www.sporen-met-rob.nl

(Ruildia's), Deel 1

In de jaren tussen 1969 en 1984 kwam je rond het spoor vaak stoomliefhebbers tegen die net zoals ik "gek" waren van de stoomlocomotief. Zij reisden vaak door Duitsland en soms ver daarbuiten om een verdwijnend fenomeen op de gevoelige plaat vast te leggen. Soms kwam men op plaatsen waar een ander weer niet kwam en zo werden soms opnamen met elkaar geruild. Ook ik deed daar aan mee en zijn er in mijn verzameling dia's terechtgekomen die ik niet zelf gemaakt heb. Met de huidige techniek is het mogelijk om ondanks de ouderdom van sommige opnamen er nog iets moois van te maken.

Vaak weet ik in het geheel niet meer wie een geruilde opname heeft gemaakt, van sommige weet ik het wel en vermeld dan hun naam. Mocht de fotograaf van toen zijn opnamen tegenkomen en vind hij dat deze door mij niet gepubliceerd mogen worden op mijn site verzoek ik hem mij dat mee te delen waarop de foto verwijderd zal worden. Ook al weet ik de naam van de toenmalige fotograaf is het vaak erg moeilijk om iemand te vinden zodat toestemming gevraagd kan worden voor publicatie.

Foto H.Palmer (verz. Rob van der Rest) De 050 446 bezit een beplating aan de voorzijde, net zoals sommige machines van de serie 044. Bw. Altenbeken, 29-05-1976.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto H.Palmer (verz. Rob van der Rest) De 044 508 was wel de beroemdste loc van het Bahnbetriebswerk Gelsenkirchen/Bismarck. De machine werd veel voor afscheids- en excursieritten gebruikt. Het personeel vertroetelde dan ook deze loc zoals op de foto te zien is. De machine bevind zich hier in zijn thuishaven, Gelsenkirchen/Bismarck. Opname op 9 oktober 1976.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fotograaf onbekend, (verz. Rob van der Rest) Deze foto van de 038 884-3 (38 2884) is gemaakt op 8 mei 1975 toen de loc als "Denkmal" stond bij het plaatselijke zwembad van de plaats Löhne. De in 1968 terzijde gestelde (Aussgemusterde) loc verbleef hier van 1971 tot 1983. Vanaf 1984 behoort de machine tot het Verkehrsmuseum Nürnberg. De loc werd uiterlijk opgeknapt tussen april 1984 en oktober 1985 in het AW Lingen. In 2014 behoort de loc nog steeds tot het DB museum Nürnberg.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto H.Kühn, (verz. Rob van der Rest) Een bekend beeld in dit Bw. Een 50er, 050 855, op de draaischijf met in de achtergrond het gebouw van de Lokleitung. Bw. Kirchenlaibach 12-10-1972.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Fotograaf onbekend, verz. Rob van der Rest) Een mooie loc zonder locschilden. De machine waar het hier om gaat is de 043 196 (ex 44 1203). Op 26-10-1977 werd de loc als laatste machine van het Bw. Rheine terzijde gesteld. Daarna werd de loc als monument bij het station van Salzbergen neergezet en bevind zich daar nog steeds. Bovenstaande opname in Bw. Rheine dateert van 14-05-1977.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  

