www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bahn AG/Railion)

Opnamen in Hulten, Whz en Rijen in 2008, met de series 189, 363, 266, 232 en 225.

In 2008 werd de instroom van de serie 189 steeds groter. Daar begin ik deze fotoserie dan ook mee. Bijzonder was dat de naam Railion op de meeste locs te zien was, maar niet overal. Er waren machines waarop deze goed te zien was, bij anderen ontbrak het logo weer en werd, zoals bij de locs van de serie 232, zelfs verwijdert. Een beetje verwarrend allemaal. Toch was er nog wel wat leuks aan te treffen wat de locomotieven aangaat en dat is terug te zien in onderstaande foto's.

Foto's (Rob van der Rest) Een bijzondere machine was de 189 065-5, deze had de naam 'Tulpenloc' gekregen. De machine was voorzien van een tulpenoutfit. De loc, getooid met de tulpen en het DB logo, kwam ik tegen bij Hulten als deze onderweg is met de Unit Cargotrein uit Gremberg naar Kijfhoek. Helaas reed hij tegen de zon in en maakte ik daarom (foto onder) nog maar een plaatje vanaf de achterkant om de bestickering goed te laten zien.  Opnamen op 26-04-2008.

Foto's (Rob van der Rest) De fotoplek in Hulten aan de Broekdijk had nog niet zoveel grote bomen en beveiliging als in 2024. De Railion 189 075-5, die wel een wasbeurtje kon gebruiken, kon daarom in zijn geheel op de foto worden gezet als deze richting Tilburg gaat. Deze foto werd gemaakt op 26-04-2008. Op 10-05-2008 stond ik weer op dezelfde plek, toen was de 189 068-0 de dienstdoende loc voor een trein die ook richting Tilburg ging. Dat zag er toch een stuk beter uit, de machine was mooi schoon.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf de andere kant fotografeer ik de Railion 189 099-5 op 24-05-2008 ook met een Unit Cargotrein richting Kijfhoek. Ik had al snel genoeg van de 189ers en de focus werd verlegd naar andere machines. Dat leverde de nodige aardige plaatjes op.  Opnameplaats Hulten, Broekdijk.

Foto (Rob van der Rest) Voor wat ander materieel van Railion hoefde ik niet ver van huis. Op de Waalhaven Zuid stonden al enige tijd twee locjes serie 363. Het was de bedoeling om er bedieningen mee te doen rond de Waalhaven, maar na een enkele inzet stonden ze al lang stil. De Railion 363 716-2 + 363 633-9 staan stoffig te worden op een doodlopend spoortje.  Opname op 11-06-2008.

Foto (Rob van der Rest) De serie 232 zag je nog zelden in de omgeving van Rotterdam. Ook weer op de bekende plek in Hulten aan de Broekdijk werd deze foto gemaakt van de DB 232 901-9. De locs werden ingezet voor de lege Ford autowagens vanuit Sloe naar Dillingen als trein 47739. Opname op 21-06-2008.

Foto's (Rob van der Rest) Railion beschikte ook over 2 locs Class 66 voor het rijden van de Opel onderdelentrein naar Antwerpen. De RN 266 452-2 had daarvoor zelfs de logo's van General Motors en Opel op de zijwanden gekregen. We zien de trein hier kort na doorkomst van station Gilze-Rijen richting Antwerpen. Opname op 04-07-2008. Een dag later ben ik weer op dezelfde fotoplek, ik fotografeer  weer de 232 901-9 met trein 47739 van Sloe naar Dillenburg. Goed te zien is dat de letters RN (van Railion) die voorheen voor het nummer stonden verwijderd zijn.  Rijen, Kleine Vospad 05-07-2008.

Foto (Rob van der Rest) Visé, langs de Maas in België, bezocht ik meerdere keren. Op 18-09-2008 liep ik op de Rue de la Croix Rouge, ik wilde bij spoorlijn 24 kijken die over de Maas richting Hasselt loopt als ik verrast wordt door het geluid van hartwerkende diesels. 2 onbekende machines van de DB/Railion serie 225 slepen een zware trein de spoorbrug over met de naam Pont des Allemans, een brug van 532 Mtr. lengte en gebouwd in 1917. In 2017 werden de pijlers en staalconstuctie vernieuwd. De gebouwen op de voorgrond bij het spoor zijn er nog.