www.sporen-met-rob.nl
(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, Antwerpen en omgeving 9 juni 1986 )
Deel 2
Na het vertrek uit de bundel Antwerpen-Lillo zetten we bij aankomst de auto bij het station van Antwerpen-Dam. Daarvandaan was het een klein stukje lopen om uitzicht te krijgen op het depot. Door de veelheid aan machines was er altijd wat te zien en na een eerste blik op het aanwezige materieel besloten we maar om op die plek ook even ons boterhammetje op te eten. Door het goede uitzicht naar beide kanten vanaf het viaduct hoefde je daardoor ook niets te missen. Na een eerste plaatje van het depot gemaakt te hebben kwam er van de andere kant een kleine machine aangereden. Vlug naar de andere kant van het viaduct (en dat was nog niet zo simpel door het drukke verkeer) om het lokje van de serie 85 op de gevoelige plaat vast te leggen.
Foto boven (Rob van der Rest) Wat leuk was deze aanblik, 4 verschillende loctypen op 1 plaatje. Van links naar rechts: 6317 in oude kleuren, een onbekende 82er, de 7506 en daarnaast de 5912 en de gekoppelde 5916 en 5925, Antwerpen-Dam 9 juni 1986.
Foto onder (Rob van der Rest) De 8504 keert na gedane arbeid in het depot terug, bekijk ook het spoor rechtsonder waar een merkwaardig seintje te zien was, zo te zien een ingebouwd stukje veiligheid om doorrollen van een loc of wagon tegen te gaan. Antwerpen-Dam 9 juni 1986.
Aan de kant waar de 8504 vandaan kwam stonden op de daar aanwezige sporen ook elektrische locs, plotseling zagen we er 1 in beweging komen die geduwd onze kant uitkwam. De elektrische locs hadden aan die kant van het viaduct een eigen opstelterrein, de bovenleiding liep tot aan het viaduct. De 2360 in de nog oude kleurstelling werd de locloods ingeduwd, mogelijk voor een kleine reparatie.
Foto boven en onder (Rob van der Rest) De 2360 word door de 8513 naar de locloods gebracht. Op de bovenste foto passeert het geheel de werkplaats van het depot Antwerpen-Dam, 9 juni 1986.
Foto onder (Rob van der Rest) In het depot van Antwerpen-Dam stond ook de hersporingstrein, altijd voorzien van een dieselloc (in dit geval de 8518), direct bedrijfsklaar.9 juni 1986.
Na een poosje hadden we het wel gezien, het leek ons een goed plan om eens te gaan kijken in het stationnetje van Antwerpen-Dam. Het fraaie station met zijn mooie geveltjes kon niet meer betreden worden. Een kaartautomaat was er ook niet, je kaartje moest je in de trein kopen. Maar hoe moest je nu op de boven gelegen perrons komen dachten wij. Na om het gebouw heen gelopen te zijn ontdekten we de ingang, via een smalle tunnel en een aantal trappen bereikte je de perrons. De perrons zelf hadden een aardige lengte, de overkapping echter was niet langer als ongeveer 30 meter. Voor het fotograferen was dat wel mooi, je had niet zo'n last van vervelende schaduwen. Al gauw ontdekten we de beste plek om foto's te maken.
(Foto Rob van der Rest) De fraaie lijndieselloc (zoals die in België werden genoemd) 5177 is met zijn lege ertstrein op weg naar de bundel Antwerpen-Zandvliet. De trein komt vanuit de richting Antwerpen-Berchem en moet nog even flink aanzetten voor het station van Antwerpen-Dam bereikt wordt. 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) Het stoptreintje naar Essen verlaat na een korte stop Antwerpen-Dam, rechts op de foto het fraaie stationsgebouw, 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) Nog zo'n fraai treinstel, de102 op weg richting Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Dam 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) De 2340 in de toen nieuwe beschildering met een gemengde goederentrein op weg richting Antwerpen-Noord, doorkomst Antwerpen-Dam 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) De machtige 6-assige machines van de serie 51 trokken moeiteloos zware treinen zoals hier de zinkertstrein uit Budel die naar de bundel Antwerpen-Lillo gebracht wordt. De machines werden ook volop in de reizigersdienst ingezet, voornamelijk in de regio Brussel. In de 70er jaren reden ze o.a. ook de TEE Parijs-Amsterdam vanaf Brussel. Antwerpen-Dam 9 juni 1986.
Het was de laatste opname die we in Antwerpen maakten, de rest van de middag en begin van de avond zouden we in Duffel doorbrengen.
Wordt vervolgd...