Foto's H.Kühn, (verz. Rob van der Rest)  Een regelmatig terugkerend beeld in het station van Bayreuth waren de militaire treinen die reden met een dieselloc serie 211 en een machine van de serie 44 of 50. Links boven vertrekken de 211 187 en 044 177 (met Riggenbach gegendruck Bremse) uit Bayreuth op weg richting het militaire oefengebied bij Grafenwöhr. De stoomdruk in de 044 177 is hoog. Op dezelfde ochtend rangeert de 064 295 zich naar een personentrein in het station van Bayreuth voor een rit naar Weiden. De opnamen werden gemaakt in mei 1972.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Hal Palmer, verz. Rob van der Rest) Stoom bij de ÖBB. In de omgeving van Schwarzenau waren nog machines van de Oostenrijkse serie 93 actief. In het Zfst.Schwarzenau wordt de 93 1418 verzorgd voor de volgende rit. Opname op 21 augustus 1975.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (H.Kühn, verz. Rob van der Rest) Deze opname is gemaakt in Bayreuth Hbf. ter hoogte van Stellwerk 3. De 050 591 is met de Dg.54100 (Kirchenlaibach-Lichtenfels) op weg richting Neuenmarkt-Wirsberg en verder naar Lichtenfels. De opname dateert van 10-07-1973.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fotograaf onbekend (verz. Rob van der Rest) Met de 24 009 van Eisenbahn-Kurier werd op 20 augustus 1978 gereden op de Westfälische Landes-Eisenbahn. De loc was toen 50 jaar oud. Op welk deel van de WLE de opname is gemaakt is onbekend. De machine is sedert 1972 eigendom van Eisenbahn-Kurier. Zijn laatste inzet in de normale dienst was bij de Deutsche Reichsbahn rond 1970.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Hal Palmer, verz. Rob van der Rest) De 023 002 staat gereed om met de N5862 uit Bf. Osterburken te vertrekken. Opname op 25-04-1975.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (H.Kühn, verz. Rob van der Rest) Bayreuth Hbf op 28 augustus 1972. Aan het perron staat gereed de 211 189 met een personentrein richting Kirchenlaibach, ernaast wacht de 064 448 die, na enig rangeerwerk, als personentrein N 4081 onderweg gaat naar Weiden, vertrek uit Bayreuth om 08.10 uur, aankomst weiden om 9.13 uur.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto's (Hal Palmer, verz. Rob van der Rest) Het Deense Spoorwegmuseum in Odense heeft verschillende rijvaardige locomotieven. Zij worden regelmatig ingezet voor speciale treinen zoals de foto's boven en onder laten zien. Boven: De R 963 met een passagierstrein in het station van Kauslunde, de foto onder van de E 991 werd gemaakt in Rodekvo. De E 991 werd gebouwd bij de firma Frichs in Aarhus in 1947. De opnamedatum van beide foto's is 4 september 1977.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (W. van Herpen, verz. Rob van der Rest) Een sfeerplaatje gemaakt in het Bw.Trier. Herkenbaar zijn een loc van de serie 23 en 50. Opname begin jaren '70.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto Erich Seitz, verz. Rob van der Rest) 094 567 tijdens een Sonderfahrt in Bf. Altenau. Opname op 13-02-1972.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto W. van Herpen, verz. Rob v.d.Rest) Met een beladen ertstrein van 4000 Ton vertrekken 2 machines van de serie 043 en 042 uit Emden. Emden Zuid mei 1975.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Fotograaf onbekend, verz. Rob van der Rest)  In juli 1973 werd er tussen Nürnberg en Crailsheim nog met de locserie 23 gereden. In beeld het vertrek van de 023 050 uit Bf. Ansbach.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto Hal Palmer, verz. Rob van der Rest) De 042 097 met een goederentrein bij Hanekenfahr, in opzending loopt een V60 mee. Opname op 24-01-1976.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto Heinz Kühn, verz. Rob van der Rest) De 044 647 heeft bijna het station van Bayreuth bereikt, de machine heeft op dat moment nog als thuishaven Bw.Nürnberg Rbf. Opname in augustus 1972.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto Hal Palmer, verz. Rob van der Rest) Het Bw. Rottweil was een klein maar fraai Bahnbetriebswerk met bijzondere locomotieven. De serie 078 reed vanuit dit Bw. zijn laatste rondjes. In beeld de 078 246 met links de terzijde gestelde 038 382 (die ook een keer tijdens een speciale rit in Nederland was) en daarachter de 052 509. Opname op 15-09-1974.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto H.Kühn, verz. Rob van der Rest) De 001 008 voor een sneltrein naar Hof. De trein is hier aan het einde van de "Schiefe Ebene" aangekomen en zal direct door het station van Marktschorgast rijden. De opname werd gemaakt vanaf de verkeersbrug die over het station loopt. Een V100 doet dienst als drukloc. Opname in mei 1972.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto Jan van der Werve, verz. Rob van der Rest) Een bijzondere opname verkreeg ik door ruiling in 1972. De meest beroemde locomotief ter wereld in beeld tijdens zijn verblijf in de USA. De legendarische "Flying Scotsman" was van 1969 tot 1972 onderweg in de USA en werd daar voorzien van o.a. een fraaie koperen bel en een minder fraaie koplamp. Sedert 2004 is de machine in bezit van het National Railway Museum in York, vanaf januari 2006 wordt de machine daar gerestaureerd, in 2013 zou dit afgerond zijn. De foto werd tijdens een vakantie gemaakt in begin 1972 in de stad San Francisco.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto Hans Scherpenhuizen, verz. Rob van der Rest) Een foto van de Deutsche Reihsbahn (DDR). De 52 1969 staat gereed met een trein in het station van Bautzen. Je zou denken dat het een opname uit de 50er-jaren is gezien de rijtuigen en het karretje op het perron, de opname werd echter gemaakt in april 1972.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto,s Hal Palmer, verzameling Rob van der Rest) De 053 097 zien we hier rond de draaischijf van het Bw. Horb, de opnamedatum is 15-09-1974. Op het locschild zit een bordje met de tekst "Entnahme von Lokteilen ist Diebstahl".  De thuishaven van de loc was het Bw. Rottweil, de machine verbleef er van april 1974 tot 31-05-1975, waarna de loc bij Bw.Ulm terecht kwam. Het Bw. Rottweil werd op 01-06-1975 opgeheven. De machine naast de 053  is de 215 092.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto Hans Scherpenhuizen, verzameling Rob van der Rest) Het Bahnbetriebswerk Gremberg bezat in augustus 1972 nog deze machine, één van de weinige nog in dienst zijnde 55ers.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto H.Kühn, verzameling Rob van der Rest) De 064 355 wordt verzorgd in het Bw.Kirchenlaibach voor de volgende rit.  Opname in juni 1972.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto H.Kühn, verzameling Rob van der Rest) Vanuit het Bw. Nürnberg Rbf werden in 1972 nog steeds machines van de serie 86 in de reizigersdienst ingezet. Hun inzetgebied was voornamelijk het rijden van treinen in de omgeving van Beilngries, Neumarkt, Allersberg en Burgthann. In beeld de aankomst van de 086 160 met de N 2511(Neumarkt-Beilngries) in Beilngries. Opname op 30-09-1972.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto W.v. Herpen, verzameling Rob van der Rest) Vanuit de put van de draaischijf van Bw.Ehrang, in beeld v.l.n.r. 051 917, 052 990, 050 808 en 050 736, winter 1973.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto H.Scherpenhuizen, verzameling Rob van der Rest) Veel loctypen verdwenen begin jaren 70 van de sporen, stoomtractie was immers een aflopende tractievorm. Er waren dan ook regelmatig afscheidsritten zoals deze. Op 10-10-1970 werd afscheid genomen van de bouwserie 82 van de DB. De 082 025 en 082 040 tijdens een afscheidsrit in Bf.Siershahn.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto Erich Seitz, verzameling Rob van der Rest) De 65 001 tijdens het bevoorraden in het kleine Bw.Miltenberg. Opname op 27-02-1970.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto H.Kühn, verzameling Rob van der Rest) De 051 057 is zojuist in Bf.Falls binnengelopen met de N 2805 (Lichtenfels-Hof). Opname op 15-08-1972.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto H.Kühn, verzameling Rob van der Rest) Dát waren nog eens machines! De 001 173 op de draaischijf van Bw. Hof, de thuishaven van deze loc. Opname op 09-09-1972.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto H.Kühn, verzameling Rob van der Rest) De 086 534 komt de locloods van het Bw.Coburg uitgereden om zijn dienst te gaan beginnen. Opname september 1972.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto H.Kühn, verzameling Rob van der Rest) Deze keer een opname van een in Nederland ook zeer bekende machine, de 064 415 bij vertrek uit Bayreuth Hbf. met een personentrein richting Weiden. Na zijn verblijf bij de DB verhuisde de machine naar de VSM (Veluwse Stoomtrein Maatschappij) in Beekbergen. Opname in mei 1972.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto Erich Seitz, verzameling Rob van der Rest) De 065 001 vertrekt met een personentrein uit het station van Lengfeld richting Darmstadt. Opname op 15-06-1970.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto Hans Scherpenhuizen, verzameling Rob van der Rest) In het grensstation met (toen) Tsjecho-Slowakije en de Bondsrepubliek kwamen ook machines van de Tsjechische spoorwegen, de CSSR. In beeld het binnenlopen van een machine van de serie 556, verder nummer onbekend. Schirnding,  maart 1972.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto boven (Foto Erich Seitz, verzameling Rob van der Rest) De 001 180 is met de E 1863 (Bamberg-Hof) onderweg in de omgeving van Seulbitz. Opname op 30-10-1971.

