-10-1975.
Foto (Rob van der Rest) Vanuit Rheine volgt dan snel de volgende trein die naar Bad Bentheim gaat. De 042 018-2 met o.a. een set gasketelwagens. Het loopt inmiddels al tegen 17.00 uur aan en de zon is al lange tijd niet meer te zien, nog even en dan kan je niet meer fotograferen. Salzbergen 17-10-1975.
Foto (Rob van der Rest) Eén van de werktreinen is inmiddels van zijn plek voor het sein vertrokken en zijn plekje wordt al snel ingenomen door de 042 364-0 die voor het sein en op de overweg tot stilstand komt. Links is nog net een stukje van het andere werktreintje te zien. Salzbergen 17-10-1975.
Foto's (Rob van der Rest) Zware kolentreinen reden richting Emden. Werd vanuit Emden met volle ertstreinen gereden, zo ging het vanuit Rheine met volgeladen kolentreinen náár Emden. De 042 106-5 is met een dergelijke trein onderweg. Op de onderste foto heeft de stoker alle aandacht voor hetgeen er voor hem op het spoor te zien is, nl. het sein vlak ná de brug bij het begin van het station. Salzbergen 17-10-1975.
Tijd om naar huis te gaan, ik werd vriendelijk naar station Hengelo gebracht door de spoorwegliefhebber en chauffeur van die dag.
Foto (Rob van der Rest) Vlak voor ik het station bereik komt de 042 310-3 met een trein voorbij. Het licht is op, het zal de laatste foto worden in het station. Salzbergen 17-10-1975.
Foto (Rob van der Rest) Nog de allerlaatste foto van die dag, gemaakt kort na station Salzbergen waarbij het licht echt op is. De 043 681-6 gaat met een lege ertstrein naar Emden. Salzbergen 17-10-1975.
Van de 20 verschillende loks die ik deze dag voor de lens kreeg zijn er 9 die nog, al dan niet bedrijfsvaardig, bestaan bij musea of als monument.
Dit zijn ze: 042 018-1, 042 113-1, 042 186-7, 042 241-0 en de 043 196-5, 043 315-1, 043 381-3, 043 606-3 en 043 681-6.