www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Achterhoek, 18-08-1985.

Verschillende stationnetjes in de fraaie Achterhoek waren op deze dag het reisdoel. Natuurlijk lag het accent op de dieseltjes die daar de diensten verzorgden. Ik startte in Zutphen omdat ik daar ook wilde kijken naar de werkzaamheden bij de spoorverdubbeling van de brug over de IJssel. Helaas gebeurde er niet veel, wel lagen er wissels klaar om in te bouwen.

Foto (Rob van der Rest) Stel 177 staat gereed om richting Enschede te rijden. Zutphen 18-08-1985.

    

Foto's (Rob van der Rest) Vanuit Apeldoorn komt stel 171 binnengereden, op de linkerfoto zijn de werkzaamheden voor de spoorverdubbeling goed te zien. Zutphen 18-08-1985.

Foto (Rob van der Rest) Stel 171 is, nadat de passagiers uitgestapt zijn, weer terug gereden de brug op om vervolgens aan het perron te komen voor een slagje naar Apeldoorn. Goed te zien is het verschil in constructie van de nieuwe verkeersbrug en de oude spoorbrug. Tijdens de oorlog werden de oorspronkelijke bruggen verwoest en vervangen door tijdelijke bruggen. De verkeersbrug werd op 16-01-1946 na herstelling weer in bedrijf genomen waarna op 12-08-1946 er een tijdelijke spoorbrug kwam. Deze werd weer vervangen op 26-03-1950 door de brug op de foto. Die spoorbrug was afkomstig van de spoorbrug over de Rijn bij Oosterbeek, deze bleef enkelsporig tot aan 1986. Zutphen 18-08-1985.

Na korte tijd vertrok ik uit Zutphen om vervolgens richting station Goor te gaan en daar wat plaatjes te maken. Ik zocht een fotoplekje waarbij ik ook de armseinen goed in beeld kon krijgen.

Foto (Rob van der Rest) Het station van Goor met in beeld de beide uitrijseinen kant Lochem/Zutphen. Goor 18-08-1985.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit Lochem komt de stoptrein naar Enschede aangereden. Het is Plan U stel 113, tegenwoordig in het bezit van de SHD. Goor 18-08-1985.

Foto's (Rob van der Rest) Na een poosje komt stel 167 vanuit de richting Delden aangereden om verder te gaan naar Lochem. Goor 18-08-1985.

Foto (Rob van der Rest) Zó werden de seinen, wissels en overweg bediend, door middel van deze Alkmaarse handelinrichting. Station Goor 18-08-1985.

Van hier uit ging ik verder naar het station van Delden, ook hier bleef ik een poosje om te kijken hoe het er toe ging. Hier hing nog de sfeer van weleer zoals onderstaande foto's laten zien en op dit station was ook een handelinrichting op het perron wat enige unieke plaatjes opleverde.

Foto (Rob van der Rest) Het stationnetje van Delden met op de hoek onder de T de handelinrichting. 18-08-1985.

Foto (Rob van der Rest) Aankomst van stel 173 op weg richting Hengelo. Station Delden 18-08-1985.

Foto (Rob van der Rest) Na het binnenlopen van stel 173 worden wissel en inrijsein bediend voor de trein uit Hengelo. Achter de openstaande cabinedeur van het stel wacht de conductrice om na binnenkomst van de trein uit Hengelo het vertreksein te kunnen geven. Station Delden 18-08-1985.

Foto (Rob van der Rest) De beveiliging van het overpad is van een simpele uitvoering. Bij aankomst of vertrek van een trein aan spoor 1 voldoet een rood/witte ketting voldoende om het oversteken van of naar spoor 2 onmogelijk te maken. Stel 173 wacht op aankomst van de trein uit Hengelo. Station Delden 18-08-1985.

Foto (Rob van der Rest) Tijdens het aankomen langs perron 2 van stel 169 naar Zutphen vertrekt stel 173 naar Hengelo. Station Delden 18-08-1985.

Foto (Rob van der Rest) De DE 2 169 bij vertrek uit het station richting Goor/Zutphen. Station Delden 18-08-1985.

Het laatste reisdoel was het station van Hengelo om vandaar op weg te gaan naar mijn woonplaats Rotterdam.

Foto (Rob van der Rest) Een niet onbekende loc, de 1220, stond te wachten op een trein. De machine was op 27-12-1982 betrokken bij een ongeluk met Plan V stel 959 ter hoogte van de brug over de Delft Havense Schie (DHS). Na dit ongeval werd de loc weer hersteld. Station Hengelo 18-08-1985.

Foto (Rob van der Rest) De Lmt.329 was met een wagon met ballast in de weer geweest. Station Hengelo 18-08-1985.

Foto (Rob van der Rest) De laatste opname van die dag, stel 167 komt vanuit Enschede het station van Hengelo binnen. 18-08-1985.