www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Kirchenlaibach en Neuenmarkt-Wirsberg, 09-07-1973

In juli 1973 kreeg ik een vakantie aangeboden van vriend Heinz bij hem thuis in Bayreuth. Vanuit Rotterdam reden we met zijn VW Carmann Ghia naar Bayreuth (hij was enkele dagen in Rotterdam geweest) waar we laat in de middag aankwamen. De volgende dag kon ik uitgebreid kennis maken met zijn familie en een plannetje maken voor de dag erop, maandag 09-07-1973. Aangezien hij dicht bij het station woonde gingen we vóór het ontbijt daar kijken waarbij we al gelijk begonnen met fotograferen.

Foto (Rob van der Rest) De 051 428 doorkruist het station van Bayreuth met Dg.54100 (Kirchenlaibach vertrek 06.40 - Lichtenfels aan 08.31). Opname op 09-07-1973.

De dag begon dus goed en na een kop koffie trokken we eropuit naar het Bahnbetriebswerk van Kirchenlaibach.

Foto (Rob van der Rest) Direct na aanmelding bij het gebouw van de Lokleitung begon ik met een eerste foto te maken van de 053 133. Bw.Kirchenlaibach 09-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Een klein stukje verder vond de verzorging plaats van de 050 497. Water en kolen nemen, uitslakken en smeren waren zo de werkzaamheden. Bw.Kirchenlaibach 09-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Een behoorlijk aantal machines stond er rond de draaischijf zoals de machtige 044 597 van Bw.Weiden.  Bw.Kirchenlaibach 09-07-1973.

Aan enige machines werden onderhoud of reparaties gedaan zoals uit onderstaande beelden blijkt.

Foto (Rob van der Rest) De 051 351 heeft een aangekoppelde luchtslang. Bw.Kirchenlaibach 09-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Aan de 052 602 moet wat meer gebeuren, alle drijfstangen zijn van de lok verwijdert en liggen ernaast. Bw.Kirchenlaibach 09-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Zo te zien is het dorstig weer geweest, vóór de 052 819 staat een rijtje lege flessen. Bw.Kirchenlaibach 09-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) De 051 027 is achter het groen verscholen. Schijnbaar is de lok voor een afscheidsrit gebruikt gezien de bloemen tussen het nummerbord. Bw.Kirchenlaibach 09-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Inmiddels is het gereedmaken voor de volgende dienst aan de 050 497 voltooid en bevind de machine zich op de draaischijf. Bw.Kirchenlaibach 09-07-1973.

   

Foto's boven (Rob van der Rest) De 050 497 krijgt een plekje rechts naast de 051 351.  Bw.Kirchenlaibach 09-07-1973.

Kort hierna gaan we het gebouw van de Lokleitung in, vanaf de 2e verdieping mocht, op ons verzoek, een raam open wat de twee onderstaande fraaie opnamen opleverde.

Foto's (Rob van der Rest) De halfronde locloods en de daarnaast liggende sporen met 052 602, 052 819, 051 027, 051 351, 050 497, 053 133 en 044 597.  Bw.Kirchenlaibach 09-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) De laatste foto die ik maakte was van de terzijde "Z" staande 050 899. Vanaf het Bw. liep een brug naar het station waar de auto stond. Bw.Kirchenlaibach 09-07-1973.

Goederentreinen liepen er ook en vriend Heinz wist ze te vinden, we gingen er één volgen. Maar wél een flinke.

Foto boven (Rob van der Rest) 052 213 + 044 654 zijn met een lange goederentrein onderweg van Lichtenfels naar Kirchenlaibach. Direct ná Neuenmarkt-Wirsberg pikten we de trein op waarna we probeerden nog enkele plekjes te vinden. In het stationnetje van Harsdorf (foto onder) waarvan rechts op de foto nog een stukje is te zien konden we de trein weer in beeld krijgen.  Het seinhuis van Harsdorf bevindt zich uiterst rechts in het houten gebouw vóór het station, iets wat in 2014 nog steeds zo is. 09-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Na Harsdorf lukte het nog een keer om de 052 213 en 044 654 te fotograferen maar de precieze plek hebben we helaas niet genoteerd. 09-07-1973.

Dan maar weer terug naar Neuenmarkt-Wirsberg waar we even in de locloods naar binnen keken. Direct daarna zochten we de beroemde "Schiefe Ebene" op die net buiten Neuenmarkt-Wirsberg begint.

  

Foto's (Rob van der Rest) In de locloods bevonden zich 2 machines serie 86, de 086 431 en 086 132. Neuenmarkt-Wirsberg 09-07-1973.

Foto's (Rob van der Rest) Op de bovenste opname is goed het glooiende landschap te zien waaraan de "Schiefe Ebene" zijn naam ontlede. De 052 890 heeft als trein N 2826 bijna het in de achtergrond liggende station van Neuenmarkt-Wirsberg bereikt. Enkele weken ervoor was de inzet van de serie 01 gestaakt, ook de armseinen zullen er niet meer lang staan. Neuenmarkt-Wirsberg 09-07-1973.

Foto's (Rob van der Rest) De 052 339 was de trekkracht van de N 2819 die de "Schiefe Ebene" opgaat richting Hof. Ondanks de maar 3 rijtuigen wordt er door het locpersoneel een behoorlijke inzet van de machine gevraagd, je bent niet zomaar boven in het station van Falls waar de volgende stop is. Neuenmarkt-Wirsberg 09-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Na de passage van de 2 personentreinen zochten we nog even een fotoplekje in het station van Neuenmarkt-Wirsberg. We eindigen met een opname van een machine die we in de ochtend al in het Bw.Kirchenlaibach zagen, de 050 497, nu met een goederentrein onderweg van Kirchenlaibach naar Lichtenfels. Neuenmarkt-Wirsberg 09-07-1973.

De eerste dag van mijn vakantie begon al geweldig!