www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Bf. Rheine, 15-06-1974

Vanaf Rheine Bentlage ging het weer terug naar het station, ik moest immers daar weer de trein pakken naar Rotterdam. Tijdens het teruglopen kwam ik langs het stukje opstelspoor thv het viaduct vlakbij het station. Op dit spoor stond de 012 101-2. Snel naar een plekje aan de andere zijde van het viaduct aan de Friedenstrasse vanwaar ik goed de sporen kon overzien.

Foto (Rob van der Rest) De 012 101-2 rijd met tender voor het station binnen.  Bf. Rheine 15-06-1974.

Foto (Rob van der Rest) Vertrek om 16.55 uur van de 012 101-2 met de D 714 naar Emden. Vanaf Emden ging het dan verder als E 714 naar Norddeich Mole waar de trein om 19.06 uur aankwam. Aansluitend reed de loc als losse loc naar Bw. Emden.  Bf. Rheine 15-06-1974.

Na deze passage liep ik rustig verder naar het station waar ik mijn plekje opzocht om vooral de passerende goederentreinen goed te kunnen fotograferen. Het was een mooie zonnige avond die nog enkele leuke foto's opleverde.

Foto (Rob van der Rest) Het trekpaard voor een ketelwagentrein richting Salzbergen was de 042 363-2.  Bf. Rheine 15-06-1974.

Foto (Rob van der Rest) Vlak na de passage van de 042 363 kwam de als losse loc rijdende 043 903-4 voorbij. Het nummerschild van de loc hangt niet helemaal waterpas maar verder zag de machine er nog goed uit.  Bf. Rheine 15-06-1974.

Foto (Rob van der Rest) De kolentreinen vanuit het Ruhrgebied naar Emden waren altijd beladen. Een uitzondering hierop vormde deze door de 043 381-3 getrokken trein, alleen lege wagens. De 043 381 moet voor het uitrijsein wachten en komt langzaam aangereden.  Bf. Rheine 15-06-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Terwijl de 043 381-3 staat te wachten op vertrek komt vanuit Emden de 044 231-9 voorbij met een ertstrein. Het lukte me om beide machines op de foto te krijgen. Een imposant gezicht deze geweldige machines in actie te zien. Na de passage van de ertstrein, foto onder, komt de 043 381-3 in beweging en zal met veel kracht het station verlaten, daarbij een enorme rookpluim producerend.  Bf. Rheine 15-06-1974.

Foto (Rob van der Rest) Aan rook en stoom geen gebrek als de 043 381-3 vertrekt, wat een geweld! Dát waren toch tijden, het geluid van de zware slagen van de cilinders dreunde door het hele station. Tegenwoordig (2016) zoemen de moderne elektrische locomotieven voorbij, ten tijde van de stoomlocs kon je de enorme krachten van de machine goed zien en deden de mensen op de perrons vaak een stapje terug bij vertrek van een door een stoomloc getrokken trein. Ik kan nu nog steeds genieten als ik terugdenk aan die tijd.  Bf. Rheine 15-06-1974.