www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

De laatste foto's die ik in het jaar 2000 maakte en de eerste foto's van 2001 in deze serie. Alle opnamen werden in het station van Mol gemaakt, daar was ik bekend en kon ik er met toestemming soms op een plekje foto's maken waar dat normaal niet was toegestaan. De foto's in 2000 gaan o.a. over een rit van de Engelse groep ADL (At Different Lines), de opnamen in april 2001 laten de overgang zien van getrokken treinen met de reeks 62/63 door de dieseltreinen reeks 41.

Foto (Rob van der Rest) Bij aankomst in het station van Mol fotografeer ik eerst de zinkertstrein die al gereed staat voor zijn rit naar Budel op de maandagmorgen. Locs van dienst zijn de 5180 + 5133. Opname op 09-09-2000.

Foto (Rob van der Rest) Na een rit over lijn 207 van Herentals naar Zittaard langs het Albertkanaal komt de trein aan met voorop de 7602, 2 1e klas K1 rijtuigen en achterop de 7702, in Mol. Links zien we een deel van de ertstrein naar Budel. Met toestemming mocht ik hier staan.  Opname op 09-09-2000.

Foto's (Rob van der Rest) Na een korte stop vertrekt de trein weer richting Hasselt/Neerpelt. Achterop loopt de 7702 mee.   Station Mol, 09-09-2000.

Op zaterdag 14-04-2001 fotografeerde ik weer in Mol, het werd een bijzonder dagje. Mijn aankomsttijd was even voor 09.30 uur.

Foto's (Rob van der Rest) Op de zaterdagmorgen van 14-04-2001 (op het moment van het maken van deze update precies 25 jaar geleden) tref ik op de sporen en in het station van Mol veel locomotieven. Het is zo'n beetje de laatste dag van de getrokken treinen tussen Antwerpen en Neerpelt/Hasselt. Vanaf perron 3 kan ik gemakkelijk de 7336 en de 6267 fotograferen.

Foto's (Rob van der Rest) Op de opstelsporen staan flink wat werkloze M2 rijtuigen en diesellocs. Op de foto zien we de 6251 + 6294 met een lange sleep rijtuigen. Aan het einde van het 3e perron staat (foto onder) ook nog de 6238 als losse loc.   Station Mol, 14-04-2001.

Foto (Rob van der Rest) Aankomst van de IR 3209 van Antwerpen C naar Neerpelt met de nieuwe dieselstellen 4115 + 4116. Er is nog geen vuiltje aan de stellen te zien. Ook op deze opname vallen de vele werkloze M2 rijtuigen op.  Station Mol, 14-04-2001.

Foto's (Rob van der Rest) Gauw loop ik naar spoor 1 om nog een paar foto's te maken van de nieuwe treinstellen. Mol had toen nog steeds een landelijk karakter, na aankomst van de trein stappen de passagiers onder het toeziend oog van de stationschef het spoor over naar de uitgang. Even later zal trein IR 3209 zijn reis vervolgen (foto onder) naar Neerpelt.  Station Mol, 14-04-2001.

Foto (Rob van der Rest) Toch was er deze dag ook nog een enkele getrokken trein onderweg, we zien de aankomst van de 6283 met enkele lege M2 rijtuigen uit de richting Neerpelt. Na aankomst worden deze rijtuigen ook op de sporen van station Mol geplaatst. Je kan je afvragen wat er mooier is op deze foto, de 6283 met zijn M2 rijtuigen of de prachtige motor met een eigen parkeerplaats op het perron.  Ongetwijfeld een sieraad van een van de medewerkers van het station.  Station Mol, 14-04-2001.

Foto (Rob van der Rest) Na het vertrek van de 6283 komen er vanuit de richting Geel 2 locs reeks 51 het station binnengereden. Het zijn de 5175 + 5185. Zo staan er plotseling 8 diesellocs in het station. Station Mol, 14-04-2001.

Foto's (Rob van der Rest) Rijdend langs de 6267 en de 7336 wordt even gewacht totdat de overweg gesloten wordt. Daarna krijgen ook (foto onder) de 5185 en 5175 een plekje op de sporen van Mol.  Station Mol, 14-04-2001.

Foto (Rob van der Rest) Door de voorbijrijdende 6283 ontstaat plotseling een soort van Line-up. V.l.n.r. zien we de 6238, 6283, 7336, 6267 en de 5175. In de achtergrond staan dan nog niet zichtbaar de 5185, 6251 en 6294.   Station Mol, 14-04-2001.

Ik bleef nog langere tijd in het station van Mol, dat in het 2e deel.