www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Lijn 166, Anseremme en Gendron-Celles, 16-08-1997.

Gezien het feit dat het elektrificeren op lijn 166 snelle vorderingen maakte, op veel plekken stonden er al bovenleidingmasten langs het spoor, werd de omgeving tussen Anseremme en Gendron-Celles deze dag gekozen om foto's te maken. Ook nu was ik weer niet alleen en besloot daarom ook in de fraaie dorpen in de omgeving wat te fotograferen. In de ochtend langs de lijn, daarna wat fotograferen in de dorpen en toen weer langzaamaan terug naar het punt waar we in de ochtend al waren, de tunnel van Anseremme zijde Anseremme. Aan de andere kant lag het kasteel van Walzin en station Gendron-Celles.

Foto's (Rob van der Rest) Het eerste plekje was gelegen net naast het station van Anseremme. Op de bovenste foto is de 5320 met zijn stam M-2 rijtuigen onderweg als drukloc naar Houyet als toeristentrein T 8996, op de onderste opname is deze weer op weg als ledigmaterieel van Houyet naar Dinant. 16-08-1997.

Vervolgens rijden we naar de 410 meter lange tunnel van Anseremme die ligt tussen Anseremme en Walzin.

Foto's (Rob van der Rest) Vanaf de weg Pont-á-Lesse komen we vlak voor de tunnel op een bruggetje wat over de Lesse loopt. Vandaar heb ik zicht, tussen de bomen door, op een deel van de lijn. De motorstellen 4508 + 4501 zijn als trein L 7629 onderweg naar Dinant. Voordat deze weer terugkomen uit Dinant om als trein L 7610 naar Bertrix te rijden loop ik de heuvel op (foto onder) om aan de linkerzijde van de tunnelingang te gaan staan. Nog net is daarbij een stukje van de Lesse te zien en mensen die daar vertoeven.  Anseremme, tunnel 16-08-1997.

Foto's (Rob van der Rest) Vervolgens loop ik weer terug om de 5320 die nu op weg is als T 8997 van Dinant naar Houyet te fotograferen. Door de onderdoorgang die op de foto te zien is ga ik naar de andere kant van het spoor. Ik wacht weer op de terugrit van deze toeristentrein (foto onder) maar bemerk al snel dat ik tegen de zon in fotografeer. De trein is echter sneller terug als ik dacht, beter iets dan niets denk ik dus maar. Daarna maar weer snel naar de andere kant. Anseremme, tunnel 16-08-1997.

Foto's (Rob van der Rest) Na een flinke poos wachten (er zit 2 uur tussen de opnamen van de motorwagens) staat de zon hoog genoeg voor een redelijke opname. Het wachten is op de L 7631 van Bertrix naar Dinant die gereden wordt door de 4410 en 4504. Bij de passage fotografeer ik ook vanaf de achterkant, foto onder.  Anseremme, tunnel 16-08-1997.

Direct na deze passage loop ik terug richting de auto, een kleine 100 meter vanaf mijn fotoplekje. Had ik nog maar even gewacht...

Foto (Rob van der Rest) Bij de auto aangekomen hoor ik ineens het geluid van zware diesels. Door de bocht een klein stukje verder hoorde je die niet aankomen. Snel rennen richting onderdoorgang maar helaas.., daar waren de beide machines al. Het zijn de 5318 + 5316 met een zware staaltrein aan de haak. Toch maar knippen dan, met deze foto als resultaat.  Anseremme, tunnel 16-08-1997.

Ik was er gelijk klaar mee en we besloten om in de dorpjes in de omgeving wat foto's te gaan maken.

Foto (Rob van der Rest) Deze opname werd gemaakt in het dorpje Hulsonniaux behorend tot de gemeente Houyet. De naam van het Katholieke kerkje is Église-Saint-Bartélemy, bouwjaar onbekend. We reden ook nog door andere dorpjes zoals Falmignoul en Falmagne, allemaal dicht bij elkaar. Hier geen treintjes maar wel genieten in de Franstalige Ardennen.  16-08-1997.

Foto (Rob van der Rest) Terug dan maar weer naar de uitgang van de tunnel van Anseremme waar de 4410 + 4504 weer voor de lens verschijnen net zoals in de ochtend. Nu rijd men als de L 7635 naar Dinant.  Anseremme, tunnel 16-08-1997.

Foto (Rob van der Rest) Vervolgens rijden we naar het stationnetje van Gendron-Celles. Tot mijn verbazing loopt de 4410 weer voorop. Dat betekend dat in Dinant het stel omgelopen is wat niet gebruikelijk was, mogelijk was er een probleem met de 4504. Men is op weg als L 7616 van Dinant naar Bertrix. Dat het een prachtige warme dag was is goed te zien aan de passagiers. Hier bleven we nog even, misschien zat er wel weer een goederentrein aan te komen. 16-08-1997.

Foto (Rob van der Rest) Het gevoel klopte, ik gebruikte echter de dia-camera die een slechtere kwaliteit had dan de camera met de kleurenfilm. De 5201 + 5205 zijn als Z 48995 onderweg richting Bertrix met waarschijnlijk Luxemburg als eindpunt.  Station Gendron-Celles 16-08-1997.

  

Foto's (Rob van der Rest) Het lukte om ook nog beide machines met de andere camera te fotograferen. Daarna liepen we naar het stationsgebouwtje met daarin de seinhuiswachter. Deze was zo vriendelijk om even te poseren bij het bedieningstableau en ons het treinnummer te geven van de staaltrein.  Gendron-Celles 16-08-1997.

De dag liep langzaam ten einde en we besloten nog een keer terug te gaan naar de tunnel van Ansereme.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: Om 18.05 uur verschenen dan de 4404 en 4406 als trein L 7637 voor de lens richting Dinant, waarbij we geheel de 410 meter lange tunnel in kijken tot het einde. We wachten hier de terugrit af (foto onder) van Dinant naar Bertrix, trein L 7618, waarbij de 4406 voorop liep.  Anseremme, tunnel 16-08-1997.

Het was weer een prachtige dag geweest.