www.sporen-met-rob.nl
(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, Antwerpen en omgeving 9 juni 1986)
Deel 1
Na een eerste kennismaking met de Belgische spoorwegen in mei 1986 smaakte dat naar méér. Ik had al gauw uitgevonden dat er veel verschillend materieel in de rondte reed en ook nog in allerlei verschillende beschilderingen, bovendien was het op het spoor rond Antwerpen behoorlijk druk in de goederendienst. Aangezien de dagen in dit jaargetijde lekker lang zijn zochten we een dag uit met mooi weer en op 9 juni 1986 gingen we (vriend Ru en ik) in de vroege ochtend op pad richting Antwerpen. We deden het daarbij rustig aan, wat heet, we maakten op weg naar het Antwerpse enkele stops. De eerste was in Roosendaal, eens kijken wat er daar zoal te zien was. We wilden niet te lang overal stoppen, een paar plaatjes en dan weer verder.
(Foto boven Rob van der Rest) De 1627 staat in het station van Roosendaal te wachten met 2 rijtuigen Plan E totdat de trein compleet word gemaakt, 9 juni 1986.
(Foto onder Rob van der Rest) De nog blauwe 1121, al ontdaan van zijn originele locschild, staat met een goederentrein en de 1636 in opzending gereed voor vertrek, Roosendaal 9 juni 1986.
Na Roosendaal verder naar het Belgische Essen. Het was het begin en eindpunt van de stoptreintjes naar Antwerpen. In het station aangekomen was er niet zoveel te zien, wel zo'n heerlijk oud treintje wat stond te wachten tot weer naar Antwerpen gereden kon worden. De fraaie overkapping en de evenzo fraaie bloementjes gaven dit station nog het karakter van het altijd gezellige buurtstationnetje uit vervlogen tijden. Ook hier gingen we na een korte stop verder waarbij we niet vergaten nog een bijzonder treintje te fotograferen.
(Foto links Rob van der Rest) De wijd openstaande deuren van stel 049 geven aan dat passagiers welkom zijn om naar Antwerpen-Centraal vervoerd te worden, Essen 9 juni 1986.
(Foto rechts Rob van der Rest) In Essen passeerde ons dit werktreintje met het nummer ES 103, op de zijkant staat "Dienst van elektriciteit en seininrichting", 9 juni 1986.
Onze volgende tussenstop maakten we in de buurt van het stationnetje van Kapellenbos, dit fraaie plekje nodigde uit om even een kop koffie te nemen (uit de van huis meegenomen thermoskan) en tegelijkertijd het treinverkeer in de gaten te houden. Het leverde de 3 onderstaande plaatjes op.
(Foto Rob van der Rest) Het fraaie stel 011 is als L-trein 7558 onderweg naar Essen en passeert de overweg naast het stationnetje van Kapellenbos, 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) De 1188 raast met een trein voorbij richting Roosendaal, Kapellenbos 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) Een fraaie Benelux als IC 182 (Brussel-Amsterdam CS) bij de passage van Kapellenbos met op kop de 2554, 9 juni 1986.
Vanuit Kapellenbos ging het dan verder richting Antwerpen. Als eerste wilden we gaan kijken bij de bundel waar de ertstreinen werden gereed gemaakt voor vertrek. Na enig zoekwerk vonden we de bundel Zandvliet, een brede straat leidde ons naar de fotoplek waar we konden parkeren bij het dienstgebouw van de NMBS. Direct langs dit kleine dienstgebouw liepen de sporen en had je een goed uitzicht over de sporen van deze bundel. Hier werden uitsluitend ertsen en kolen verladen. Het erts en kolenverkeer was groot en het was dan ook niet lang wachten op de daarvoor bestemde treinen. Aangezien er geen bovenleiding aanwezig was werd alles met diesels gereden. Je kon er dus genieten van de diesels bij vertrek met hun zware treinen. Voor het samenstellen en gereed zetten van de treinen waren enkele rangeerlocs voorhanden van de serie 84 en de modernere serie 82.
(Foto Rob van der Rest) De eerste machine die we tegenkwamen stond naast het dienstgebouw, de 8470 wachtte op de volgende inzet. Antwerpen-Zandvliet 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) De 8247 was bezig met het samenstellen van een ertstrein. Antwerpen-Zandvliet 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) Even later liepen 2 gekoppelde machines van de serie 62/63 de bundel binnen, de 6251 en 6319 gingen een leeg spoor op, het wachten was op de ertstrein die later door één van de rangeerlocjes, in dit geval de 8236 werd aangevoerd. Antwerpen-Zandvliet 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) De ertstrein bestemd voor de 6251 en 6319 word aangevoerd door de 8236, naast deze machines is de 5936 zichtbaar die ook met een ertstrein op weg zal gaan. In de verte zijn de installaties zichtbaar voor het beladen van de treinen en daarachter zijn de koeltorens te zien van de kerncentrale van Doel gelegen op de Linkeroever, Antwerpen-Zandvliet 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) Wat een lekker plaatje! Dus ook maar wat groter dan de andere. Achter de 5936 een ertstrein bestemd voor één van de vier vestigingen van Cocerill-Sambre. De samenstelling van de trein is zoals de ontvanger wil, het lijkt of de verschillende wagentypen zomaar door elkaar zitten maar er zit een systeem in dat bepaald werd door Cocerill. Antwerpen-Zandvliet 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) De 8236 heeft de ertstrein voor de 2 diesellocs klaargezet en heeft daarmee even zijn werk gedaan. Antwerpen-Zandvliet 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) De eenvoud straalt er vanaf, een flinke GM-dieselmotor en de 2 kleine cabines voor de Mcn, de serie 59 ten voeten uit, Antwerpen-Zandvliet 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) De binnenkomst van de 6281 met een lege ertstrein was de laatste foto die we hier maakten, Antwerpen-Zandvliet 9 juni 1986.
Aan het einde van de ochtend verlieten we de bundel Zandvliet om verder op weg te gaan richting het depot Antwerpen-Dam, we maakten even een korte tussenstop in de bundel Antwerpen-Lillo. Deze bundel had wél bovenleiding en een uitgebreide containerterminal. Ook de zinkertstreinen uit Budel hebben al jarenlang hier hun eindpunt, in de achtergrond zijn deze te zien. Véél beweging was er echter niet, de beide rangeerlocs stonden te wachten op werk.
(Foto Rob van der Rest) Boven de 8461 en onder de 8258 die het rangeerwerk verzorgden in de bundel Lillo. Antwerpen-Lillo 9 juni 1986.
Wordt vervolgd....