www.sporen-met-rob.nl

(Rotterdamsche Tramweg Maatschappij)

Al sedert mijn geboorte (1946) kan ik de RTM, ik ben immers onder de rook van het depot Feijenoord geboren. Als kind herinner ik mij de stoomtrams zoals zij over de Rosestraat, Putselaan en Beijerlandselaan reden op weg naar de Eilanden. In het geheugen ligt ook het bietenvervoer in de 50er jaren. In het laatste jaar van de RTM ging ik op werkdagen naar Nieuw Hellevoet met de door een dieselloc getrokken trein, als elektricien werkte ik daar. Over de periode van de tram kan ik wel een klein boekje schrijven, maar aangezien ik niet zo'n geweldige schrijver ben hebben gelukkig anderen dat al wel gedaan.

Foto (Rob van der Rest) Het prachtige RTM logo met daarin het stadswapen van Rotterdam. Zó ziet het logo eruit op de zijkant van de houten rijtuigen. Opname op 01-09-2007.

Foto (Rob van der Rest) Wat is dit zal je denken. Het is een kunstwerk (60 x 90cm) wat ik in 2016 heb gekocht in Middelharnis. Of deze tot kunstwerk bewerkte postkaart ooit door de RTM uitgegeven is weet ik niet maar het lijkt er wel op. Zichtbaar is stoomloc 37, gebouwd in 1906 bij Werkspoor. De postkaart laat ons het tramstation van Middelharnis zien, de opname moet dus in 1906 of iets later zijn gemaakt. Momenteel wordt bij de 'Stichting voorheen RTM' in Ouddorp een replica gebouwd van dit locje. Het kunstwerk is gemaakt door Jaap Reedijk.

Foto's (Rob van der Rest) Jarenlang stond in het Spoorwegmuseum RTM loc 57 met o.a. rijtuig AB 417. Het geheel stond in de buitenlucht wat niet zo bevorderlijk was voor de algehele toestand van loc en rijtuigen. In april 2009 ging al het in het Spoorwegmuseum aanwezige materieel van de RTM officieel over naar de St. vh.RTM in Ouddorp. Opnamen op 04-07-1971.

De begintijd in Hellevoetsluis

Bijzonder is het feit dat het bestuur van de Tramweg Stichting het inzicht had om in 1965 een bod te doen op het RTM materieel om het zo voor het nageslacht te bewaren. De TS was trouwens speciaal hiervoor opgericht. Het bod slaagde! Het materieel kreeg een plek aan de Tramhaven in Hellevoetsluis. Al snel werd tussen Hellevoetsluis Tramhaven richting Vlotbrug gereden. In de begintijd een klein stukje spoor wat later tot aan Vlotbrug liep. Omdat ik vooral begin 70er jaren druk was met DB stoom ging ik in 1974 voor het eerst weer eens kijken in Hellevoetsluis naar de vorderingen van de Tramweg Stichting. Wat ik daar toen aantrof vind je in onderstaande foto's.

Foto (Rob van der Rest) Bij aankomst in Hellevoetsluis was men aan het rangeren met een rijtuig, het nummer daarvan heb ik niet genoteerd. Het was stoomloc 56 waarmee deze rangeringen plaatsvonden. Toen was er nog geen enkele aanleiding die er voor ging zorgen dat later van Hellevoetsluis naar Ouddorp verhuisd werd. Op de foto drukt de 56 het rijtuig richting Tramhaven. In de achtergrond in het toen nog weidse landschap, ligt Vlotbrug. Opname op 26-10-1974.

Foto (Rob van der Rest) In de achtergrond lagen toen nog de dijkwoninkjes langs het spoor. De Tram heeft bijna de overweg bereikt die aan het begin lag van de Tramhaven. Opname op 26-10-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: De overweg is bereikt, daar staan nog enkele liefhebbers die komen kijken naar het rangeren. Deze dag was geen gewone rijdag voor het publiek, de loc was dan ook niet voorzien van zijn kenmerken aan de zijkant. Op de schoorsteen was het nummer altijd wél zichtbaar, het locschildje zat er vast op. Op de onderste foto heeft men de RTM sporen bereikt waarbij het achterliggende Haringvliet in beeld komt.  Opnamen op 26-10-1974.

Vanzelf wilde ik de stoomloc die ik uit mijn kindertijd zo goed kende nog wat van dichterbij bekijken.

Foto's (Rob van der Rest) Loc 56 was na het wegzetten van het passagiersrijtuig begonnen met het verplaatsen van wat goederenwagens. Daarbij werd ook de loc nog even goed getest en bekeken, zoals op de onderste foto goed te zien is. Station Hellevoetsluis 26-10-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Nauwgezet wordt gekeken of alles goed over het fraaie handwissel loopt waarna na het rangeerwerk de loc verder verzorgd gaat worden en tot stilstand komt. De bel van de machine heeft de gehele tijd dat ik aanwezig was keurig naast de oliekan aan de zijkant gestaan. Station Hellevoetsluis 26-10-1974.

De RTM bestaat als museum in 2016 50 jaar, wat geweldig dat dit mogelijk is. Enorme dank is natuurlijk verschuldigd aan alle mensen die een dergelijk jubileum mogelijk hebben gemaakt, vanaf het ontstaan van de Tramweg Stichting tot aan de huidige Stichting voorheen RTM.  Door mijn leeftijd geniet ik al 70 jaar van de RTM.

Vele foto's die ik in de loop der jaren maakte zullen hier nog volgen...