www.sporen-met-rob.nl
Chemins de Fer Luxembourgeois (CFL)
Luxemburg, 19-07-1986 (Deel 3)
Nog steeds was het aandeel van de SNCF in dit station erg groot, wél hoopte ik dat er ook nog wat meer materieel van de CFL te zien zou zijn. Dat aandeel was niet helemaal van wat ik er van verwacht had. Het zou niet meer zó lang duren voor de thuisreis aanvaard moest worden, afwachten dan maar wat er nog voor de lens kwam.
(Foto Rob van der Rest) De SNCF komt met een D-trein het station binnengelopen. De rijtuigen van de SBB-CFF-FFS werden getrokken door de BB 15048. Luxemburg 19-07-1986.
(Foto's Rob van der Rest) Direct na het passeren dan eindelijk weer iets van de CFL. De 3613 was in een bijzonder fraaie staat, een lust voor het oog. Even later volgde de SNCF BB 15012 (foto onder) die binnenkomend als losse loc een trein zou gaan slepen die door de CFL 3613 werd klaargezet. Luxemburg 19-07-1986.
Na deze rangeerbeweging van de 3613 had ik nog een kleine 10 minuten voordat mijn trein vertrok richting Namen. De trein stond al gereed aan het perron maar je wist niet wat er nog voorbij kwam rijden, nog even blijven staan dus.
(Foto's boven en onder Rob van der Rest) De NMBS in de vorm van de 2378 in de gele kleurstelling was de verassing aan het einde van deze dag. Aankomend met een internationale trein was dit voor deze machine het eindpunt, de loc werd van de trein afgerangeerd en voordat ik ging instappen in NMBS treinstel 320 lukte me het nog een plaatje te maken. Luxemburg 19-07-1986.
Onderweg zou ik proberen of er in de tussenliggende stations ook nog wat te fotograferen viel. In die tijd kon je vanuit de meeste treinen door je raampje open te draaien nog wel eens wat maken. Zo lukte me het nog enkele plaatjes te maken op de lange rit naar huis.
(Foto's Rob van der Rest) De eerste foto die ik onderweg kon maken was er een van een locje van de serie 91, zij waren te vergelijken met de "Sik" van NS, behalve dan dat je deze niet vanaf de buitenkant kon bedienen. De 9125 in het station van Libramont. 19-07-1986.
(Foto Rob van der Rest) Aan de andere zijde van mijn trein kon ik treinstel 4407 vastleggen. 1x per 2 uur was er een verbinding met Dinant door een dergelijk dieselstel. Station Libramont 19-07-1986.
(Foto Rob van der Rest) Met een niet al te hoge snelheid passeerden we het stationnetje van Forrieres, het bestaat nog steeds. 1x per 2 uur stopt er een L-trein van en naar Namen. 19-07-1986.
(Foto Rob van der Rest) Een klein stukje verder richting Namen ligt het grote station van Jemelle. Hier trof ik de 2003 in ruste met een stam M4-rijtuigen. 19-07-1986.
(Foto Rob van der Rest) De trein rijdt op sommige delen van de lijn op grootte hoogte. Het landschap is hier prachtig zoals in de buurt van Ciney te zien is. 19-07-1986.
(Foto Rob van der Rest) Aankomst in Namen. Op een klein stukje spoor staat de 2612 te wachten op de volgende inzet. Station Namen 19-07-1986.
(Foto Rob van der Rest) Beschenen door de laatste zonnestralen lukte het me nog dit plaatje te maken vlakbij het depot van Antwerpen Dam. In het depot was lang niet altijd plek dus stonden deze machines op een rijtje totdat ook zij de dienst weer gingen hervatten. In beeld de 5167, 5177, 5175 en een onbekende 51er. 19-07-1986.
De lange reis van deze dag leverde prachtige platen op, nu (2013) ruim 26 jaar later, zijn vrijwel alle locomotieven die ik op deze dag kon fotograferen van de sporen verdwenen. Over blijft de herinnering aan een tijd met een groot aantal verschillende locomotieven en treinen in allerlei kleuren...