www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Bf. en Bw.Rheine, 22-03-1975

De laatste keer dat ik in Rheine was was op 12-10-1974. Tijd dus om in het vroege voorjaar van 1975 maar weer eens die kant op te gaan. Met ingang van de zomerdienstregeling op 1 juli 1975 zouden alle diensten van de serie 012 vervallen en werden de machines buiten dienst gesteld. Het was dus zaak om vooral ook de serie 012 voor hun treinen te fotograferen. Voor het Bw.Rheine bleef er dan slechts één personentrein over, de in de vroege ochtend rijdende N 7312 van Quakenbrück naar Osnabrück, gereden door een loc serie 042. Zoals gewoonlijk ging de rit van Rotterdam naar Rheine per trein, in de rijtuigen konden de ramen open zodat onderweg ook nog gefotografeerd kon worden als het zo uitkwam. Ook op zaterdag, als deze opnamen gemaakt worden, was er geen gebrek aan stoomtreinen.

Foto's (Rob van der Rest) In het station van Bentheim tref ik de 042 347-5 met trein 44465 naar Osnabrück. Het personeel van de loc hangt gezellig uit het machinistenhuis en zal na de passage van de trein waar ik me in bevind vertrekken. Bij toeval, zoals op de bovenste foto goed te zien is, komt hierbij ook het mooie en grote seinhuis in beeld.  Bentheim 22-03-1975.

Foto (Rob van der Rest) Eenmaal aangekomen in het station van Rheine kan ik de doorkomst fotograferen van de 042 347-5 op weg naar Osnabrück.  Bf. Rheine 22-03-1975.

Verschillende 012 diensten werden al met diesel gereden maar de dagelijks rijdende D 715 gelukkig nog niet.

Foto (Rob van der Rest) De 012 075-8 bij aankomst in Bf.Rheine met de D 715. Hier zal de trein overgenomen worden door een elektrische loc voor het vervolg van deze rit. Mooi is natuurlijk dat ik ook in 2017 nog steeds van deze bedrijfsvaardige machine kan genieten, de SSN in mijn woonplaats Rotterdam zorgt er prima voor.  Bf. Rheine 22-03-1975.

Foto (Rob van der Rest) Nóg een passerende trein naar Osnabrück, de 043 364-9 rijdt in volle vaart door het station met een fraaie set ketelwagens. Bf. Rheine 22-03-1975.

Foto (Rob van der Rest) De 042 363-2 is bijna aan zijn eindpunt, het Bw. Rheine wordt binnen enkele minuten bereikt. Bf. Rheine 22-03-1975.

Foto (Rob van der Rest) Het is even voor 12.00 uur als ik deze foto maak. De 043 100-7 is met zijn ertstrein bijna aangekomen in het goederenstation van Rheine waar deze trein zal worden overgenomen door andere tractie. Links aan het perron staat een elektrische lok serie 104 met een setje "Silberlingen" te wachten op vertrek naar Münster. Verblind als ik was door de stoomloc verzuimde ik om van die combinatie ook een foto te maken, achteraf wel erg jammer.  Bf. Rheine 22-03-1975.

Even na 12.00 uur neem ik de bus naar het Bahnbetriebswerk van Rheine.

Foto (Rob van der Rest) In het Bw. Rheine was altijd veel te zien. Links staan enkele elektrische loks serie 140, daarnaast zijn delen zichtbaar van terzijde staande locs serie 012. De andere 043er is de 043 094-2, dan boven de inspectieput de 042 320-2 en daarnaast de 043 100-7 die ik even daarvoor met een ertstrein in het station fotografeerde. Dan de waterkolom, want ja zonder water wordt het niks met een stoomloc, en de ketelwagens met stookolie voor het opstoken van de ketel.  Bw. Rheine 22-03-1975.

Foto (Rob van der Rest) De boven de inspectieput staande 042 320-2 heeft onder de rechterlamp een briefje. Op het briefje staat dat er iets niet in orde is aan de machine. Zo te zien is het glas van de linker koplamp kapot. Een karweitje dus voor het werkplaatspersoneel.  Bw. Rheine 22-03-1975.

Foto (Rob van der Rest) Dat ziet er nog mooi uit, de 043 094-2 in volle glorie.  Bw. Rheine 22-03-1975.

Foto (Rob van der Rest) Het Bw. Emden bezat nog enkele locs serie 50. Ze kwamen niet meer zoveel naar Rheine. De 051 544-5 wacht op de volgende inzet.  Bw. Rheine 22-03-1975.

Foto (Rob van der Rest) Op deze sporen naast de grote locloods vond je altijd wel een stoomloc. De 043 381-3 en 043 167-6 hebben beiden een briefje onder de rechterlamp wat weer extra werk betekende voor het werkplaatspersoneel.  Bw. Rheine 22-03-1975.

Foto's (Rob van der Rest) De locs serie 042 stonden overal op het werkplaatsterrein, deze machines zag je voor bijna alle soorten passagiers en goederentreinen. De 042 310-3 en de 042 166-9 wachten op de volgende dienst. Links staat nog een deel van een loc serie 012 die voor het leveren van onderdelen voor de nog rijdende machines gebruikt werd.  Bw. Rheine 22-03-1975.

Foto (Rob van der Rest) Ook een loc serie 042 (hier de 042 360-8) had een respectabele lengte (23905 mm) en gewicht van ruim 100 Ton (zonder tender). Bw. Rheine 22-03-1975.

   

Foto's (Rob van der Rest) Als laatste opnamen in het Bahnbetriebswerk maakte ik deze foto's bij de grote locloods. De kolengestookte 044 669-0 van Bw. Emden naast de oliegestookte 043 085-0 van Bw. Rheine.  Bw. Rheine 22-03-1975.

Hierna verplaatste ik me richting het station, met name het deel tussen het station en de sporen naar het goederenstation om in de middag het fotograferen voort te zetten...