www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam, 1974 en 1975

In de inleiding over de NS staan al wat van mijn oudste opnamen die ik maakte. In dit item staan de foto's die door mij zijn gemaakt toen ik me alleen maar bezig hield met de stoomtijd in Duitsland, een heel enkele keer pakte ik ook de camera om wat opnamen te maken in mijn geboortestad Rotterdam. Ik fotografeerde toen ook alleen maar in Zwart/Wit, wat velen toen deden. Door een betere scanner en fotobewerkingsprogramma is het me gelukt deze opnamen toonbaar te maken zodat ook deze foto's, ten tijde van de plaatsing 40 jaar oud, een plekje op de site krijgen.

In juli 1974 nam ik mijn (niet zó beste) camera mee en vatte post bij het Clara-ziekenhuis. Hier was een klein stukje waar je foto's kon maken, echter ging ik in de avond ipv. de ochtend zodat ik met tegenlicht te maken kreeg. Toch wil ik ook deze 3 opnamen plaatsen.

Foto (Rob van der Rest) Een onbekende NMBS loc van de serie 51 passeert met de Trans Europ Express op weg naar Parijs. Rotterdam IJsselmonde, juli 1974.

Foto (Rob van der Rest) 2 machines van de serie 2400/2500 komen voorbijgereden op het grote rangeerterrein van IJsselmonde, het armsein toont veilig. Juli 1974.

Foto (Rob van der Rest) De 1225 is met een Beneluxtrein op weg richting Roosendaal, de machine is nog steeds, Anno 2015, rijvaardig. Na het einde van zijn loopbaan bij NS ging de loc naar ACTS en daarna naar EETC, deze laatste ging in april 2015 failliet en wat er nu met de loc gaat gebeuren is niet bekend. Rotterdam IJsselmonde, juli 1974.

In december 1974 nam ik een kijkje op Rotterdam CS, naar Duitsland gaan voor stoom was geen optie door het vaak slechte weer. Op een redelijk zonnige dag dan maar eens in Rotterdam op pad.

Foto (Rob van der Rest) De 1209 in de oude kleurstelling en de 2295 in het toen nieuwe geel/grijs broederlijk naast elkaar. In de achtergrond zijn de 'Hippel' 616 en een treinstel Mat'54 te zien. Rotterdam CS, december 1974.

Foto (Rob van der Rest) Het stoptreinmaterieel bestond vaak uit een enkel treinstel Mat'64. Op het voorste deel is de reclame van De Telegraaf te zien. Een onbekend stel komt het station binnen. Rotterdam CS, december 1974.

Foto (Rob van der Rest) Soms lette ik even niet op en werd verrast door dit stel Mat'54. Op nummering lette ik niet zo, niet zo slim want het was iets waar ik over het algemeen goed op lette als ik aan het fotograferen was in Duitsland. Binnenkomst in Rotterdam CS, december 1974.

Foto (Rob van der Rest) Ook van dit treinstel Plan T heb ik geen nummer maar het staat in ieder geval wél goed op de foto. Rotterdam CS, december 1974.

Foto (Rob van der Rest) De locserie 1500 vond je over het algemeen voor de treinen tussen Den Haag CS en Venlo. Ze waren dus ook veel in Rotterdam CS te zien, echter weinig als losse locomotief. De 1503 met nog ovale buffers komt over spoor 2 door het station gereden. Rotterdam CS, december 1974.

Foto (Rob van der Rest) Op spoor 5 wachtte de 1121, nog volledig in oude kleuren, op de volgende inzet. Rotterdam CS, december 1974.

In januari 1975 viel er op een van de dagen een mooi pak sneeuw, er op uit dan maar en dat zorgde voor onderstaande foto's.

Foto (Rob van der Rest) Een onbekende Plan T is op weg naar Dordrecht. Op de foto is het nodige te zien, voor het "Mallegat" staat op de straat bij de oude gasfabriek een wagon op het straatspoor, verder is het voorsein (rechts) mooi in beeld evenals het fraaie bordessein (links), in de achtergrond links is de toren van de kerk in de Oranjeboomstraat, verder een deel van het perron van de halte Rotterdam Zuid en op de voorgrond zijn de sporen die leiden naar depôt Feijenoord, bij de machinisten van Fo 'de Waaier' genoemd. Foto vanaf de Varkenoordse brug, januari 1975.

