www.sporen-met-rob.nl
(Deutsche Bahn AG, DB Cargo vanaf 01-01-1999)
14-09-2007 t/m 17-02-2008, DB Cargo serie 189, 204, 232, 266 en 363.
Rotterdam Vondelingenweg, Nieuwerkerk a/d IJssel, Shunter, Whz, Barendrecht en Dordrecht W-Zeedijk.
Eind 2007 vond langzaamaan de verandering plaats van dieseltractie serie 232 naar elektrische locomotieven serie 189. Zaak dus om zoveel mogelijk opnamen te maken van de serie 232. Daarnaast kwamen er nog meer DB machines op de Nederlandse sporen terecht zoals de serie 204 in Zeeuwsvlaanderen en de serie 232 als rangeerloc op Rotterdam Whz. Het werd voor mij dus nog even genieten van de serie 232, machines die ik al begin 80er jaren in de DDR fotografeerde.
Foto's (Rob van der Rest) Een heerlijk stukje Hollands landschap tref je aan tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Moordrecht. In de vroege ochtend komt de 232 905-0 met trein 42614 (Zürich - Maasvlakte) voorbij terwijl de koeien aan het ontbijten zijn. Opname op 14-09-2007.
Foto (Rob van der Rest) Vanaf het viaduct aan de Vrijenburgweg in Barendrecht wordt deze foto gemaakt, de 232 109-9 is onderweg met een goed beladen containertrein richting Duitsland terwijl er tegelijk ook een containertrein voorbij komt richting Maasvlakte. Opname op 27-09-2007.
Foto (Rob van der Rest) Bij Shunter aan de Albert Plesmanweg was altijd wel wat te fotograferen. De 363 633-9 steekt zijn neusje door de poort na een opknapbeurt. Opname 15-10-2007.
Foto (Rob van der Rest) Op 18-12-2007 sta ik weer eens bij de overweg van de Dortse Wieldrechtse Zeedijk. Het is koud en een beetje nevelig als de 189 089-6 met de UC 45719 naar Gremberg voorbij komt.
Foto (Rob van der Rest) Een paar dagen later later (20-12-2007) is het nog steeds koud als deze foto gemaakt wordt op Waalhaven Zuid. De 363 712-1 zou o.a. gebruikt worden voor de bediening van Waalhaven Oost. Van het locje wordt echter weinig gebruik gemaakt.
Foto (Rob van der Rest) In de middag van 22-12-2007 ben ik weer aan de Wieldrechtse Zeedijk. Het is fris en een beetje nevelig, typisch winterweer met mooi licht waarbij de 189 078-9 mooi uitkomt als deze zich met een set gesloten schuifwandwagens richting Moerdijkbrug spoed.
Foto's (Rob van der Rest) Locs uit 3 verschillende landen kon je toen al op Rotterdam Waalhaven Zuid voor de lens krijgen. De Railion 6455 (NL), de Railion 363 712-1 (DB) en de ACTS 6702 (ex NMBS België) wachten op de volgende inzet. Op de onderste foto lijkt het of de 363 712-1 sedert de vorige opname van 20-12-2007 niet van zijn plek is geweest. Opname 12-01-2008.
Foto's (Rob van der Rest) Losse locomotieven kunnen ook mooi zijn. Op de havenspoorlijn thv het Rsc. komt de fraaie 232 903-5 voorbij. Railion kenmerken zijn op de machine niet aanwezig. De foto wordt gemaakt op 25-01-2008. Op de onderste foto kom ik weer zo'n fraaie machine op dezelfde plek tegen, dit keer de DB 266 107-2 die hier normaal niet te zien is want het is de bedoeling dat de loc de Opeltreinen tussen Venlo en Antwerpen gaat rijden. Beide machines rijden richting Whz. Opname op 26-01-2008.
Foto (Rob van der Rest) Op weg naar huis nog maar even langs de werkplaats van Shunter. Daar tref ik de Railion 204 626-6 die daar voor onderhoud is. Zijn werkterrein ligt in Zeeuwsvlaanderen. Opname op 26-01-2008.
Foto's (Rob van der Rest) Op de bovenste foto de geweldenaar 232 904-3 die met een lege kolentrein onderweg is richting Maasvlakte. De grafitti spuiters hadden de kolen- en ertswagens toen nog niet zo ontdekt, dat is tegenwoordig wel anders. Opname 09-02-2008. Op de onderste foto zien we de vervanger van de 232ers, de 189 070-6 met een volbeladen containertrein richting Venlo, machines die je nu nog volop in het hele land aantreft. Dordrecht, Wieldrechtse Zeedijk 17-02-2008.