www.sporen-met-rob.nl
(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)
Ardennen, lijn 166, 30-04-1996 Deel 1
Na de eerste succesvolle dag op 29-04 hoopten we dat er de 2e dag van ons verblijf in de Ardennen ook leuke treinen voor de lens zouden komen, het weer mee bleef zitten en we mooie fotoplekjes zouden vinden. Je moest afgaan op een wegenkaart en beschrijvingen van sommige plaatsen want Google Maps moest nog uitgevonden worden, dat maakte het wel spannend trouwens. Aangezien Louette-Saint-Pierre, waar we ons hotel hadden, dicht bij Gedinne lag begonnen we daar, de rest van de dag zouden we van lieverlee verder naar het zuiden gaan. Het is vroeg in de ochtend als we onze eerste foto's maken en gelukkig, de zon schijnt volop.
Foto's (Rob van der Rest) Bij de overweg bij het stationnetje van Gedinne (niet zichtbaar achter het treinstel) maak ik dan de eerste foto's. De 4404 is als L 7608 op weg naar Bertrix, het wachten is daarna op de L 7629 die vanaf Bertrix onderweg is naar Dinant. Het treinstel wat die dienst uit mag voeren is de 4507. Gedinne N95 30-04-1996.
We besluiten verder te reizen naar de omgeving van Beauraing naar het plekje waar we de dag hiervoor ook al waren. Treinen kon je van ver aan zien komen dus je hoefde niets te missen.
Foto (Rob van der Rest) Vanuit Luxemburg is deze autotrein op weg naar Ronet bij Namen. De locs van de Luxemburgse spoorwegen trof je hier veelvuldig aan zoals de CFL 1808 op deze foto. Omgeving Beauraing 30-04-1996.
Foto (Rob van der Rest) Kort achter de autotrein is de 4501 uit Beauraing vertrokken als L 7631 naar Dinant. Dit treinstel zou ik deze dag nog vaak fotograferen. Wegens werkzaamheden aan het spoor verderop richting Wiesme wordt alleen enkelsporig gereden, normaal rijd deze trein over het andere spoor. Omgeving Beauraing 30-04-1996.
Foto's (Rob van der Rest) Na een flinke tijd wachten doemt in de verte de dagelijkse ketelwagentrein richting Luxemburg op. Deze werd vrijwel altijd met een loc van de CFL en NMBS gereden, deze keer met de CFL 1817 en NMBS 5301. Gezien het feit dat ik niet alleen een camera gebruikte voor kleurenfoto's maar ook een voor dia's konden er opnames gemaakt worden van 2 kanten, de diacamera gebruikte vriend Nelis waardoor van deze trein vanaf 2 kanten gefotografeerd kon worden. Nelis was niet mee voor de treinen maar voor de gezelligheid, gelukkig kon hij wel goed fotograferen. Omgeving Beauraing 30-04-1996.
Foto (Rob van der Rest) De 4501 was inmiddels weer als L 7612 op de terugweg vanuit Dinant naar Bertrix. Omgeving Beauraing 30-04-1996.
Hierna besloten we om deze fotoplek te verlaten.
Foto (Rob van der Rest) We nemen een plekje in op onze rit naar het zuiden bij het viaduc de Thanville om nogmaals de 4501 te kunnen fotograferen. Het lukte maar net want een voorbijrijdende vrachtwagen blokkeerde bijna het beeld, die was net op tijd weg. 30-04-1996.
Foto (Rob van der Rest) Het Viaduct de Thanville bevind zich in deze fraaie omgeving, dit plaatje maakte ik in het dorp Vonéche. De kleine kerk, de fraaie woningen, de bloesem aan de bomen en de stapel hout links op de foto, een groene glooiende helling, de Ardennen ten voeten uit. 30-04-1996.
Maar terug naar het spoor...de volgende fotoplek werd de omgeving van Paliseul. Hoe het er daar uitzag moesten we gaan ondervinden.
Foto (Rob van der Rest) We stopten in Paliseul bij de overweg aan de Rue de Bouillon en daar hadden we weer geluk, er kwam een beladen ertstrein aan. Voorop de CFL 1808 die we al eerder die dag met een autotrein gefotograafeerd hadden, de erachter aanwezige NMBS loc is niet genoteerd. 30-04-1996.
Foto's (Rob van der Rest) We reden een stukje terug de Rue de Carlsbourg op om bij het fotograferen de nog in gebruik zijnde armseinen op de foto te krijgen. We hoefden niet lang te wachten op de volgende trein, in dit geval de 5216 en 5217 met een lege ertstrein richting Ronet. Even later volgde (foto onder) vanaf de andere kant de 4505 die als L 7614 onderweg was naar Bertrix. In de achtergrond rechts is nog net het bescheiden stationnetje van Paliseul te zien. 30-04-1996.
Na de passage van de 4505 vertrokken we direct naar ons volgende fotopunt waarbij we het treinstel voorbleven.
Foto's (Rob van der Rest) Even na het station van Paliseul kwam de 4505 voor een rood sein te staan. Zo kon het stel mooi van de zijkant gefotografeerd worden. Gelijk verder het kleine viaduct oprijden om van daaraf de 4505 nogmaals te fotograferen, daarbij kwam ook het armsein en het houtverwerkingsbedrijf goed in beeld. De bovenste foto werd gemaakt vanaf de Rue Mont-le-Bour, het viaduct ligt aan de Rue de Nollevaux. Paliseul 30-04-1996.
Gezien het feit dat je hier vanaf beide kanten van het viaduct goede foto's kon maken bleven we hier een tijd.
Foto's (Rob van der Rest) Goederentreinen waren hier normaal niet zo dik gezaaid maar deze middag mochten we niet klagen. Vóórdat we het wisten kwam de volgende trein alweer, de schone 5212 had een leuk goederentreintje aan de haak waarmee hij op weg was naar Bertrix. Paliseul, Rue de Nollevaux 30-04-1996.
Foto (Rob van der Rest) Na deze passage van de 5212 kwam er nog veel meer leuks voor de lens, nog even een close-up van de loc en het wachten was op de volgende trein. Paliseul, Rue de Nollevaux 30-04-1996.
Hoe de late middag en begin van de avond verliep zie je op de volgende pagina.