www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Kijfhoek en Rotterdam 9, 10 en 12-02-1991

Begin februari 1991 sloeg de winter ineens toe. Winterjas aan, camera mee en op pad. Als eerste reed ik op zaterdag de 9e naar Kijfhoek. Ik hoopte er wat leuke plaatjes te maken maar dat viel wel wat tegen. Aansluitend dan maar richting havenlijn maar dat viel ook wat tegen. Je kan niet alles hebben.

Foto (Rob van der Rest) In de nacht van 8 op 9 februari was er redelijk wat sneeuw gevallen. Ik reed in de ochtend naar Kijfhoek waar ik de 6436 en 2346 op het opstelspoor voor de lens kreeg, in de achtergrond staan nog 2 machines van de serie 2200/2300. Het was koud en er gebeurde verder weinig dus besloot ik al snel richting havenlijn te gaan.  Kijfhoek Zuid 09-02-1991.

Foto (Rob van der Rest) Langs de havenlijn was het ook al niet spectaculer met een als losse loc rijdende 2338 op weg richting Barendrecht V.   Rotterdam, Maeterlinckweg 09-02-1991.

Dan maar naar Waalhaven Zuid.

Foto's (Rob van der Rest) De Lmt. 210 stond nog op exact dezelfde plek als een week eerder maar nu voorzien van een sneeuwlaagje. Een klein stukje verder richting dienstgebouw kwam ook radioloc 2332 in beeld.  Rotterdam Whz. 09-02-1991.

Terug dan maar weer richting havenlijn.

Foto (Rob van der Rest) Ik zocht eerst een plekje richting Barendrecht waar ik de in de richting Kijfhoek rijdende 2235 en 2226 vast kon leggen. Je kan goed zien dat het koud is, dikke dieselwolken komen uit de 2235.  Rotterdam, Maeterlinckweg thv. het viaduct van de A29.  09-02-1991.

Foto (Rob van der Rest) Vervolgens zocht ik nog een ander plekje. Ook hier weer 2 losse locs, de 2256 en 2254 richting depot Feijenoord.  Rotterdam Zuidwijk 09-02-1991.

De volgende dag had ik meer geluk, het was zondag en dan zou je niet veel verwachten maar in tegenstelling tot de zaterdag kreeg ik nu wel enkele leuke treinen om te fotograferen. Het sneeuwde nog licht en in de nacht was er een vers pak gevallen.

Foto's (Rob van der Rest) Bij de overweg aan de Smithoekseweg, met links de speeltuin die nog steeds (2020) bestaat, kwam de 6446 met een trein naar Europoort voorbij. De verse sneeuw stuift flink langs de trein, met de bovenste foto heb ik zelfs nog een fotowedstrijd gewonnen met als hoofdprijs een ijsmachine. Hl toepasselijk dus. Rotterdam Zuidwijk 10-02-1991.

Foto (Rob van der Rest) Na een poosje wachten kwam ook de Fenoltrein naar industrieterrein de Staart (Dupont) in Dordrecht voorbij. Deze trein werd standaard door een loc serie 2200/2300 gereden. De 2266 zorgt met zijn ketelwagens voor een mooie winterplaat.  Rotterdam Zuidwijk 10-02-1991.

Op weg naar huis ging het zoals meestal nog even langs Waalhaven Zuid.

Foto (Rob van der Rest) Dicht bij post T vind ik de 2291 voor een rijtje lege wagons. Het sneeuwt nog steeds een beetje.  Rotterdam Whz. 10-02-1991.

  

Foto's (Rob van der Rest) Op post T was deze zondagmiddag niemand. Dan nog maar een winterplaatje maken van de post en het armsein, in de verte had ik een trein horen aankomen richting Europoort. Gauw even een stemmingsplaatje maken dan maar. Het is de 2235 die de trekkracht levert.  Rotterdam Whz. 10-02-1991.

Foto (Rob van der Rest) Z kaal was het toen nog op Waalhaven Zuid, de 2235 is daardoor goed te fotograferen.  Rotterdam Whz. 10-02-1991.

Op dinsdag 12 februari lag er nog genoeg sneeuw om winterfoto's te gaan maken, bovendien was er ook een flauw zonnetje, proberen maar of het in de loop van de middag nog wat wordt.

Foto (Rob van der Rest) En het werd wat. Op de opstelsporen bij de werkplaats stonden niet alleen locs serie 2200/2300, 6400, 600 maar ook een treinstel plan U van de Betuwelijn Dordrecht-Geldermalsen. Zoals het treinstel staat moest het altijd aangeleverd worden als er aan het motorgedeelte gewerkt moest worden. Met de aanwezigheid van het stel had ik niet gerekend en van de schrik vergat ik het nummer ervan op te schrijven. Ver in de achtergrond is nog een 'bakkie' te herkennen en een 'sikje'. Rechts staat de 6407 gereed met de afvoer van Feijenoord naar Kijfhoek.  Rotterdam, lijnwerkplaats en machinistendepot Feijenoord 12-02-1991

Ik bleef hier niet maar verplaatste me naar het Stadionviaduct.

   

Foto's (Rob van der Rest) Links boven: De 2326 is vertrokken uit het depot en passeert me op weg richting havenlijn. In de achtergrond is rechts speeltuin Hillesluis en links speeltuin Odillia. De straten in de achtergrond zijn rechts de Vlasakkerstraat en in het midden de Donkerslootstraat. Uiterst links op die foto zien we een deel van de Breepleinkerk.  Op de rechterfoto komt even later de 6407 voorbij met de Fo afvoer naar Kijfhoek.  Rotterdam, Stadionviaduct 12-02-1991.

Foto (Rob van der Rest) Ook het onbekende treinstel plan U fotografeer ik als deze op weg is naar Dordrecht om weer in de dienst terecht te komen van de Betuwelijn. De lange straat in de achterzijde is de West-Varkenoordseweg. De speeltuinen in de achtergrond bestaan nog steeds, speeltuin Hillesluis werd opgericht in 1938.   Rotterdam, Stadionviaduct 12-02-1991.