www.sporen-met-rob.nl
(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)
Mol, Neerpelt en Budel, 04-10-1992
Op 4 oktober 1992 reed in verband met de Trein-Tram-Bus dagen van de NMBS er ook een pendeltrein met de naam Teutenexpress tussen Weert, Budel en Hamont. Gezien het feit dat het deze dag ook mooi weer was ging ik via Mol, Neerpelt en Overpelt naar Budel om daar de Teutenexpress te fotograferen. Het werd een leuke dag waarbij niet alleen de trein maar vooral ook de klassieke beveiliging in Budel uitgebreid gefotografeerd werd.
Foto's (Rob van der Rest) Op zondag vond je altijd wel één of meerdere machines van de serie 51 op de sporen in Mol. De 5143 heeft een in rongenwagens beladen containertrein aan de haak, terwijl op het spoortje bij de oude goederenloods de 5182 het weekend over staat. Mol 04-10-1992.
Vervolgens ging ik naar Neerpelt om daar even in de rondte te kijken.
Foto's (Rob van der Rest) In Neerpelt was zojuist de 6255 aangekomen vanuit Antwerpen. Aangezien ik in Neerpelt al vaker foto's gemaakt had besloot ik om een keer naar het vlakbij gelegen Overpelt te gaan. Voordat ik Neerpelt verliet maakte ik nog wel even een foto van het armsein wat zich bevind langs de verbinding Neerpelt- Hasselt via Houthalen-Helchteren. Sedert 1957 was over die lijn geen reizigersverkeer meer maar reden wel regelmatig (tot 2 juli 1996) nog goederentreinen. Neerpelt 04-10-1992.
Toen ik in Overpelt aankwam bleek er geen stationsgebouw meer te zijn en was dit een halteplaats geworden. Wél overheerste er de landelijke sfeer wat onderstaande foto's opleverde.
Foto (Rob van der Rest) Vertrek van de 6294 als drukloc van de trein naar Neerpelt. Overpelt 04-10-1992.
Foto (Rob van der Rest) Landelijker kan je het bijna niet hebben. Aankomst van de 6255 met de trein van Neerpelt naar Antwerpen CS. Overpelt 04-10-1992.
Na deze passage zette ik koers naar Budel om daar de Teutenexpress te gaan fotograferen.
Foto's (Rob van der Rest) Aankomst van de Teutenexpress vanuit Weert. De trein bestond uit 6 rijtuigen ingeklemd tussen de 5144 en 5175. De belangstelling voor deze ritten was groot. Voor de seinpost van Budel hebben de reizigers zich al verzameld. Het sein staat al in de vertrekstand, de trein rijd nog een stukje door tot over de overweg. Gezien het feit dat Budel geen perron had, zoals op de foto's te zien is, moesten reizigers veilig kunnen in-en uitstappen. Dat kon dus op deze manier. Budel 04-10-1992.
Foto's (Rob van der Rest) Boven: Terwijl de passagiers bezig zijn in te stappen maak ik gauw een foto om vervolgens een klein sprintje te trekken naar een plekje bij het inrijsein van Budel (foto onder) om het vertrek richting Hamont-Achel vast te leggen. De prachtig uitziende 5144 maakt het plaatje compleet. Goed te zien is ook de draad waarmee de seinen bediend worden. De naar links lopende draad eindigt bij het voorsein van Budel, dit voorsein bevond zich volgens mij ongeveer bij de grens tussen Nederland en België. Budel 04-10-1992.
De terugrit naar Weert fotografeerde ik bij Hamont-Achel.
Foto (Rob van der Rest) De 5175 verzorgt nu de trekkracht van de uit Hamont-Achel komende trein. Het voorsein was jammer genoeg zeer kort geopend, in de achtergrond ligt volgens mij de overgang aan de Erkstraat in Hamont-Achel. Hamont-Achel 04-10-1992.
Foto's (Rob van der Rest) Nog een foto van de voorbijrijdende Teutenexpress die weer op weg gaat naar Weert, als laatste een opname van het mooie voorsein van Budel voor treinen vanuit Hamont-Achel. Een mooie dag zat erop. Hamont-Achel 04-10-1992.