www.sporen-met-rob.nl

Allerlei, Deel 19

Treinen van toen...

Foto (Rob van der Rest) Het Sgm stel 2952 is onderweg als sprinter van Deurne naar Eindhoven en bevind zich hier thv. de overweg aan de Biesdeel in Vlierden. Al enige tijd geleden heeft men hier hekken en een geluidswand neergezet, zodat fotograferen daar geen optie meer is. Zo jammer...Opname op 18-11-2011.

Foto (Rob van der Rest) Vlak voordat ik op deze plek in Heukelom wilde gaan fotograferen werden ook hier hekken geplaatst, iets wat ik niet wist anders had ik hier misschien niet naar toe gereden. We zien de 1777 die met een stam Benelux-rijtuigen onderweg is als ledigmaterieel voor onderhoud naar Maastricht. De 1777 werd tussen november 2017 en mei 2018 na 24 dienstjaren uit de dienst genomen en in 2019 gesloopt. Nog even (december 2023) en dan zullen ook de loks serie 1700 van de Nederlandse sporen verdwijnen. Opname op 07-05-2013.

Foto (Rob van der Rest) De sprinters tussen Utrecht en Baarn werden op 28-05-2013 nog met Plan V gereden. We zien de stellen 467 + 456 gereed staan voor vertrek naar Baarn in Utrecht CS.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SNCF Benelux

Foto (Rob van der Rest) De allereerste rit van SNCF vond plaats op de havenspoorlijn. Het is een instructie/wegleerrit mat de Vossloh 5001615 of 1616 op 07-06-2007. Het nummer van de loc kan ik niet ontcijferen, het staat op het fabrieksschild op de zijkant.  Rotterdam, Vondelingenweg.

Foto (Rob van der Rest) Op 27-09-2007 tref ik de 5001615 of 1616 met de "Roven Shuttle", Tr. 41844 van Pernis naar Venisseux (Fr). In de begintijd was de trein slecht beladen, zoals goed op de foto te zien is, later werd dit beter. Nog steeds is er geen goed leesbaar nummer op de locs aanwezig.  Barendrecht, Vrijenburgweg.

Foto (Rob van der Rest) Tijdens een bezoek aan het station van het Belgische Visé, tref ik de dan van nummering voorziene 1615. De trein aan de haak is afkomstig van Geleen Lutterade DSM, de lading is in deze gasketelwagens koolzuur en de trein rijd onder nummer 48649 naar Lyon Saint-Priest.  Visé, 27-02-2009.

Foto (Rob van der Rest) De laatste opname die ik van een machine van SNCF Benelux maak is deze. De van CB Rail gehuurde 6601 (nog in ERS kleuren) heeft een goed beladen containertrein aan de haak richting kijfhoek. Het is niet de "Roven Shuttle"want die werd in maart 2008 al opgeheven wegens gebrek aan goede belading, de foto dateerd van 30-10-2009. In januari 2010 werden SNCF Benelux, Veolia Cargo Benelux en ITL Benelux samengevoegd en ging het geheel verder als Captrain.  Doorkomst Station Dordrecht.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ertstreinen, van hier naar daar...

Al vele jaren lang rijden er vanuit de Rotterdamse Maasvlakte beladen ertstreinen naar het Duitse Dillenburg. In de 80er en 90er werd met diesellocs gereden zoals we op de eerste foto zien. Daarna tot heden (september 2022) zien we locs van de serie 189 voor deze treinen die vanaf de Maasvlakte tot Dillenburg voor de trein blijven.

Foto (Rob van der Rest) De Railion 6404, 6421 en 6445 zijn met een ertstrein vanuit de Maasvlakte onderweg. De treinen hadden toen nog een koppelwagen aan beide einden van de trein. In Venlo gingen de 3 6400en van de trein af en werd deze overgenomen door Duitse elektrische locomotieven. De foto werd gemaakt op 15-07-2005 bij Hulten als de trein op weg is richting Venlo.

Foto (Rob van der Rest) De DBC 189 042-5 + 189 043-3 zijn met de beladen ertstrein op pad naar Dillenburg, de koppelwagens waren niet meer nodig want ook de locomotieven beschikten over automatische koppelingen wat voorop op de loc goed te zien is.  Barendrecht, Vrijenburgweg 16-04-2013.

Foto (Rob van der Rest) Tijdens een korte vakantie in het plaatsje Bremm bij Neef vind ik vlakbij het station van Neef een aardig plekje. De DB 189 036-7 + 189 035-9 hebben zojuist de 370 meter lange Petersbergtunnel achter zich gelaten. Die tunnel loopt van het plaatsje Ediger- Eller naar Neef en eindigd daar thv. de Neefer Frauenberg. Het grootste deel van de reis van de Rotterdamse Maasvlakte naar Dillenburg zit er dan op.  Opname op 06-09-2022.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Station Neef, Duitsland

Op een klein stationnetje s'ochtends in de vroegte... valt er soms wat te lachen, (alhoewel, de machinist van de "Hamster" dacht er duidelijk anders over), een beetje leedvermaak dus.

