www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam, 26 en 31-01-1991 (Afscheidsritten NS 20 "Kameel").

Op 31 januari 1991 werd officieel afscheid genomen van de NS 20 door het over te dragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht en het daar tentoon te stellen. De NS bleef echter eigenaar wat er in 2008 toe leidde dat de NS 20 weer bedrijfsvaardig op de baan kwam. Van 1991 tot 2004 stond het in de geel/blauwe beschildering in het museum. Niet alleen op de 31ste maar ook op de 26ste januari was het stel in Rotterdam te zien. Eropuit dus, wat onderstaande beelden opleverde.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: Komende vanaf de werkplaats Feijenoord kom ik het stel tegen op de Brede Hilledijk als het op weg is naar Katerdrecht. De woningen op de achtergrond zijn nog in de staat van oplevering begin 1900. Onder: Nadat het stel aan me is voorbijgereden fotografeer ik het van de achterzijde. In de verte ligt Katendrecht en zien we een stukje van het Metro-viaduct aan de Rijnhaven. De nog niet gerenoveerde woningen dragen allen nog de gevelstenen boven de ramen uit begin 1900. Een omgeving die mooi bij de Kameel past, hoewel die natuurlijk pas in 1953 werd gebouwd.  Rotterdam, Brede Hilledijk 26-01-1991.

Foto's (Rob van der Rest) Even later fotografeer ik de NS 20 weer als hij de Brede Hilledijk achter zich heeft gelaten en de Veerlaan oprijdt. In de achtergrond is nog een RET bus zichtbaar van lijn 77 die Katendrecht als eindpunt heeft. Als ik het stel van de achterzijde fotografeer (foto onder) zijn de loodsen zichtbaar van NV. Handelsveem C.Steinweg, een bedrijf wat nog steeds op verschillende plaatsen te vinden is in de Rotterdamse havens. Zij hebben ook regelmatig spoorvervoer.  Rotterdam Katendrecht, Veerlaan 26-01-1991.

Foto (Rob van der Rest) Aan het einde van de Veerlaan eindigt de rit thv. het bedrijf Provimi, ik maak nog deze foto waarna ik naar huis ga.

Een paar dagen later was dan de officiŽle afscheidsrit, het treinstel werd overgedragen aan het Spoorwegmuseum, van daaruit vond nog op 8 maart een laatste rit plaats op eigen kracht en werd na het afgeven van bruikbare onderdelen het stel niet rijvaardig in het Spoorwegmuseum geplaatst. Natuurlijk maakte ik foto's in mijn geboortestad Rotterdam.

Foto's (Rob van der Rest) Aankomst op Rotterdam CS aan spoor 15, even na 13.00 uur. Op de bovenste foto van de voorzijde en op de onderste foto van de achterzijde gefotografeerd.  Rotterdam CS 31-01-1991.

Foto (Rob van der Rest) Na aankomst verliet het gezelschap voor enige tijd de NS20 zodat ik er nog een mooi plaatje van kon maken.  Rotterdam CS 31-01-1991.

Hierna vertrok ik naar station Blaak voor het maken van enkele echte Rotterdamse plaatjes.

Foto (Rob van der Rest) Natuurlijk sloeg ik deze passage niet over, de 2326 + 2250 zijn ongetwijfeld op weg richting depot Fo.  Rotterdam Blaak, 31-01-1991.

Foto's (Rob van der Rest) Even later, om 14.16 uur was het dan zover. De NS 20 Kameel passeert het station Blaak op weg naar eindpunt Utrecht. De mensen in de wachtruimte van het station hadden geen oog voor het bijzondere treinstel. Niet alleen station Blaak laat zien in welke tijd de foto's zijn gemaakt maar ook de stempelautomaten geheel links op de foto. Het is trouwens de verjaardag van koningin Beatrix, de vlag met wimpel hangt uit op de toren van de St. Laurenskerk. Op de onderste foto maak ik nog een plaatje van de achterkant van het voorbijrijdende stel, het zou toen de allerlaatse publieke inzet worden, gelukkig is het stel in 2020 nog steeds rijvaardig op de sporen te vinden.  Rotterdam Blaak, 31-01-1991.

Veel is er verandert na 1991, de beide stations zijn vervangen door nieuwbouw, station Blaak onder de grond, en Rotterdam CS lijkt helemaal niet meer op het station zoals het er in 1991 uitzag. Ook de woningen aan de Brede Hilledijk zijn gesloopt, Katendrecht kan niet meer per spoor bereikt worden. Het waren heerlijke tijden om te fotograferen.