www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Zwijndrecht en Kijfhoek, april 1984

Deze keer begin ik met een plaatje van de prachtige Grote of Onze-Lieve-Vrouwekerk van Dordrecht. De foto werd gemaakt vanaf de Zwijndrechtse kant van de Oude Maas. Vanaf mijn fotoplek, gelegen aan de Brugweg in Zwijndrecht komt de prachtige kerk steeds in beeld.

Foto (Rob van der Rest) Grote of Onze-Lieve-Vrouwekerk van Dordrecht. Foto vanaf de Ringdijk in Zwijndrecht. Opname op 01-04-1984.

Foto's (Rob van der Rest) 2 foto's gemaakt vanaf de Brugweg in Zwijndrecht. Vanaf hier had je een fraai uitzicht over de Oude Maas en Dordrecht waarbij je de treinen, uit Zwijndrecht komend, mooi kon  fotograferen maar vanaf Dordrecht (zoals de opnamen laten zien) was dat iets minder. Toch zijn het aardige foto's geworden en geven zij een beeld wat nu door de nieuwbouw van de spoorbrug, het 4-sporig maken en plaatsen van geluidswanden niet meer mogelijk is. Op de bovenste foto passeert de 1622 met de IC 1548 Venlo-Den Haag CS, op de onderste foto is de 1149 onderweg als IC 1950 die dezelfde route rijd als de 1622. Opnamen op 01-04-1984.

Halverwege de maand april maakte ik maar weer eens een ritje naar Kijfhoek, vooral de doorgaande sporen voor het personenverkeer hadden toen mijn aandacht.

Foto (Rob van der Rest) Omdat er bij voortduring ook aan de sporen op en rond Kijfhoek werkzaamheden plaatsvonden trof je er ook altijd wel één of twee "Sikken". De 338 met nog blauwe zwaailamp staat hier gekoppeld aan een kleine trein met bakwagens, sommige gevuld met vuile ballast.  Kijfhoek 13-04-1984.

Foto (Rob van der Rest) De 1215 bestaat nog steeds en is in dienst bij Railpromo (2016) en is de trekkracht voor het Panorama Railrestaurant. Op deze opname mag de 1215 de IC 2152 van Dordrecht naar Den Haag HS brengen. In de achtergrond is de bebouwing van Zwijndrecht zichtbaar.  Kijfhoek 13-04-1984.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit de richting Rotterdam is de 1224 op pad met de IC 2159 van Den Haag HS naar Dordrecht. Kijfhoek 13-04-1984.

Foto (Rob van der Rest) Er was nog een "Sik" aanwezig, in dit geval met een kraan. De 284 wacht, met enkele wagens beladen met spoorstaven, op de komende werkzaamheden.  Kijfhoek 13-04-1984.

Foto (Rob van der Rest) Het lijkt op deze foto alsof er een passagierstrein over de goederensporen rijd. Maar dat is niet zo. De 1652 heeft een goederentrein aan de haak met daarbij een aantal passagiersrijtuigen van de SNCF.  Ik stond net niet op de goede plek om de gehele trein vast te leggen.  Kijfhoek 13-04-1984.

Foto (Rob van der Rest) De IC 1954 van Venlo naar Den Haag CS is voorzien van enkele van de SNCF gehuurde rijtuigen. De 1648 mag het geheel naar zijn eindbestemming brengen.  Kijfhoek 13-04-1984.

    

Foto's (Rob van der Rest) Links boven: Het bekende Beneluxmaterieel kwam je hier natuurlijk ook tegen, in dit geval onderweg naar Brussel Z, bestaand uit 3 stellen Mat'57. Op de rechterfoto zien we de 1115 met de IC 1556 Venlo-Den Haag CS.  Kijfhoek 13-04-1984.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: De serie 1200 vond je ook voor de D-treinen van Amsterdam naar Parijs. Zij reden deze tot Roosendaal waar ze door een machine van de NMBS werden overgenomen. De 1222 is onderweg met de D 286. In de achtergrond is de bebouwing zichtbaar van de vroegere Heerlijkheid Rijsoord. Op 1 juli 1855 werd Rijsoord, wat toen nog een zelfstandige gemeente was samengevoegd met de Gemeente Ridderkerk. Op de onderste foto is de 1210 te zien voor de IC 2163 van Den Haag HS naar Dordrecht.  Kijfhoek 13-04-1984.