www.sporen-met-rob.nl
Op deze voor mij laatste dag van de parades lukte het me om 2 kaartjes te bemachtigen, nog twee keer dan genieten van al die stomers die in Europa bedrijfsvaardig rondreden. 12 machines deden deze dag mee aan de parades, het grootste aantal tot dan toe. Het was dus een dag om niet te vergeten. De beide kaartjes voor de parade heb ik al die tijd trouw bewaard, een bijzonder aandenken aan een schitterend festijn dat nooit meer in die vorm zal plaatsvinden. Ook de negatieven zijn trouw bewaard, helaas zijn ze in 1989 slecht ontwikkeld en dat is in sommige foto's helaas terug te vinden (en door mij niet helemaal te herstellen). Omdat ik ook de parade van 17.00 uur bezocht is deze fotoserie samengesteld uit de beide parades.
Foto's (Rob van der Rest) Wachten om de parade van 16.00 uur te kunnen bezoeken. Vanaf één van de aanwezige wagons werden deze foto's gemaakt. Voorop loopt de vuurloze loc van de SSN, daarachter de NS 3737 en dan 3x SSN, de 52 3879, 41 105 en 23 023. Utrecht, 05-08-1989.
Om 16.00 uur zocht ik een plekje dicht bij de start van de parade, de parade van 17.00 uur werd gevolgd vanaf bijna het einde van het perron.
Foto (Rob van der Rest) De eerste opname van de middag. De SSN 52 3879 en Tsjechische 475 179 wachten op de start van de parade. Utrecht, 05-08-1989 (16.00 uur).
Foto's (Rob van der Rest) Boven: De machtige 475 179 om 16.00 uur en tijdens de parade om 17.00 uur op de onderste foto's. Utrecht, 05-08-1989.
Foto's (Rob van der Rest) Het volgende stel machines wat voorbij kwam waren de SSN 41 105 en de SBB 2978. Vanaf de eerste parade tot aan de laatste toe was de SBB loc steeds van de partij. Het lukte (foto onder) om van deze Zwitserse machine een mooie foto te maken met in de achtergrond een deel van de SSN 41 105 met een zeer bekende 'meester' als machinist. Utrecht, 05-08-1989.
Foto's (Rob van der Rest) Het lukte om de SSN 41 105 ook nog alleen vast te leggen. Daarna was het de beurt om het volgende setje te fotograferen. De Poolse Pt 47 112 naast de vuurloze loc Nr.3 van de SSN. Een wereld van verschil, de vuurloze Nr.3 had genoeg stoom in de ketel om het beide parades vol te houden. Utrecht, 05-08-1989.
Foto (Rob van der Rest) De Poolse Pt 47 112 met grote 'Windleiplaten' was ook een van de bijzondere machines tijdens de parade. Het was samen met de Tsjechen en Oost-Duitse machines bijzonder dat die locs in Nederland waren, tenslotte bestond het "IJzeren gordijn" toen nog. Utrecht, 05-08-1989.
Foto's (Rob van der Rest) In de achtergrond bij de foto hierboven zagen we ze al klaar staan, de SSN 23 023 en de Tsjechische 498 022 in de blauwe kleuren. De 498 022 was een zeer opvallende machine waar je vanaf de zijkant zo doorheen keek, tussen de aandrijfwielen en de ketel was een grote vrijwel lege ruimte wat de machine een bijzonder uiterlijk gaf. Utrecht, 05-08-1989.
Foto's (Rob van der Rest) Tijdens de parade van 17.00 uur kwam de SSN 23 023 in zijn geheel mooi in beeld, op de bovenste 2 opnamen was deze gedeeltelijk verstopt achter de Tsjechische loc. En nu de 498 022 ook mooi alleen reed daarvan ook maar een plaatje gemaakt. Utrecht, 05-08-1989.
Enkele machines had ik in de parade van 16.00 uur niet gefotografeerd, om dat goed te maken deed ik dat in de parade van 17.00 uur.
Foto (Rob van der Rest) Toen net nieuw bij de SSN, de Oostenriijkse 52.3879. Niet zo prachtig in de verf als de andere SSN machines maar toch bijzonder om te zien. Zo was de ÖBB ook middels deze machine op de parade vertegenwoordigd. Utrecht, 05-08-1989.
Foto's (Rob van der Rest) Zoals het goede buren betaamd de NMBS en NS naast elkaar op de foto. De NMBS 29 013 die in dat weekend als 'Oude Gracht express' onderweg was vanuit België en de NS 3737 die deze dag geen rit had. 2 totaal verschillende machines waarbij het Engelse uiterlijk van de 3737 duidelijk eruit springt. Utrecht, 05-08-1989.
Foto's (Rob van der Rest) Als laatste 2 machines dan de MBS 657 en de SHM 7742. Zij waren iedere dag, geheel terecht, op de parade te zien. Utrecht, 05-08-1989.
Met deze laatste 2 opnamen eindigde voor mij de Parades, resten me nog opnamen van alle 12 locs aan elkaar op weg door Utrecht CS naar het tijdelijke stoomdepot. Dat in de laatste update over de viering van 150 jaar spoorwegen in Nederland.