Foto onder (Foto Erich Seitz, verzameling Rob van der Rest) 001 211 maakt zich sterk om de E 852 (Hof-Bamberg) naar zijn eindbestemming te rijden. Kulmbach 18-03-1972.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto H.Kühn, verzameling Rob van der Rest) Niet zómaar een loc serie 65 die hier in beeld is maar een opname van de 65 018 (thans SSN) tijdens rangeerwerkzaamheden in Aschaffenburg Rbf. in juli 1972. De machine heeft er dienst gedaan van 07-12-1970 tot 28-12-1972. Na de buitendienststelling op 28-12-1972 verbleef de machine nog lange tijd op een zijspoor van het Bahnbetriebswerk Aschaffenburg, ikzelf zag de machine op 06-07-1974 daar nog staan. Officieel werd de machine voor de sloop vrijgegeven op 12-04-1973 maar zover kwam het gelukkig nooit zodat de loc via het Deutsches Dampflokomotiv-Museum in Neuenmarkt-Wirsberg bij de Stoom Stichting Nederland terecht kwam.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Foto H.Scherpenhuizen, verzameling Rob van der Rest) Deze foto van de 055 440 (ex 55 3440) is gemaakt in het Bw. Aachen-West op 20 september 1970. Met deze machine werd een Sonderfahrt gereden naar en over de Geilenkirchener Kreisbahn, het was een gezamenlijke rit van de KEC (Kölner Eisenbahn-Club), IHS (Interessengemeinschaft Historischer Schienenverkehr) en NVBS (Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen).