www.sporen-met-rob.nl

(Spoorwegfoto's tijdens vakantie)

Zuid-Frankrijk, Bloemenriviéra en Toscane van 17-06 tot 28-06-2019. Deel 1

Heenreis van Rotterdam naar Diano Marina, 17 en 18-06-2019.

Vanaf Rotterdam ging het met de eigen auto naar het dorpje Zeeland in Noord-Brabant. Daar stapten we over op de bus die ons naar Italië zou brengen. Eenmaal in het hotel in Diana Marino was er iedere dag wel een uitstap gepland. Regelmatig had ik daarbij het geluk dat een kort bezoek langs een spoorlijn of station mogelijk was. Vooral in Italië kon ik goede foto's maken.

Maar we gaan terug naar de eerste 2 dagen waarbij in hoofdzaak vanuit de rijdende bus foto's gemaakt werden. Er werd in Duitsland gereden over de autobaan 61, ons overnachtingschotel was aan de rand van Mulhouse in Frankrijk. Op de weg daarheen hadden we een lunchstop aan de A 61 bij het Moseltal viaduct waarbij je een prachtig uitzicht had over de Moezel en de naastgelegen spoorbaan.

Foto's (Rob van der Rest) Vanuit Winningen richting Koblenz Hbf. komt een treinstel van de DB serie 442 in de verte aangereden. Het nummer heb ik niet kunnen ontcijferen, ook niet toen het onder mij doorkwam (foto onder). De schaduw over het treinstel is van het autobaanviaduct.  Opnamen op 17-06-2019.

De volgende dag werd vanuit Mulhouse naar Basel gereden en daar werd Autobaan 2 genomen, via Luzern, Stans en Altdorf richting Andermatt.  Bij Schattdorf was er een koffiepauze waarna richting de Gottardtunnel gereden zou worden.

Foto (Rob van der Rest) Ergens tussen Erstfeld en Göschenen werd deze foto gemaakt. Toevallig zaten we die dag op de voorste stoelen in de bus wat o.a. dit uitzicht opleverde.

Foto (Rob van der Rest) Niet ver voor Göschenen kon ik dit plaatje schieten van de spoorlijn naar Göschenen, een prachtige blokpost met een kleine overweg.

Foto (Rob van der Rest) Een klein stukje verder was weer een stukje van de spoorlijn te zien, ditmaal met een stukje van een galerij die de spoorbaan beveiligd tegen vallend gesteende. In het bovenste gedeelte zijn trouwens grote betonnen steunen (ook op de foto hierboven) te zien die instortingen van de berg op dit punt moet voorkomen.

Foto (Rob van der Rest) Zonder dat ik precies wist waar we ons bevonden maakte ik deze foto. Na lang puzzelen kwam ik er achter dat dit een deel van het station van Göschenen moest zijn, er is zelfs een deel van een rijtuig te zien.  18-06-2019.

Foto (Rob van der Rest) Een stukje verder, als we Andermatt bijna bereikt hebben, komt de spoorlijn uit de berg over een gemetselde brug. De brug heeft ook nog een naam: Teufelsbrücke. Imposant zoals het er hier uitziet. Een betere foto kon ik helaas niet maken, liever had ik nog wat meer van het onderste brugdeel op de foto gehad.

Kort hierna rijden we door Andermatt waarbij ik ook een blik op het station kan werpen maar het niet kon fotograferen. Een stukje verder had ik meer geluk.

Foto's (Rob van der Rest) Wegens het plaatsen van (geluids?)wanden komen we voor een stoplicht te staan. Na enkele seconden duikt er een trein op die richting het station gaat. Het is een trein van de Matterhorn Gotthardbahn die de verbinding Visp - Andermatt onderhoud. Aankomst van deze trein is 11.17 uur in Andermatt. Andermatt-Uri, 18-06-2019.

Vervolgens rijden we verder richting Italië via de Gotthard-pass en maken een stop op het hoogste punt waar we even van de sneeuw kunnen genieten. De chauffeur reed dus niet via de Gotthard tunnel.

Foto's (Rob van der Rest) Het hoogste punt van de Gotthard-pas, geweldig wat een landschap!  18-06-2019.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl we de weg naar beneden aangevangen hebben krijgen we nog een blik op de weg die we omhoog gereden zijn. Een fantastisch uitzicht op het Gotthard massief is ons deel.

Eenmaal onderaan de Gotthard-pas bereiken we de stad Airolo. Hier begint ook de Gotthardtunnel voor auto's en vrachtwagens. Vrachtwagens mogen door de nieuwe veiligheidsmaatregelen niet meer in file door de tunnel. Rechts op de foto hieronder staan ze te wachten, iedere minuut mag er één door de tunnel in.

Foto (Rob van der Rest) Het plaatsje Airolo met op de voorgrond de Autobahn 2 waar wij ook op terecht zullen komen met in de midden het station van deze plaats. Het stationsgebouw is rechts boven de 3 gele zelflossers te zien. 18-06-2019.

Foto's (Rob van der Rest) Nog een laatste plaatje maak ik van het spoor thv. de Stalvredotunnel bij Airolo en dan op weg naar ons hotel via Bellinzona, Milaan, de Povlakte en Genua naar Diana Marino.