Aangekomen op het kleine station van Neef in Duitsland wacht ik om 10.22 uur op de aankomst van het 2-delige treinstel wat zijn passagiers naar Trier zal brengen. Normaal zijn er één of 2 passagiers die in of uitstappen. Op 4 september 2022 was dat toch wat anders, het station was gevuld met 15 fietsers die met elkaar een fietstochtje wilde maken, iedereen keurig met de helm op en gadegeslagen door vriendin Joke die op de bovenste foto in de achtergrond zichtbaar is. Er waren niet alleen 15 passagiers maar ook evenzoveel fietsen (en dat was het probleem). Waar normaal een stop was van 1 minuut werden dat er 5! Het merendeel van de fietsers waren wat oudere dames met slechts enkele mannen daarbij die er voor moesten zorgen dat ook alle fietsen in het treinstelletje meegingen. het oude perron lag namelijk een flink stuk lager als de instap van de trein. Paniek alom toen na een minuut of 3 de machinist de cabine uitsprong en tot spoed maande en dat met een stemverheffing deed die ik kon horen vanaf mijn fotoplekje. Dat was wel een dingetje...zeker 4 minuten vertraging oplopen die je onderweg nauwelijks kan inhalen. Nadat de "Meester" weer was ingestapt kon de trein verder en kon ik genieten van een leuk treinstelletje in een fraai landschap. Even later kwam ik aan bij de nog steeds lachende Joke...

Foto (Rob van der Rest) Aankomst van DB treinstel 442 003 in het station van Neef (Duitsland) op 04-09-2022.

Foto (Rob van der Rest) Een weer instappende machinist die het treinstel even verlaten had.  Station Neef, 04-09-2022.

Foto's (Rob van der Rest) Vertrek uit Neef van de RB 81 Koblenz Hbf - Trier Hbf.  04-09-2022.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Van FYRA tot IC D...

Foto's (Rob van der Rest) De eerste keer dat ik een Fyra trein zag was in Rotterdam CS, zei reden toen nog voor een deel zonder de tekst 'Fyra' op de rijtuigen en alleen tussen Amsterdam CS en Rotterdam CS. Die inzet was gestart op 7 september 2009. De machines hadden dezelfde rode kleurstelling als de rijtuigen, op een enkele witte loc na. Op de bovenste foto staat de E 186 117 klaar voor vertrek naar Amsterdam. De trein was met 2 machines gekomen, aan het andere einde bevond zich de E 186 121. Deze was ondertussen afgekoppeld en bleef op Rotterdam CS achter. Opname 10-12-2009.

Foto's (Rob van der Rest) Een uur later kwam de E 186 116 Rotterdam CS binnen gereden vanuit Amsterdam. Na enige tijd zette de E 186 121 zich voor de trein die gezamelijk met de E 186 116 daarna naar Amsterdam werd gereden. Deze rijtuigstam had al wel het Fyra-logo op enkele rijtuigen zitten zoals we op het 3e rijtuig op de onderste foto kunnen zien.  Opname 10-12-2009.

Foto's (Rob van der Rest) Ook de elektrische locomotieven kregen later het Fyra-logo zoals we op de E 186 117 kunnen zien als deze op Rotterdam CS aankomt. De treinen reden toen al door naar Breda want deze foto en die hieronder werden gemaakt op 18-11-2011. Vanaf  04-04-2011 was deze verlenging een feit. Foto onder: Niet alle machines waren rood zoals onderstaande foto laat zien.  De E 186 236 bij aankomst met de trein uit Breda, een stewardes wacht geduldig op het perron om met deze trein naar Schiphol te gaan, het station is nog midden in de verbouwing zoals we aan de linkerkant van de opname goed kunnen zien.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit Breda komt de E 186 118 voorbij op weg naar Amsterdam. Zowel rijtuigen als lok hebben de Fyra-logo's. Rotterdam CS 27-07-2013.

Foto (Rob van der Rest) Door het debacle met de nieuwe Ansaldo treinstellen op de HSL die ook de naam Fyra voerden wilde NS zo snel als mogelijk van die naam af. De Fyra veranderde op de verbinding Amsterdam-Rotterdam-Breda van naam en werd met ingang van 15-12-2013 IC-Direct. We zien de E 186 236 nu zonder logo's op de lok en rijtuigen op 11-12-2013 in station Breda, weliswaar nog als Fyra maar zonder de logo's die toen al verwijdert waren.