www.sporen-met-rob.nl
(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)
Lijn 43/42, Liège-Guillemins - Rivage - Luxemburg, 28-08-1993
Eén van de meest fraaie spoorlijnen in België loopt van Luik naar Luxemburg. Ik besloot dus om er maar eens een dag aan te wagen en daar had ik géén spijt van. Het was vanuit mijn startplaats Chaam een kleine 2 uur rijden en je was er. De 28ste augustus viel op een zaterdag waardoor je ook de trein van Haarlem naar Luxemburg kon fotograferen. Veel meer als personentreinen reden hier niet, op soms een enkele goederentrein na en dan ook nog om de 2 uur. We vertrokken om 07.00 uur en waren rond 09.15 op onze eerste plek van bestemming.
Foto (Rob van der Rest) Als eerste trein van die dag kregen we de 5528 en 5515 met de IR 110 van Luxemburg naar Liège-Guillemins voor de lens. Station Trois-Ponts 28-08-1993.
Na deze foto verlieten we het station om een stuk verder op een klein viaduct te gaan staan voor de trein uit Nederland. Daarbij hadden we en prachtig zicht op het gehele station.
Foto's (Rob van der Rest) Vervolgens was het wachten op de IC 1139 die startte in Haarlem en via Utrecht CS-Den Bosch-Eindhoven-Maastricht-Visé-Liège Guillemins naar Luxemburg reed. Tussen Maastricht en Luik werd de tractie door een loc serie 27 van de NMBS overgenomen, tussen Luik en Luxemburg werden 2 machines serie 55 ingezet. De 5536 en 5529 leveren op deze dag de tractie. We zien hier het vertrek uit het station van Trois-Ponts, op de onderste foto zien we ook nog een klein stukje van de tunnelingang van de 345 Mtr. lange tunnel van Trois-Ponts. 28-08-1993
Vanuit Trois-Ponts ging het daarna een klein stukje terug richting Luik naar de omgeving van Coo, een afstand van ongeveer 2 kilometer. Oók daar zochten we weer een klein viaduct op om ook het prachtige landschap van de Ardennen goed in beeld te krijgen.
Foto (Rob van der Rest) Nóg een internationale trein kondigde zich aan, de D 496 van Basel SBB naar Maastricht, deze keer getrokken door de 5523. In de achtergrond de bebouwing van Coo, het station is op deze foto net niet te zien. Coo 28-08-1993.
Foto (Rob van der Rest) Aan de andere kant van dit viaduct had je zicht op de uitgang van de 305 Mtr. lange tunnel van Coo. Hoewel ik wist om hoe laat de IR 115 in Coo moest arriveren moest ik de gehele tijd naar de tunneluitgang blijven kijken om de trein als deze de tunnel uitkwam niet te missen, je had maar enkele seconden om de foto te maken die ik voor ogen had. Het lukte wonderwel, alle rijtuigen achter de 5528 staan er op. Coo 28-08-1993.
Vanuit Coo ging het dan weer wat zuidelijker naar het dorpje Petit-Halleux waar we een fotoplekje zochten. Het weer was er in de tussentijd niet beter op geworden en we werden dan ook getrakteerd op enkele forse regenbuien, héél gewoon voor de Ardennen. Even was het droog en konden we de volgende trein richting Luik fotograferen.
Foto (Rob van der Rest) De 5536 en 5529 met de IR 114 van Luxemburg naar Luik (Liège-Gillemins in het Frans), de dwarsliggers zijn nog nat van de regen. Petit-Halleux 28-08-1993.
Omdat de volgende regenbui zich al aankondigde besloten we maar een stationnetje op te zoeken, in dit geval het fraaie, buiten gebruik zijnde stationnetje van Grand-Halleux. Daar stonden we in ieder geval droog.
Foto (Rob van der Rest) Geheel onverwacht werden we getrakteerd op een 55er in oude kleurstelling. Een sluitende overweg en het geluid van een zware dieselmotor kondigden een trein aan maar waarvandaan was onzeker. Plotseling was hij er, de 5509 als losse loc op weg van Gouvy richting Luik. Tijd om een beter plekje te zoeken was er niet maar het plaatje viel achteraf niet tegen. We zien een stukje van het stationsgebouw van Grand-Halleux wat op 20 februari 1867 in gebruik was genomen en op 1 juni 1988 werd gesloten. Het was toen nog 2-sporig op dit lijndeel, tegenwoordig is het enkelsporig waarbij het spoor waarop de 55er rijd verwijdert is.
Foto (Rob van der Rest) Met 4 M2-rijtuigen aan de haak heeft de 5512 géén moeite om de trein op eindpunt Gouvy te krijgen. Grand-Halleux, Reu de l'Entrade 28-08-1993.
Vanwege het regenachtige weer besloten we om terug te keren naar huis waarbij we een tussenstop maakten in Trois-Ponts. Dat was een goede zet want bij aankomst in Trois-Ponts scheen de zon.
Foto (Rob van der Rest) Deze keer fotografeerde ik het hele station van Trois-Ponts mee, links het stationsgebouw wat net zoals alle andere op het gedeelte Trois-Ponts - Gouvy werd geopend op 20 februari 1867. Op 30 juni 2005 werd de handmatige kaartverkoop gestaakt. Uiterst links op de foto is nog een stukje van het seinhuis te zien. We zien het vertrek van de 5523 met de D 495 van Maastricht naar Basel SBB. Trois-Ponts 28-08-1993.
Voor mij werd dit de 'foto van de dag'. De 5523 met de D 495. Achter de loc bevinden zich de volgende rijtuigen: SBB-CFF-FFS RIC B, SBB-CFF-FFS RIC AB, CFL Wegmann B en NMBS DMs.
Hierna ondernamen we de terugtocht naar ons verblijf in Chaam, het was een dag om niet te vergeten...