Foto (Rob van der Rest) Een loc serie 51 van de Belgische Spoorwegen (NMBS) is op weg met de Trans Europ Express naar Amsterdam CS.  Rotterdam Zuid, januari 1975.

Foto (Rob van der Rest) De Benelux zag er in die tijd zó uit, de 1110 is de trekkracht voor deze trein richting Roosendaal. Verder staan er 2 objecten die wat nadere uitleg behoeven. In het midden staat een zogenaamde "wisselschiftmachine", deze werd zoals de naam het al zegt vrijwel uitsluitend gebruikt om tussen de wissels te schiften. Een uitgebreid artikel hierover vind je op de site van www.feijenoordsemeesters.nl . Op de voorgrond bevind zich nog een oude waterkolom die gebruikt werd voor de waterbevoorrading van stoomlocomotieven. Rotterdam Zuid, januari 1975.

Foto (Rob van der Rest) De A-sporen van IJsselmonde met links op de voorgrond het opzichtersverblijf. Op de sporen staat een loc serie 2200/2300 en een loc serie 600 in de oude kleurstelling. De foto werd gemaakt vanaf het Stadion Viaduct, in de volksmond de "Breebrug" genoemd. In de achtergrond ligt de Varkenoordsebrug, de gasfabriek Feijenoord, de kerktoren van de Oranjeboomstraat en links de 2 heftorens van de "Hef".  Het is januari 1975.

Foto (Rob van der Rest) Een Plan T is onderweg ter hoogte van de halte Stadion richting Dordrecht, links staat het Administratiegebouw (Agb) van IJsselmonde waarin ook de verkeersleiding was gehuisvest tot het moment dat vanuit Kijfhoek deze functie werd overgenomen. Rechts is nog één van de kranen te zien van de scheepswerf van Piet Smit jr.  Rotterdam Zuid, januari 1975.

Foto (Rob van der Rest) Als laatste plaatje van deze wintermorgen het vertrek van de 2200/2300 met een goederentrein richting Waalhaven Zuid.  Rotterdam IJsselmonde, januari 1975.

In maart 1975 ging ik nog maar eens op zoek naar NS treinen, op mijn Puch-Maxi (dé brommer in die tijd) naar Rotterdam CS en na een poosje weer terug naar Rotterdam Zuid met tussendoor enkele stops om treinen te fotograferen.

Foto (Rob van der Rest) Op Rotterdam CS maakte ik deze foto, een stukje van een treinstel Mat'64 met rechts enkele van de fraaie "kabouterhuisjes". Ook ontbreken de karakteristieke bloembakken niet die op het station aanwezig waren. Rotterdam CS, november 1975.

Foto (Rob van der Rest) Vertrek van spoor 1, Anno 2015 nog steeds, van 2 sprinter 2tjes naar Hoek van Holland.  Rotterdam CS, november 1975.

Hierna zocht ik de omgeving van het Witte Huis op.

Foto's (Rob van der Rest) Staande foto: Doorkomst van 2 stellen Mat'57 die de dienst naar Brussel verzorgen, daaronder een opname van een treinstel Plan T wat na een korte stop op het in de achtergrond liggende station Blaak op weg is richting Dordrecht. Foto's gemaakt vanaf de Verlengde Willemsbrug, november 1975.

Foto (Rob van der Rest) Natuurlijk mag ook een foto met het Witte Huis en de Wijnhaven er op niet ontbreken. Een treinstel Plan T is op weg naar het zuiden. november 1975.

Foto (Rob van der Rest) Een treinstel Mat'54 is op weg naar Vlissingen en heeft zojuist de spoorbruggen over de Nieuwe Maas vrijwel achter zich gelaten en bevind zich nu op het talud tussen de beide spoorbruggen. Rotterdam Noordereiland, november 1975.

Foto (Rob van der Rest) Hoe dicht de bebouwing tegen de spoordijk aan lag laat deze foto duidelijk zien. Strak tegen de dijk aan is een school, een situatie die tegenwoordig ondenkbaar is. Een treinstel Plan T heeft "de Hef" verlaten en is op weg richting de verder gelegen halte Rotterdam Zuid.  Rotterdam Oranjeboomstraat, hoek Roentgenstraat. november 1975.

Met deze opname komt een einde aan de serie oude NS foto's die ik ruim 40 jaar geleden maakte.