www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Bw. Rheine, 15-06-1974

Ditmaal ging de reis weer per trein naar Rheine, hét stoomparadijs bij uitstek voor de vele liefhebbers van de stoomlocomotief. Zoals gewoonlijk had je in Hengelo de locwissel, de door een NS loc getrokken trein ging daar over aan een dieselloc van de Duitse Bundesbahn. Ik besloot om maar eens even uit te stappen en de dieselloc die de trein overnam te fotograferen. Het werd één van de mooiste opnamen van een V 200 die ik ooit maakte. Een mooi begin van de dag.

Foto (Rob van der Rest) Wat een genot om hier naar te kijken. De glimmende 220 080-6 in het zonnetje op het station van Hengelo. De klok wijst de tijd aan dat ik daar was: Even vóór 09.00 uur. Ik moest vanuit Rotterdam erg vroeg op pad.  Opname op 15-06-1974.

Vanuit Hengelo was de eerstvolgende stop Bentheim waar me een verrassing wachtte.

Foto (Rob van der Rest) De 043 196-5 staat gereed voor vertrek met een militaire trein. Uit het begeleidingsrijtuig hangen vrijwel alle militairen uit de raampjes, altijd leuk een passagierstrein. Ernaast staat met een goederentrein aan de haak de 042 186-7. Beide machines gaan later richting Rheine.  Station Bentheim 15-06-1974.

Foto (Rob van der Rest) Direct na aankomst in het station moest ik een poosje wachten tot dat de bus naar het Bw. vertrok. In die tijd maar even wachten op de 4000 Ton zware ertstrein (Gdg 52908) vanuit Emden. De 043 094-2 en de 043 666-7 hebben de klus bijna geklaard, het is nog enkele honderden meters tot Rheine Gbf.  Bf. Rheine 15-06-1974.

Direct na aankomst in het Bw. zo spoedig mogelijk naar de plek waar je de verzekering moest regelen, 1,39 DMark betalen en je kon je vrij over het gehele Bw. bewegen. En het begon gelijk goed.

Foto (Rob van der Rest) De 012 063-4 en de 012 066-7 vertrekken kort na elkaar richting Bf. Rheine. Wat een prachtig gezicht de 2 machines zo achter elkaar te zien, dat was genieten! Rechts is nog een deel zichtbaar van e-loc 140 121-5.  Bw. Rheine 15-06-1974.

Verder werd alles gefotografeerd wat voor de lens kwam, alleen geen e-locs en dat vind ik nog steeds jammer!

Foto (Rob van der Rest) De 042 097-6 op weg naar de draaischijf.  Bw. Rheine 15-06-1974.

Foto (Rob van der Rest) Nog een machine rond de draaischijf, de 012 080-8. Mocht je op de fiets zijn kan je hem rustig tegen een goederenwagon parkeren.  Bw. Rheine 15-06-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: de 043 094-2 die één van de 2 locs van de eerder gefotografeerde ertstrein was, wordt na verzorging in de locloods geplaatst. Ernaast staat de 042 363-2 die wacht (foto onder) totdat ook de draaischijf opgereden kan worden.  Bw. Rheine 15-06-1974.

Foto (Rob van der Rest) De 042 168-5 bevind zich vóór en naast een loc serie 012. Goed te zien is het verschil in aandrijving van de machines. De 042 er heeft als loc voor de middelzware passagier- en goederentreinen kleine aandrijfwielen terwijl de 012 serie de voor deze locs specifieke hoge aandrijfwielen bezitten.  Bw. Rheine 15-06-1974.

Foto (Rob van der Rest) Naast de locloods vond je ook vrijwel altijd een loc. De 043 315-1 ziet er geweldig uit, goed te zien is de in het midden onder de ketel liggende 3e cilinder. De machine werd in 1943 gebouwd bij Krupp in Essen met het serienummer 2737. Bij zijn indienststelling kreeg hij het nummer 44 1315. Op 22-06-1960 vond de ombouw naar olie plaats. Op 25-05-1974 vond een Bw. wissel plaats van Rheine naar Emden. Dit maakte wat de inzet aanging verder niet uit. Aan het einde van het stoomtijdperk op 27-10-1977 ging de loc terzijde.  Bw. Rheine 15-06-1974.

Foto (Rob van der Rest) De andere loc van de gefotografeerde ertstrein staat hier, de 043 666-7. Deze is zojuist verzorgd, de oliekan staat nog op de bufferbalk.  Bw. Rheine 15-06-1974.

Foto (Rob van der Rest) De 043 336-7 ziet er na onderhoud weer piekfijn uit, gereed voor de volgende inzet.  Bw. Rheine 15-06-1974.

Onderhoud, nodig bij iedere stoomloc, zowel kolen als olie gestookt!

   

Foto's (Rob van der Rest) Links boven: De 043 672-5 is door de stoker nagelopen. Aan de zijkant van het machinistenhuis ontbraken wat schildjes alsmede het DB-schild. Rechts boven en links onder: Een onbekende lok serie 042 wordt verzorgd, hamertje, oliekan en vetspuit zijn daarbij de hulpmiddelen. De in de achtergrond staande 042 363-2 is reeds gereed voor de volgende dienst. Bij de 042 226-1, foto rechts onder, moesten de brandervlammen uitgezet en de olieleidingen nog met stoom uitgeblazen worden om te verkomen dat de dikke olie de leidingen van de branders verstoppen. Dit gaat schoksgewijs en zorgt voor enkele korte dikke rookwolken. Een imposant gezicht.  Bw. Rheine 15-06-1974.

    

Foto's (Rob van der Rest) Soms kwamen machines uit andere Bahnbetriebswerken op bezoek. De hierboven getoonde 044 385-3 behoorde tot het Bw. Gelsenkirchen-Bismarck. Aan te nemen is dat deze een trein vanuit het Ruhrgebied naar Rheine Gbf. had gebracht. We zien het vertrek richting Gbf. waarna de machine weer richting Gelsenkirchen gaat.  In de achtergrond wacht de toen nieuwe generatie locomotieven op hun volgende inzet.  Bw. Rheine 15-06-1974.

  Deel 1 van deze dag.