www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen, Zutphen 25-04-1984)

Na mijn bezoek aan Zwolle werd het beeld verlegd naar Zutphen, daar zouden de gele diesel-tweetjes en de rode diesel-ééntjes nog volop in de rondte rijden. Zij waren actief op de lijn Enschede-Hengelo-Zutphen en op de lijn Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk. Ik koos Zutphen als startplek, daar had je dan ook nog de getrokken treinen van de verbinding Vlissingen-Zwolle. Al vroeg in de ochtend waren we daar, rond 08.00 uur aangekomen konden we genieten van een prachtige voorjaarszon die mij de gehele dag bleef begeleiden, over het weer had ik dus niet te klagen.

(Foto Rob van der Rest) Stel 170 was het eerste stelletje wat in beeld kwam toen we het station opliepen. Vrijwel direct vertrok het richting Apeldoorn als trein 7824. Door de laagstaande zon heb ik het stel vanaf de achterzijde gefotografeerd. Zutphen 25-04-1984.

(Foto Rob van der Rest) De 1106 met een vrolijk zwaaiende meester komt aan in Zutphen als trein 4620 (Vlissingen-Zwolle). Aan de perronzijde wacht een treinstel plan V die even later zou vertrekken als trein 9732 Zutphen-Arnhem-Utrecht-Den Haag CS/Rotterdam CS. Zutphen 25-04-1984.

(Foto Rob van der Rest) Na het vertrek van de trein naar Arnhem kreeg ik een blik op de werkplaats en de sporen ervoor waar stel 176 wachtte op de volgende inzet. Zutphen 25-04-1984.

 (Foto Rob van der Rest) Plotseling kwam een rode diesel-één in beeld gereden, het bleek te gaan om stel 25 dat gereed werd gezet om de dienst in te gaan. Zutphen 25-04-1984.

 

(Foto Rob van der Rest) Om 09.30 uur was stel 171 binnengelopen, deze had als trein 7230 (Enschede-Zutphen) zijn rit volbracht. Zutphen 25-04-1984.

(Foto Rob van der Rest) Ik moest aardig heen en weer lopen over het station om het volgende plaatje te maken, ik had het gepruttel van een "Sik" gehoord die naast het rangeerdersverblijf werd neergezet. Dat was mooi want de Lmt 288 leverde tezamen met het stel 25 en het overpad voor het personeel dit bovenstaande heerlijke plaatje op. Zutphen 25-04-1984.

Na het fotograferen van al dat moois werd het tijd voor een lekker bakkie koffie. Om rond 08.00 uur in Zutphen te kunnen zijn was ik om 05.00 uur mijn mandje uitgesprongen, even uitrusten was dus niet verkeerd want ik wilde graag ook nog verder reizen richting Winterswijk en ook nog de nodige lijnfoto's maken. Inmiddels was er wel iemand die me had verteld dat er 2 rode diesels op de lijn te zien waren tussen Zutphen en Winterswijk, dat was mooi, maar weer op het station gaan kijken dus.

(Foto Rob van der Rest) In het station stond stel 177 die trein 7234 (Enschede-Zutphen) voor zijn rekening had genomen. Zutphen 25-04-1984.

(Foto Rob van der Rest) Vanuit Winterswijk kwam stel 21 binnen. Wat mooi zag dat eruit in het stralende zonnetje, ondanks het ontbreken van de vleugel op de neus van deze stellen was deze vertegenwoordiger van het oude stroomlijnmaterieel prachtig om te zien. De plek waar de vleugel op de neus had gezeten was nog duidelijk herkenbaar. Het stelletje ging verder richting Apeldoorn als trein 7834, ik zou het later weer zien. Zutphen 25-04-1984.

(Foto Rob van der Rest) Na het vertrek van stel 21 viel de aandacht op het geronk van een "Sikje". Even later reed de Lmt 323 aan me voorbij, wat leuk om te aanschouwen. De kleine machine werd bediend vanaf de treeplank, één hand aan de rijcontroler en de andere aan het handvat en dan....tuffen maar met dat ding en indien nodig remmen met de voet! Zutphen 25-04-1984.

Na dit tafereel had ik het op het station van Zutphen wel gezien, ik ging via Vorden en Lievelde op weg naar Winterswijk. Op dat ritje nam ik me voor om wat mooie plekjes te zoeken zodat ik de rode dieseltjes goed tot hun recht kon laten komen. Onderweg kwam ik zulke fraaie stukjes tegen dat ik besloot niet alleen treinen te fotograferen. Bij Vorden trof ik de hoeve "Klokkenhof" in een werkelijk schitterend stukje landschap. Ik vind daarom deze plaat een must voor op de site. Ondertussen was het zaak in de gaten te houden wanneer er weer een trein in aantocht was.

(Foto Rob van der Rest) Wat kan de Achterhoek mooi zijn. Hoeve Klokkenhof in de omgeving van Vorden. 25-04-1984.

Foto boven en onder (Rob van der Rest). Dieselstel 25 op weg naar Winterswijk als trein 7831 (Apeldoorn-Winterswijk), het paard kijkt niet eens op en gaat rustig door met eten. Lievelde 25-04-1984.

(Foto Rob van der Rest)  Kort voor Lievelde vond ik deze plek in het fraaie landschap van de Achterhoek. Het is bij overweg De Stegge, de boerderij in de achtergrond is Tankweg 9, erachter ligt Erve Paske. Na een poosje wachten passeerde stel 21 op weg naar Winterswijk. 25-04-1984.

Na de passage van deze trein begon de maag een beetje te knorren als teken dat het tijd werd om ergens een broodje te gaan scoren. Ik liet de spoorlijn een poosje voor wat het was en na een korte pauze besloot ik maar weer op zoek te gaan naar een mooi plekje voor de afsluitende lijnfoto van deze dag. In de fraaie omgeving van Lievelde vond ik een mooi plekje. In mijn rustpauze was stel 21 weer vanuit Winterswijk op weg naar Zutphen gegaan en was het begeerde object voor een foto.

(Foto Rob van der Rest) Hoe fraai kan het zijn, het lijkt of dat de tijd hier heeft stilgestaan. Stel 21 als trein 7846 (Winterswijk-Apeldoorn). Omgeving Lievelde 25-04-1984.

In Winterswijk aangekomen zocht ik het station op en wachtte daar op de binnenkomst van de trein uit Apeldoorn. Aangezien de treinen om het uur reden en dit de laatste stop van de dag was kon ik het rustig aandoen.

(Foto Rob van der Rest) Binnenkomst van stel 170 als trein 7839 (Apeldoorn-Winterswijk), de viooltjes op de voorgrond geven een beetje extra voorjaarsgevoel. Winterswijk 25-04-1984.

(Foto Rob van der Rest) Direct na binnenkomst sprong ik het perron af en kon dit sfeerplaatje maken. In de achtergrond zien we het gelijktijdig binnengelopen stel Plan U wat de verbinding onderhield tussen Arnhem en Winterswijk via Doetinchem. Winterswijk 25-04-1984.

(Foto Rob van der Rest) Ik wachtte verder het vertrek, 14.50 uur naar Apeldoorn van stel 170 niet meer af, ik wilde voor het spitsuur weer thuis zijn, de meester in keurig blauw geniet nog even van de zon en een passagier zorgt er nog voor dat hij op tijd in de trein zit. Winterswijk 25-04-1984.

De NS had in die tijd op nog meer plaatsen dit fraaie stroomlijnmaterieel rijden en het was dan ook niet de laatste keer dat ik het fotografeerde, de schitterende Achterhoek was daarbij de favoriete plek.