www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Kijfhoek, 25-09-1983

Soms heb je geluk als je op spoorgebied iets wil fotograferen op een terrein wat niet toegankelijk is voor buitenstaanders. In mijn kennissenkring was iemand die zijn opleiding had genoten op machinistendepôt Feijenoord. Hij vond het leuk om op zondagmorgen, als het niet zo druk, dus ook niet zo gevaarlijk was mij een keer mee te nemen naar rangeerterrein Kijfhoek. Hij vertelde hoe het daar in zijn werk ging en lied me ook de seinzaal zien. Dat kon in die tijd nog, tegenwoordig (in 2016) ondenkbaar. Het 'heuvelen' was natuurlijk een belangrijke taak op Kijfhoek dus daar werd de uitleg begonnen. Ik kreeg volop de gelegenheid de heuvellocs te fotograferen.

Foto (Rob van der Rest) Zonder 'heuvellocs' begin je niets. De 2301 t/m 2304 werden de vaste heuvellocs op Kijfhoek en deze kregen een elektronische snelheidsbewaking die samenwerkte met de computergestuurde railremmen aan het einde van de heuvel. De leverancier van de systemen was Westinghouse Air Brake Company (Wabco), de heuvellocs kregen de bijnaam Wabco-locomotief. Kijfhoek 25-09-1983.

Foto's (Rob van der Rest) Als 'manesje van alles' was de 526 nog op Kijfhoek aanwezig. De loc stond hier niet alleen, naast de 526 was ook de 2301 aanwezig. Kijfhoek 25-09-1983.

Natuurlijk stonden er op de Kijfhoek ook nog andere machines. De oude- en nieuwe generatie achter elkaar.

Foto's (Rob van der Rest) De 1117, nog gedeeltelijk blauw met originele nummerplaten en de vrij nieuwe 1648 werden het volgende object om te bekijken. Kijfhoek 25-09-1983.

Natuurlijk wilde ik ook wel graag eens binnen kijken in de 1648, géén probleem, stap maar even naar boven was het antwoord.

Foto (Rob van der Rest) De cabine van de 1648 met nadrukkelijk aanwezig de metalen asbak. De 1648 kreeg later het stadswapen van Valkenburg. De in 1982 aan NS geleverde machine werd in 2015 gesloopt en deed dus slechts 33 jaar dienst, hij had ondertussen bij NSR het nummer 1848 gekregen. Op de onderste foto (gemaakt door mijn rondleider D.S) leun ik als bewijs van mijn aanwezigheid even uit het raampje van de 1648. Kijfhoek 25-09-1983.

Foto (Rob van der Rest) Nog zo'n geweldenaar was er te zien. De prachtige 1221 die na zijn NS-tijd terecht kwam bij ACTS en daar het nummer 1255 kreeg. Hij had tussen 1999 en 2002 de zwarte beschildering van Vos-Logistics. In 2002 kreeg de loc weer de paarsblauwe beschildering met gele band, na zijn tijd bij ACTS ging de loc over naar de stichting Klassieke Locomotieven (Klok), de machine bevind zich nu in de Watergraafsmeer. Kijfhoek 25-09-1983.

Na deze foto wilde ik ook graag nog even in de seinzaal kijken.

Foto (Rob van der Rest) De toen moderne installatie, tegenwoordig is dat wel even anders.  Seinzaal Kijfhoek 25-09-1983.

Foto's (Rob van der Rest) Boven en onder: Het totale sporenplan aan de wand vanaf IJsselmonde tot Zwijndrecht.  Seinzaal Kijfhoek 25-09-1983.

Foto (Rob van der Rest) De sporen en hun bezetting op IJsselmonde.  Seinzaal Kijfhoek 25-09-1983.

Na dit bezoekje op weg naar huis en nog even fotograferen wat ik dan nog tegen kwam.

Foto (Rob van der Rest) Op de Kijfhoek was altijd wel een "Sik" te vinden zoals deze. Kraansik 361 wacht totdat er weer wat werk is te verrichten.  Kijfhoek 25-09-1983.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: de 1158 is als IC 1946 (Tilburg - Den Haag CS) onderweg en na even wachten komt de volgende trein voorbij. Onder: 3x Mat'57 als Benelux naar Amsterdam CS. De nummers van dit materieel schreef ik vrijwel nooit op, daar heb ik nu wel spijt van.  Rotterdam Dordtsestraatweg 25-09-1983.