www.sporen-met-rob.nl
(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)
Ardennen (Dinant en Anseremme), lijn 166, 10-08-1995
Lijn 166 bleef een enorme aantrekkingskracht op mij hebben. Ondanks het weinige treinverkeer was de lijn altijd een bezoek waard, er waren zoveel interessante en mooie plekjes, zelfs als je een keer niet zo ver wilde reizen. Op deze dag bleef ik dan ook in de omgeving van Dinant en Anseremme. In de ochtend verbleef ik een poos in Dinant, daarna verplaatste ik me naar de N97. In de middag zocht ik een plekje bij de brug over de Maas bij Anseremme.
Foto (Rob van der Rest) CFL 1806 en een onbekende soortgenoot zijn van Belval in Luxemburg onderweg met een lege ertstrein naar Ronet bij Namen. Dinant 10-08-1995.
Foto (Rob van der Rest) Op spoor 1A staat stel 379 te wachten op zijn passagiers. Het personeel maakt in die tijd even een praatje met elkaar terwijl een moeder met haar kinderen in de trein stapt. De 379 rijdt als IC H 1834 via Namen naar de badplaats Blankenberge. Dinant 10-08-1995.
Foto's (Rob van der Rest) De toeristentreinen tussen Dinant en Houyet voor de kajakliefhebbers waren ook weer onderweg. We zien de terugkomst van de lege trein op spoor 3, stevast een loc serie 52-53 of 54 met 4 M-2 rijtuigen. Op deze dag is het de 5320 die even later om 09.46 uur als T 8996 zal vertrekken. Dinant 10-08-1995.
Foto's (Rob van der Rest) Binnen gekomen om 10.17 uur is de L 7629 bestaande uit de 4501, een versterkingsrijtuig en de 4510. De uit Bertrix afkomstige trein stopt onderweg natuurlijk ook in Houyet voor kajakkers uit die richting, vandaar het extra rijtuig. Om 10.25 wordt weer vertrokken naar Bertrix (foto onder) als trein L 7610. Dinant 10-08-1995.
Foto's (Rob van der Rest) We wachten nog even een poosje op de terugkeer van de 5320 uit Houyet die om 10.46 uur weer vanaf spoor 3 als T 8997 van Dinant naar Houyet gaat met een verse lading kajakliefhebbers. Dinant 10-08-1995.
Op de wegenkaart hadden we gezien dat je vanaf de provinciale weg N97 een plekje had waarbij je vanonder het viaduct over de Maas richting Dinant kon kijken. Je had dan ook zicht op de spoorlijn aan de overkant.
Foto (Rob van der Rest) Links is een klein stukje van de lijn tussen Anseremme en Dinant te zien. De straat op de voorgrond met de bussen is de Rue de Givet. Rechts zien we de Citadel van Dinant. Dinant 10-08-1995.
Foto (Rob van der Rest) Na een poosje verscheen er een loc van de CFL met een ketelwagentrein richting Luxemburg. Hierdoor kon je goed zien hoe het spoor zich langs de Maas kronkelde. Je stond op deze plek maar net onder het viaduct van de N97 wat de naam draagt Viaduc Charlemagne. Dinant 10-08-1995.
Foto (Rob van der Rest) De treinstellen met het versterkingsrijtuig , de 4510 en 4501 komen vanuit Bertrix als trein L 7633 naar Dinant. Dinant 10-08-1995.
Foto (Rob van der Rest) Het uitzicht naar de andere kant van de Maas was niet geweldig. We zien 2 locs serie 52/53 met een staaltrein in de richting van de brug bij Anseremme rijden. Fotograferen was wel een dingetje, er zat van alles in weg, bomen en de pilaar van het viaduct in beeld. Toch maar knippen.... Anseremme 10-08-1995.
Foto's (Rob van der Rest) Links van de pilaar kreeg je zicht op de brug en de sluis in de Maas, nóg net was een plaatje mogelijk. Het spoor wat onder de beide locs doorloopt is dat van de enkelsporige lijn naar Givet. Op de onderste foto hebben de beide machines Anseremme bereikt op hun weg naar Luxemburg. Anseremme 10-08-1995.
Hierna reed ik naar de brug bij Anseremme om daar wat foto's te maken. De brug heeft ook een voetgangersdeel en aan het einde ervan kon je foto's maken van treinen óp de brug.
Foto's (Rob van der Rest) Als eerste fotografeer ik trein L 7635 vanuit Bertrix bestaande uit de 4408 en 4506 richting Dinant. De 4506 wordt dus vanachteren gefotografeerd met daarbij in beeld het viaduct van de N 97 waar ik eerder stond. Anseremme 10-08-1995.
Foto (Rob van der Rest) Na een kwartiertje, de trein bleef in Dinant 8 minuten staan om dan vervolgens weer richting Bertrix te gaan als L 7614, kon ik de 4506 en 4408 weer fotograferen. Anseremme 10-08-1995.
De eerste spoorbrug dateerd van 1896 en heeft dienst gedaan tot 1940. Hierna werd de brug herbouwd en uitgevoerd als vakwerkbrug met geklonken stalen bouten, op dezelfde wijze dus als de Eifeltoren. Hij heeft een lengte van 300 Mtr. en een breedte van 7 Mtr. Op de foto hieronder is dat prachtig te zien. De brug bestaat uit 4 delen.
Foto (Rob van der Rest) De 4503 komt als trein 4633 over de brug van Anseremme richting Dinant gereden. Anseremme 10-08-1995.
Foto's (Rob van der Rest) Ook dit stel komt na een kwartiertje als trein 4632 weer langs richting Bertrix. Op deze foto is het klinkwerk prachtig te zien. Anseremme 10-08-1995.
Wat was er deze dag ook weer veel te genieten geweest...