www.sporen-met-rob.nl

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC)

Tandradspoorweg van Núria, 12-07-2013

Tijdens een vakantie in het prachtige Prinsdom Andorra werden enkele excursies per bus uitgevoerd. Eén van die excursies voerde ons naar ski- en bedevaartsoord Vall de Núria hoog gelegen in de Pyreneeën. Dit deel van de Pyreneeën behoort toe aan Spanje (Catalonië). De lijn verbind Ribes de Freser met Queralbs en Vall de Núria. Omdat Queralbs het hoogste punt in deze vallei is waar men met een auto kan komen is deze lijn de enige manier om bij het skioord Núria te komen. Op onze weg naar Ribes de Freser maakten we vanuit Andorra een tussenstop in het dorpje La Molina. Bij toeval maakten we de stop ter hoogte van het station.

Foto's (Rob van der Rest) De voor-en achterzijde van het station van La Molina. La Molina ligt aan de lijn R3 die loopt van Barcelona via Vic naar Puigcerdà, welke lijn wordt uitgebaad door Rodalies.   Aan dezelfde lijn ligt ook Ribes de Freser, het startpunt van de tandradspoorweg naar Núria.

Foto (Rob van der Rest) Bij aankomst bij station Ribes de Freser trof ik er dit stel (075M) van Rodalies die even later vertrok richting Barcelona.

  

Foto's (Rob van der Rest) Links het station van Ribes de Freser van Rodalies (RENFE) en rechts het station van Ribes-Enllaç van de FGC. De foto's werden vanaf dezelfde fotoplek gemaakt.

In het geheel overdekte station van Ribes-Enllaç stapten we in treinstel A5, daarover later meer, eerst wat over de lijn zelf. Deze tandradspoorweg werd in gebruik genomen op 22 maart 1931 en heeft een spoorbreedte van 1000mm. Vanaf de aanleg is deze al elektrisch met een spanning van 1500 Volt gelijkstroom. De lengte van de lijn is 12,5 Km. De eerste 5,5 km zijn uitgevoerd als conventioneel spoor en de rest als tandradspoorweg waarbij gebruik wordt gemaakt van het Systeem Abt. De maximale helling is 15%. In totaal overbrugt deze lijn een hoogteverschil van 1062 meter.

Vanuit het startpunt van de lijn in Ribes-Enllaç rijden we naar het dichtbij gelegen station Ribes-Vila. Daarna rijden we via Ri-alb en Queralbs naar Vall de Núria. Onderweg komen we prachtige stukjes tegen zoals onderstaande foto's laten zien en bereiken dan na 40 minuten reistijd het eindpunt Núria. De lijn geeft ons ook een beeld op galerijen, viaducten en bruggen die vanuit de trein erg moeilijk te fotograferen zijn.

Foto (Rob van der Rest) We rijden in de richting van de bergen in de achtergrond, vertrek uit Ribes-Vila.

  

Foto's (Rob van der Rest) Links één van de galerijen in de lijn, het laatste deel van de lijn heeft een lange tunnel waarna we met het voor ons gereserveerde treinstel A5 het eindpunt in Núria bereiken.

Foto (Rob van der Rest) Direct na aankomst van onze trein arriveerde de reguliere trein met treinstel A10. De belettering mist aan de voorzijde de 1. Treinstel A10 en A11, lagevloertreinen type GTW, werden in 2003 gebouwd bij Stadler in Zwitserland.

Foto (Rob van der Rest) Zó mooi is het in Núria. Treinstel A5, gebouwd in 1985 bij SLM en BBC bleef de gehele dag in Núria. In totaal werden er 4 van gebouwd, genummerd A5-A8.

Foto's boven (Rob van der Rest) Om 13.30 uur vertrekt de trein weer naar Ribes-Enllaç, ongeveer 200 Mtr. vanaf het station verdwijnt de trein in de tunnel.

  

Foto's (Rob van der Rest) Links het fraaie stationnetje van Núria, rechts is goed te zien hoe het tandspoor er bij een wissel uitziet.

Foto (Rob van der Rest) Goederenvervoer kent men ook. In Núria bevind zich een hotel en enkele restaurants die middels deze wagons bevoorraad worden, autoverkeer is naar Núria  immers niet mogelijk dus geschied alles per trein.

Foto (Rob van der Rest) Het station van Núria gefotografeerd richting het dal.

Foto (Rob van der Rest) Het mooie stationnetje van Núria bezit deze fraaie wachtruimte.

Foto (Rob van der Rest) Vall de Núria gezien vanaf de berg. Rechtsonder is nog net een puntje zichtbaar van het tandradspoor.

Foto (Rob van der Rest) In het grote gebouw is ook een mooie tentoonstelling te zien over de bouw en geschiedenis van deze tandradspoorweg, daar was ook een model te zien van het  Systeem Abt.

Foto (Rob van der Rest) Nog een klein stukje en dan is het station van Núria bereikt door stel A10. Rechtsachter, met het puntdakje, de tunneluitgang.

Foto (Rob van der Rest) De stellen A10 en A5 in het station van Núria, de A10 zal de passagiers om 14.30 uur weer naar het dal brengen.

Foto (Rob van der Rest) De zijkant van stel A10. La cremallera de Vall de Núria staat voor "De tandradbaan van Vall de Núria".

Foto (Rob van der Rest) Zicht vanaf de berg, rechts een stukje van de kabelbaan.

Foto (Rob van der Rest) Vall de Núria is ook een pelgrimsoord. In beeld het Mariaheiligdom van Nuria, een pelgrimsoord met een lange traditie als plaats van inkeer en gebed.

Om 15.30 uur in de middag werd door ons gezelschap de reis terug gemaakt. Aangezien de ramen (natuurlijk) niet open kunnen probeerde ik toch om nog wat plaatjes te maken. Het lukte om het meest imposante viaduct van de lijn te fotograferen, niet zonder weerschijn maar beter iets dan niets.

       

Foto's boven (Rob van der Rest) In Ribes-Vila bevind zich een klein depot met werkplaats, de wissels worden nog bediend met de hand zoals in 1931.

       

Om een idee te geven waar de tandradspoorweg zich bevind bovenstaand kaartje en het treinkaartje (wat geknipt wordt vóór de terugreis) zoals wordt uitgegeven. Met recht een sensatie om een keer te reizen met deze tandradspoorweg zoals op het treinkaartje staat aangegeven.