www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam, Feijenoord 04-04-1991.

Was ik op de dag hiervoor op 3 april verrast door de aanwezigheid van de 2502, een dag later werd dat nog overtroffen door nog meer interessante locomotieven en treinbewegingen. Hoeveel geluk kan je hebben in een paar dagen. De serie 6400 had dan wel zijn intrede gedaan bij het depot van Feijenoord maar nog steeds was er de inzet van een flink aantal locs serie 2200/2300, neem daarbij dan nog de aanwezige locjes serie 200/300 (Sikjes), de serie 600 in de rangeerdienst en de tijdelijk aanwezige 2502. Op deze dag over verscheidenheid dus niets te klagen, het zonnetje werkte ook volop mee, dus...alle ingrediŽnten waren aanwezig om er iets leuks van te maken. Eerst vragen op post K of ik even een enkele foto mocht maken van de 2273 en 2275. Het mocht... met de duidelijke waarschuwing 'niet in het spoor gaan staan'!

Foto's (Rob van der Rest) De 2273 en 2275 in het zonnetje, links staat de 2259 en in de achtergrond heeft de 6424 het hersporingsrijtuig opgehaald. De beide machines ook maar even vanaf de andere kant (foto onder) gefotografeerd.  Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Even voorbij de voetgangersbrug de vertrekkende 6424 met het hersporingsrijtuig fotograferen, zů vaak kwam je die ook niet tegen achter een rijdende loc. Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.

Foto's (Rob van der Rest) Ik bleef hier even staan, vanuit Kijfhoek doemde de ochtendtrein op, deze keer een prooi voor de 2278 met in opzending de 6426. Benieuwd waar dat naartoe ging liep ik de brug weer op, de beide machines hadden de trein al op de goederensporen achtergelaten en de 2278 was al bezig om de 6426 naar de werkplaatssporen te brengen.  Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Ik liep de brug weer af en het terrein van kolen en-oliehandel Kieboom op. Daarvandaan kon ik de 2275 mooi van de zijkant fotograferen. Omdat de 2273 en 2275 personeel op de 2273 kregen ging ik weer de brug op, kijken wat er nu weer komt.   Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Eenmaal op de brug duurde het niet lang of de 2278 kwam voorbijgereden richting IJsselmonde. Dat je tegenwoordig (2020) deze machine nog steeds bedrijfsvaardig op het spoor kan vinden (bij de Museumlijn van de STAR in Stadskanaal) had ik toen niet kunnen bedenken.  Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl een aantal mensen bezig zijn rond het wissel met schep, bezem en smeerpot vertrekken de 2273 en 2275 richting IJsselmonde.  Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Dan ben je net lekker met je smeerkwast en pot vet bezig om het wissel goed gangbaar te houden moet je weer wachten op een rangerende 605. Zo ging dat op Feijenoord:  'Niet lullen maar poetsen'.  Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Na het wachten op de 605 ook weer even oppassen op de 2282 die het depot binnenrijd.  Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Net zoals een dag eerder is de 2502 ook weer actief, de loc had een sleep gesloten wagens opgehaald op Katendrecht en nadat nog meer wagens aangehaakt zijn krijgen we het nodige 'stootwerk'.   Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.

Ik besluit om de 2502 maar eens vanaf de straatzijde te fotograferen.

Foto's (Rob van der Rest) Even een statieportret dan maar, de machine ziet er prima uit. Tijdens het rangeren (foto onder) rusten de mensen die naast het spoor aan het werk zijn even uit. Tenslotte wil je niet je hoofd stoten aan dat langzaam voorbijrijdende staal.   Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.

Foto's (Rob van der Rest) Een rookpluimpje zoals het hoort bij een loc serie 2400/2500. Het armsein is van de vroegere inrijder die deze dag als decorstuk dient voor een latere presentatie. Op de onderste foto is goed het afgestoten deel van deze trein te zien. Een voetganger spoed zich over de brug van waaraf de meeste van deze foto's zijn gemaakt. Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.

Het is inmiddels aan het eind van de ochtend als de zon 'verkeerd' in de lengte van de sporen komt te staan. Ik kies dan weer voor de voetgangersbrug. Die voetgangersbrug had trouwens een echte naam, in het Gemeentearchief van Rotterdam kan je die vinden met de naam Rosebrug. 

Foto's (Rob van der Rest) Als verrassing komen de 2275 en 2273 weer terug bij hun plek bij de werkplaats, aan de haak de 6438 en een beladen containerwagen. De oude Varkenoordsebrug in de achtergrond is dan nog steeds in gebruik. De containerwagen wordt ergens op de sporen achtergelaten en de 6438 komt op het spoor bij de 2273 en 2275 te staan. Tegelijkertijd komt de 2502 weer aangereden met een lange trein, op de onderste van deze 3 foto's zichtbaar aan de rechterzijde.  Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.

Foto's (Rob van der Rest) Natuurlijk fotografeer ik het rangeren en stoten van de 2502, de mevrouw onderaan de bovenste foto wacht geduldig achter de gesloten overweg totdat ze weer verder kan (en dat kon soms wel eens even duren)!  Prachtig zoals je vanaf deze plek dit alles kon fotograferen.  Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.

Foto's (Rob van der Rest) Na het plaatsen van de 6438 vertrekken de 2273 en 2275 weer richting IJsselmonde. In de middag kom ik weer terug, het is tijd voor een boterhammetje.  Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Als ik in de middag terugkom zijn de 2273 en 2275 gedriehoekt. Via IJselmonde kon je een klein stukje de havenlijn oprijden, daarna via Barendrecht Vork richting Kijfhoek en dan weer naar Feijenoord (of andersom).  De 6438 vormt een mooi contrast tussen oud en nieuw materieel op Feijenoord.  Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Tijdens de watersnoodramp van februari 1953 liep niet alleen Feijenoord deels onderwater maar ook de West-Varkenoordseweg en andere delen van Hillesluis. Een nieuw dijklichaam was toen nodig omdat in de toekomst te verkomen. De nieuwe dijk in de 2e Rosestraat liep haaks op de sporen van Feijenoord goederen en de lijnwerkplaats. Om het achterland te kunnen afsluiten had men een mooie oplossing bedacht. Een houten wand bestaande uit dikke houten balken en zandzakken moest een volgende overstroming voorkomen. Hoe dat eruit zag zie je op deze foto. Het is nog even wachten op de Wethouder en dan zal door een mobiele kraan de laatste bovenste balk geplaatst worden. Treinen konden dan echter het depot niet meer bereiken. In het houten huis links werd alles opgeslagen. De achtergrond is trouwens ook niet oninteressant, hierin zit al lange tijd een deel van Shunter.  Rotterdam Feijenoord 04-04-1991.