www.sporen-met-rob.nl
(Deutsche Reichsbahn)
Saalfeld, 14-08-1979 Deel 2
Zoals aangegeven in deel 1 van deze fotoserie blijf ik op het viaduct. Mijn zwager ging voor zijn postzegelverzameling de stad in om te kijken of er voor hem op dat gebied nog iets te scoren viel. Ik zou hem later weer in het station treffen. Nog steeds voelde ik me lekker op mijn gemak, niks geen mensen die je aanspraken op mijn lange verblijf op het viaduct, tenslotte liep ik ook steeds heen en weer, maar van de verhalen dat je daar regelmatig gecontroleerd werd merkte ik niets. Ik kon me dus rustig concentreren op het maken van foto's. Daarbij kwamen alleen stoomlocs in beeld, diesellocs sloeg ik over, die waren toen niet 'interessant'. Met de "Pruisische Beer"serie 95 vervolg ik mijn verslag.
Foto's (Rob van der Rest) De 95 0032-3 die ik al eerder fotografeerde bij vertrek naar Unterwellenborn komt daarvandaan weer terug met een set goederenwagens die stijf onder de kalk zitten. In het midden van de trein zitten er trouwens enkele speciale wagons tussen die zeker toe behoren aan de staalfabriek. Saalfeld 14-08-1979.
Foto's (Rob van der Rest) Eén van de dagelijkse goederentreinen tussen Camburg en Saalfeld is de Dg. 55445 die op deze dag gereden wordt door de 44 0698-9. Saalfeld 14-08-1979.
Foto's (Rob van der Rest) Boven en onder: De andere kant op gaat even later de 44 0567-6 met de Dg. 55446 (Saalfeld-Camburg). Deze trein moet uit Saalfeld om 12.58 uur vertrekken en dat klopt aardig want de klok in de achtergrond wijst 13.03 aan. Saalfeld 14-08-1979.
Foto's (Rob van der Rest) Links: De 44 0600-5 gaat met tender vóór naar de opstelsporen naast het Bw. Rechts: Vanuit Gera komt de 01 0522-1 met de P 8015 keurig op tijd het station van Saalfeld binnen. Links staat een dieselloc die ik vergeet mee op de foto te nemen. Het is op dit moment 13.35 uur. Saalfeld 14-08-1979.
Ondanks het feit dat ik hier toch al enige uren sta blijf ik nog maar een tijdje op deze plek...en dat was maar goed ook anders had ik zeker de goederentrein gemist die met een 95er uit de richting van Rudolstadt kwam.
Foto's (Rob van der Rest) Vanuit de richting van Rudolstadt komt de 95 0015-8 Saalfeld binnen gereden. Rechts loopt de spoorlijn naar Leipzig via Gera. Geweldige machines waren het met een enorme kracht, ze konden met 50 km/uur treinen van 2400 Ton trekken. De 95 0015 is niet bewaard gebleven. De DR bezat 31 locs van deze serie, waarvan 24 met olie gestookt werden zoals de 95 0015. Saalfeld 14-08-1979.
Foto (Rob van der Rest) De volgende machine die zich aandient is de 44 0663-3 die naar het uitrijspoor gaat. Saalfeld 14-08-1979.
Foto (Rob van der Rest) Op het uitrijspoor staat ook al de 01 0522-1 die wat verder naar achter is gereden om het vertrek naar de goederensporen mogelijk te maken van de 44 0663-3. De meester van de 44 0663-3 hangt al buiten de loc om het sein goed te kunnen zien. Saalfeld 14-08-1979.
Foto's (Rob van der Rest) De 01 0522-1 vertrekt ook van het uitrijspoor maar gaat niet richting station maar naar het Bw. In de achtergrond zijn de gebouwen te zien van de VEB Brauhaus Saalfeld. Saalfeld 14-08-1979.
Foto's (Rob van der Rest) De 44 0600-5 komt ook weer tevoorschijn om aan een rit te beginnen. Saalfeld 14-08-1979.
Foto (Rob van der Rest) Als laatste foto vanaf de brug maak ik een opname van de 01 0522-1 als deze op de draaischijf gedraaid wordt voor de volgende rit. Saalfeld 14-08-1979.
Het is inmiddels even na 2 uur in de middag en ik besluit om naar het station te gaan.