www.sporen-met-rob.nl

HTM loc 8 in Rotterdam, 27-08-1989

Ook in 1989 reed de TMR in de maanden juli en augustus nog met de HTM 8 zijn rondjes vanaf station Rotterdam CS. Door de viering van 150 jaar spoorwegen in Nederland maakte ik van de inzet van de HTM 8 géén opnamen, behalve op de laatste rijdag, op zondag 27 augustus. Die dag was het zeer slecht weer, het stortte de hele dag van de regen, het voordeel daarvan was wel dat het lokje daardoor ook lekker stoomde, goed voor het sfeertje. De oude pekelwagen die diende voor de materialen voor de verzorging van de loc reed die dag niet mee. Of deze in de dagen ervoor ook ontbrak weet ik niet omdat de laatste rijdag ook de enige dag was dat ik de "Ooievaar" in 1989 fotografeerde.

Foto (Rob van der Rest) De HTM 8 "Ooievaar" met Allan bijwagen 1040 rijdend in de bocht van de Scheepstimmermanslaan. 27-08-1989.

Foto (Rob van der Rest) De "Ooievaar" op de terugweg naar Rotterdam CS, nog net te zien is RET stel 1602 als dienstwagen op lijn 5 naar Schiebroek. Scheepstimmersmanslaan 27-08-1989.

De regen zorgde er die dag voor dat ik met de auto onderweg was, na deze in de buurt van het Hofplein geparkeerd te hebben kon ik daar wat plaatjes maken.

Foto's (Rob van der Rest) Kort na de zoveelste stortbui lukte het me om bovenstaande foto's te maken op het Hofplein, de tram komt vanaf het Weena en zal de Coolsingel oprijden (foto onder) waarna deze zijn weg zal vervolgen richting de Willemskade. Het was een slecht bezette rit, er waren slechts 3 passagiers in het Allanrijtuig. 27-08-1989.

Foto (Rob van der Rest) Vlak voor de stop aan de Willemskade kon ik de "Ooievaar" vastleggen op de plek waar de Willemsstraat verlaten wordt en de tram de Maasstraat inrijd die de verbinding vormt tussen Willemsstraat en Willemskade. 27-08-1989.

   

Foto's (Rob van der Rest) De laatste opnamen van de inzet van de HTM 8 "Ooievaar" maakte ik tegenover de nieuwbouw in de Scheepstimmermanslaan. Twee jaar lang hebben de Rotterdammers en toeristen kunnen genieten van de inzet van deze museumtram. Het lokje is bedrijfsvaardig in 2006 opnieuw in dienst gekomen bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik. 27-08-1989.