www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Begin (1975) en einde (2021) Stads Gewestelijk Materieel
Het is eind november 1975 als ik voor het eerst kennis maak met het SGM. Vanaf 1 september 1975 is er een proefbedrijf met dit nieuwe materieel tussen Rotterdam CS en Hoek van Holland met de treinstellen 2002 - 2009. 46 jaar later wordt er afscheid genomen van deze materieelserie, op 11-12-2021 rijden er voor het laatst treinen door heel Nederland waarmee er een einde komt aan 46 jaar inzet in de reizigersdienst. Op 02-12-2021 rij ik voor de laatste keer mee in het SGMm tussen Barendrecht en Dordrecht. Datzelfde treinstel (2990) waarin ik mijn laatste rit maakte fotografeer ik op 11-12-2021 als deze bezig is met zijn laatste rijdag op de verbinding Den Haag CS - Dordrecht.
Foto's (Rob van der Rest) Vertrek van Rotterdam CS naar Hoek van Holland van de SGM 2006 + 200?. De eerste kennismaking met dit nieuwe materieel, zonder spiegels nog bij de bestuurderscabine's. De start van een nieuwe generatie, op de onderste foto vanaf de achterzijde gefotografeerd. Rotterdam CS, november 1975.
We zijn 46 jaar verder als ik instap voor mijn laatste ritjes met het SGMm materieel.
Foto (Rob van der Rest) SGM 2960 als sprinter 5047 van Den Haag CS naar Dordrecht. Station Barendrecht, 02-12-2021.
Foto's (Rob van der Rest) Na aankomst in Dordrecht fotografeer ik de trein waarmee ik gekomen was bij vertrek als sprinter 5144 naar Den Haag CS. Ik loop een stukje verder het perron op om even later de aankomst (foto onder) te fotograferen van de stellen 2132 + 2966 die als sprinter 5149 uit Den Haag CS komen. Station Dordrecht, 02-12-2021.
Het vertrek van het SGM fotografeer ik ook nog en besluit daarna te wachten op de volgende trein, in dat geval een 2-tal treinstellen SNG. Met die trein ga ik even later naar Zwijndrecht.
Foto (Rob van der Rest) Geduldig wachten passagiers op de SNG stellen 2733 + 2327 die als sprinter 5049 in het station stoppen waarna ik instap op weg naar Zwijndrecht, een tochtje van 3 minuten. Die trein gaat als sprinter 5146 naar Den Haag CS maar komt door een aanrijding niet verder als Schiedam Centrum. Station Dordrecht, 02-12-2021.
Foto's (Rob van der Rest) De eerste trein die ik voor de lens krijg in Zwijndrecht is de 2993 als sprinter 5046, ook die haalt het eindpunt niet door de eerdere aanrijding en eindigt op Rotterdam CS. Tegelijkertijd (foto onder) komen de SGM stellen 2990 + 2962 aan als sprinter 5051 richting Dordrecht. Station Zwijndrecht, 02-12-2021.
Foto (Rob van der Rest) Met de volgende trein ga ik weer naar mijn eerdere opstappunt station Barendrecht. De 2962 + 2990 rijden als sprinter 5148 van Dordrecht naar Den Haag CS. Ik stap in het achterste stel, de 2990. Dat ritje duurt 6 minuten en ook deze trein haalt de eindstreep niet, hij eindigt in Delft. In totaal zat ik deze dag 16 minuten in het SGMm, lang genoeg voor een afscheid en om nog éénmaal te genieten van het rijden in een dergelijk treinstel. Station Zwijndrecht, 02-12-2021.
Foto (Rob van der Rest) Gelukkig was er op de laatste rijdag nog wat zon, voor een laatste foto ging ik weer naar het plekje bij Kijfhoek Zuid. Ik fotografeerde de SGMm 2990 waarin ik mijn laatste SGMm kilometers op 02-12-2021 als passagier had gemaakt, nu als sprinter 5047 op weg naar Dordrecht. De gehele dag reed het stel tussen Den Haag CS en Dordrecht. Kijfhoek Zuid, 11-12-2021.
Met veel plezier heb ik 46 jaar lang foto's van deze treinstellen gemaakt, adieu SGM!